800
۰
در پی تحولات افغانستان رخ داد؛

قاچاق بی رویه انسان چالش این روزهای زادگاه خورشید ایران/ از خیانت به کشور توسط قاچاقچیان تا بار سنگین حوزه بهداشت و درمان

تحولات به وجود آمده در افغانستان موجب تشدید مهاجرت افغان ها و قاچاق انسان در شرقی ترین نقطه کشور شده که معضلات فراوانی را به وجود آورده است.
قاچاق بی رویه انسان چالش این روزهای زادگاه خورشید ایران/ از خیانت به کشور توسط قاچاقچیان تا بار سنگین حوزه بهداشت و درمان
به گزارش شستون؛ تحولات به وجود آمده در افغانستان موجب شده تا شمار زیادی از مردم این کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و با توجه به همسایگی ایران با افغانستان این روزها شاهد هجوم افغان ها از مرزهای مشترک به داخل کشور هستیم.

سراوان در شرقی ترین نقطه کشور با افغانستان مرز مشترک ندارد اما این منطقه نیز شاهد ورود بی رویه اتباع افغانستان بوده که موجب گلایه شهروندان و ساکنین این خطه از کشور قرار گرفته است.

افغان ها با خودروهای تویوتا آنهم در حجم بسیار بالا در جاده های استان قاچاق و به استان های دیگر جابه جا می شوند که هر از چندگاهی شاهد بروز حوادث دلخراش جاده ای و مرگ این افراد هستیم.

هفته گذشته بود که بر اثر واژگونی خودروهای حامل اتباع بیگانه در محور سراوان به خاش 11 نفر جان خود را از دست دادند و 49 نفر نیز مجروح شدند.

پس از آن فیلم ها و تصاویری از قاچاق انسان( اتباع افغانستانی) در جاده های سیستان و بلوچستان منتشر شد و به نوعی بازی با مرگ محسوب می شد که منجر به واکنش کاربران شبکه های اجتماعی شد.

سعید تجلیلی فرماندار سراوان به خبرنگار ما گفت: سراوان در حال حاضر از داشتن جاده اصلی محروم است و مسیر فعلی از نظر عرض و طول دچار مشکل است و شانه خاکی مناسب هم ندارد.

وی افزود: به لحاظ موضوعاتی که در افغانستان رخ داده و با توجه به خلاء های مرزی موجود تمایل مردم این کشور به مهاجرت و گذر از مرزهای ایران نیز وجود دارد و مرزهای ایران برای اتباع افغانستان به گذرگاه تبدیل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به سود هنگفتی که در کار قاچاق انسان وجود دارد، عده ای از افراد که هیچ گونه مسائلی برای آنها مهم نیست دست به قاچاق انسان می زنند که با توجه به نوع رانندگی و تخطی از سرعت مطمئنه، مخاطراتی را برای شهرستان به وجود آورده اند.

تجلیلی با بیان اینکه هفته گذشته شاهد بروز حوادث جاده ای و جان باختن شماری از اتباع و زخمی شدن آنها در 2 حادثه رانندگی بودیم، افزود: موضوع افزایش قاچاق انسان در شورای تامین مطرح و خواستار برخورد قاطع با این افراد در مرز برای جلوگیری از ورود به کشور شدیم.

وی با اشاره به اینکه مخاطرات به وجود آمده ناشی از قاچاق انسان برای قاچاقچیان انسان مهم نیست و فقط به دنبال کسب ثروت و منفعت هستند، تصریح کرد: افرادی که مبادرت به قاچاق انسان می کنند به دنبال منافع بالایی هستند و بنا بر شنیده ها باندهای قاچاق انسان برای هر نفر بالای چهار یا پنج میلیون تومان دریافت می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قاچاق انسان سالهاست که در حال انجام است، گفت: مجروح شدن اتباع حین قاچاق ترافیک بالایی را در بیمارستان های سراوان به وجود آورده، تخت ها به نوعی اشغال شده و بخش های مختلف که باید برای مریض ایرانی و شهروند سراوانی استفاده شود مورد استفاده این افراد قرار می گیرد اما از نظر انسان دوستانه وظیفه رسیدگی و درمان را داریم در هر صورت بار سنگینی را به حوزه بهداشت و درمان وارد کرده است.

تجلیلی از مردم خواست تا با شورای تامین همکاری لازم را داشته باشند و در صورت اطلاع از محل اخفای اتباع موضوع را گزارش دهند تا پیگیری های لازم انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در لابه لای اتباع بیگانه به داخل کشور این امکان وجود دارد که مواد منفجره، مواد مخدر و حتی تروریست ها به کشور وارد شوند اما عده ای بدون در نظر گرفتن این موارد به راحتی در حال جابه جایی اتباع خارجی هستند که به نوعی خیانت به کشور و شهروندان محسوب می شود.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 23805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *