از شایعه تا واقعیت؛

صادرات نخل‌ از سیستان وبلوچستان به کشور‌های حوزه خلیج فارس صحت ندارد

20 آبان 1400 ساعت 11:21

انتشار خبر قطع درختان نخل در فضای مجازی در حالی منجر به بروز واکنش هایی شد که به اذعان مسئولان، صادرات نخل‌ها از سیستان وبلوچستان به کشور‌های حوزه خلیج فارس صحت ندارد.


به گزارش  شستون؛ به نقل از عصرهامون، " فروش نخل های خرما از استان های جنوبی به کشورهای حاشیه خلیج فارس" در حالی صدر نشین اخبار طی روزهای اخیر شد که طبق آمار موجود یک میلیون کشاورز در 6 استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس نخل می‌کارند، و این درحالیست که گفته شده نخلداران هر اصله نخل را یک و نیم میلیون تومان به کشورهای عربی می‌فروشند.

این درحالیست که نخل درختی چند ساله است و به بار آمدن آن شاید چند سال وقت و هزینه بگیرد که انتقال آن در شرایطی که باید از ریشه و با خاک درآورده شود باعث می‌شود که این همه وقت و هزینه به نفع کشورهای عربی صرفه‌جویی شود.

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تایید این خبر گفته است؛ در سال‌های گذشته خشکسالی و شوری آب منطقه، نخل‌های آنها را نیمه جان کرده و در آستانه خشک شدن هستند و مجبور شده اند نخل‌های خود را بفروشند.

وی در عین حال تأکید کرد این اقدام بسیار خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود؛ چراکه به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهد کرد، درختی که چند دهه رشد کرده و باعث حفظ خاک و محیط زیست می‌شود، به‌راحتی از دست می‌رود.

این خبر در حالی دست به دست در فضای مجازی پیچید که سیستان و بلوچستان از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید خرما در بین استان‌های کشور رتبه دوم را دارا بوده به گونه ای که ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد و از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان موجود در این خطه ۴۹هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالیانه بیش‌از ۲۵۰ هزار و ۸۹۸ تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

در تماسی که خبرنگار ما با مصیب سیاسر، معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان پیرامون فروش نخل های خرما داشت، وی افزود: این موضوع صحت ندارد.

وی بیان کرد: فروش نخل مربوط به سیستان وبلوچستان نیست و در استان بوشهر رخ داده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 24004

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/24004/صادرات-نخل-سیستان-وبلوچستان-کشور-های-حوزه-خلیج-فارس-صحت-ندارد

شستون
  https://shastoon.ir