800
۰
یک صنعتگر مطرح کرد؛

حال ناخوش اولین روستای صنایع دستی جهان/وقتی کرونا فروش سفال کلپورگان را کاهش می دهد

زینت منفرد گفت: با شیوع ویرس کرونا علاوه بر اینکه شمار گردشگران روستای کلپورگان کاهش یافته، بازار فروش سفال نیز اوضاع مساعدی ندارد.
حال ناخوش اولین روستای صنایع دستی جهان/وقتی کرونا فروش سفال  کلپورگان را کاهش می دهد
به گزارش شستون؛ روستای جهانی کلپورگان در 25 کیلیومتری شهر سراوان قرار دارد که موزه ساخت سفال کلپورگان تنها موزنده زنده سفال در جهان است؛ در آذر ماه سال 96 کارشناسان یونسکو جهت بررسی پتانسیل های روستا به عنوان نخسین روستای نامزد شده برای ثبت جهانی وارد این روستا شدند و در آذر ماه همان سال جشن ثبت جهانی روستا با حضور رئیس منطقه ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه برگزار و لوح ثبت جهانی روستا به مردم این منطقه واگذار شد.

علی ای حال با شیوع ویروس منحوس کرونا که بسیاری از کسب و کارها را در جهان کساد کرده، تیغ بران خود را بر گلوی صنایع دستی نیز فشار داده که موجب از رونق افتادن فروش سفال کلپورگان شده است.

این سفال به دلیل اینکه با دست و بدون استفاده از چرخ سفالگری با روش سنتی توسط بانوان بلوچ ساخته می شود در اقصی نقاط جهان طرفداران خاص خود را دارد، اما این روزها کارگاه های ساخت و فروس سفال کلپورگان از اوضاع مساعدی برخوردار نیستند.

زینت منفرد یکی از صنعتگران روستای کلپورگان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از 12 سالگی آموزش ساخت سفال را از مادر و مادر بزرگ خود آموخته است، بیان کرد: به گفته کارشناسان مربوطه سفال کلپورگان قدمت پنج تا هفت هزار ساله دارد که نحوه ساخت آن نسل به نسل توسط مادران به فرزندان آموزش داده شده است.

وی افزود: ثبت روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهان موجب شده تا فروش سفال های ساخت دست بانوان روستا رونق بگیرد و از اقصی نقاط جهان متقاضی داشته باشیم.
 
این صنعتگر روستای کلپورگان ادامه داد: اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فروش سفال کلپورگان بسیار پایین آمده و از سوی دیگر گردشگر آنچنانی نیز به این روستا مراجعه نکرده به همین دلیل اوضاع فروش مساعد نیست.
 
منفرد: از بستر فضای مجازی نیز برای فروش هنر دست زنان بلوچ در این خطه از کشور بهره برده و از این طریق نیز توانسته گوشه ای از هنرنمایی های خود را که با جادوی دست به خاک نقش می بندند به معرض نمایش بگذارند و سفیر معرفی آداب و رسوم کهن این خطه از کشور باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: با همت و پشتیبانی اداره بهزیستی سراوان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توانسته است برای هفت نفر ایجاد اشتغال کرده و بیمه شوند.
 
این صنعتگر روستای کلپورگان با بیان اینکه خود سرپرست خانوار نیز است و فرزند معلول دارد، اذعان کرد: از مسئولین مربوطه می خواهم برای گسترش کارگان ساخت سفال همکاری بیشتر داشته باشند تا از این طریق بتوانند علاوه بر اشتغال زایی و افزایش تولید، فروش بیشتری نیز داشته باشند.
 
انتهای پیام/

 
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 23848
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *