800
۰
رنگین کمان معادن ایران در انتظار سرمایه گذاران؛

معادن سیستان و بلوچستان؛ گنجینه ای در قلب محرومیت/فرصتی بی نظیر که اقتصاد منطقه را متحول می کند

سیستان و بلوچستان به سبب برخورداری از طیف وسیعی از معادن غنی و ظرفیت های فراوان پیدا و پنهان در این حوزه فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تحول وضعیت اقتصادی و اشتغال منطقه است.
معادن سیستان و بلوچستان؛ گنجینه ای در قلب محرومیت/فرصتی بی نظیر که اقتصاد منطقه را متحول می کند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ سیستان و بلوچستان سرشار است از ظرفیت های بی نظیر در حوزه های مختلف که در این میان معادن آن همچون گنجینه ای پنهان در دل محرومیت قرار دارد، به گونه ای که وجود معادن متنوع از کرومیت، مس، منگنز، آهن و طلا گرفته تا تیتانیوم و کانی های فلزی و سنگ های ساختمانی این استان را به رنگین کمان معادن کشور تبدیل کرده است.

اما این خطه نه تنها ظرفیتی ویژه برای افزایش تولید ناخالص داخلی بوده و قابلیت تبدیل شدن به قطب معدنی منطقه را دارد، بلکه بهشت سرمایه گذاران نیز محسوب می شود، شکوفایی این ظرفیت های بکر با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی می تواند موجب ایجاد تحول چشمگیری در حوزه اشتغال مناطق محروم این استان پهناور شود.

بدون تردید سرمایه گذاری در حوزه معادن، ضمن افزایش تراز تولید ناخالص داخلی و رهایی از بند اقتصاد تک محصولی، خودکفایی در حوزه صنعت و رونق و شکوفایی اقتصادی را در ابعاد کلان رقم می زند.
 
رتبه نخست سیستان و بلوچستان از نظر ذخایر معدنی آنتیموان
 
داود شهرکی، رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: توجه به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان موجب استقرار صنایع وابسته می شود و در نهایت ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، عمران و آبادانی را در سایر نقاط استان به ارمغان می آورد.
 
وی افزود: توسعه صنایع معدنی با توجه به اینکه واحدهای معدنی در نقاط مختلف استان پراکنده است، ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ و به دنبال آن کاهش حاشیه نشینی را رقم می زند.
 

فعالیت  ۳۹۸ واحد معدنی با اشتغال  ۷ هزار نفر

به گفته این مقام مسئول، ۳۹۸ واحد معدنی با ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از ۷ هزار نفر در سیستان و بلوچستان فعال است و میزان ذخایر انواع مواد معدنی کشف شده در استان به بالای ۳ میلیارد تن رسیده که با توجه به برنامه های اکتشافی مستمر به طور قطع به میزان ذخایر معدنی این خطه پهناور اضافه می شود.
 
شهرکی ادامه داد: طی ۶ ماهه امسال در این استان ۸ واحد معدنی غیر فعال دوباره به چرخه تولید بازگشت، این واحدها زمینه ایجاد اشتغال ۱۱۶ نفر را فراهم کرده است.
 
وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از نظر ذخایر معدنی آنتیموان رتبه اول کشور، منیزیت و تیتانیوم جایگاه دوم و کانسنگ طلا رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

فرصت های معدنی سیستان و بلوچستان در انتظار سرمایه گذاران

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این باره بیان کرد: در حوزه معادن فرصت‌های بسیاری در سیستان و بلوچستان داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا مورد بهره‌وری قرار گیرد، باید فرصت مناسب برای این مهم را فراهم کنیم.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: استان به لحاظ ذخایر آنتیموان رتبه اول را به خود اختصاص داده و در بخش ذخایر طلا و منیزیوم نیز در ردیف استان های اول است، اما این ذخایر هنوز در زیر زمین هستند و با وجود صدور مجوزهای اکتشاف و استخراج، مستلزم حضور سرمایه گذار و آغاز عملیات اجرایی است.
 
 وی افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان برای سرمایه گذاران دیگر کشورها وجود دارد و از سویی سرمایه داران بومی زیادی نیز هستند که در مناطق دیگر همچون دبی سرمایه گذاری کرده اند، باید از این افراد در استان استفاده کنیم و شرایط را برای جذب آن ها و سرمایه گذاری در این خطه هموار کنیم.


انتهای پیام/

 
 
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 23788
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *