800
۰
وقتی ققنوس مرگ در جاده ها جان می ستاند؛

قاچاق سوخت و سرقتِ علائم ایمنی؛ معضل محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان/ ‏واژگونی خودرو؛ تهدیدی در جاده‌های کویری

قاچاق سوخت، تردد اتباع بیگانه غیر مجاز و سرقت علائم ایمنی از مهمترین معضلات در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان به شمار می روند که همه ساله کام بسیاری از خانواده ها را تلخ می کند.
قاچاق سوخت و سرقتِ علائم ایمنی؛ معضل محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان/ ‏واژگونی خودرو؛ تهدیدی در جاده‌های کویری
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، قاچاق سوخت، تردد اتباع بیگانه غیر مجاز و سرقت علائم ایمنی در حالی مهمترین معضلاتِ موجود در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان به شمار می روند که متاسفانه اکثر مواقع به واسطه جولان این عوامل شاهد بروز تصادف وحشتناکی هستیم که کام خانواده های زیادی را تلخ کرده است.

در سیستان و بلوچستان بدترین نوع قاچاق، قاچاق سوخت است که بیشتر مواقع در محورهای جنوبی این استان قربانی می‌گیرد، بیکاری و نبود اشتغال مناسب سبب شده جوانان زیادی به این شغل کاذب در جاده های ناهموار سیستان و بلوچستان روی بیاورند و بعضا جان خود را هم از دست بدهند.
 
شرایط کویری و طولانی بودن شبکه راه‌های سیستان و بلوچستان نیز عامل دیگری است که باعث شده تا به کرار شاهد واژگونی خودروها به علت سبقت یا سرعت غیرمجاز در محورهای مواصلاتی این خطه از کشور باشیم.

در همین راستا روزی نيست كه خبر واژگونی خودروهای شخصی، اتوبوس یا تريلی را نشنويم، حوادثی كه متاسفانه هر بار به طور متوسط جان یک تا شش نفر از هموطنانمان را می گيرد، به گونه ای که روز گذشته نیز در محور زاهدان به خاش بر اثر واژگونی یک خودروی پراید 6 شهروند راهی بیمارستان شدند.

یکی از محورهای پرتردد کویری جاده های استان سیستان وبلوچستان است، رانندگان در این محورها با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه های بصری و همچنین نبود استراحت گاه های مناسب بین راهی، دچار خستگی و خواب آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر می شوند که این امر در نهایت منجر به بروز حوادث دلخراش برای خودروهای عبوری خواهد شد که رانندگان آنها احتیاط لازم را رعایت نمی کنند.
 
49 درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد

ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه  ۴۹ درصد سوانح رانندگی استان در ۳۰ کیلومتری منتهی به ورودی شهرها رخ می دهد در قالب برنامه بلند مدت احداث بزرگراه در این محدوده حساس و تاثیر گذار توسط دستگاههای متولی مورد توجه قرار گرفته است.
 

 
وی افزود: به منظور کاهش تصادفات رانندگی در برنامه میان مدت نصب علائم ایمنی و حذف نقاط پر تصادف توسط این اداره کل در حال انجام است.

وی تصریح کرد: همچنین شرایط کویری و طولانی بودن شبکه راه‌های سیستان و بلوچستان سبب شده است مهمترین علل حوادث رانندگی استان واژگونی باشد که در این میان راه اندازی مجمتع های خدمات رفاهی بین راهی به دلیل فراهم کردن زمینه آسایش و رفاه بیشتر رانندگان و مسافران در افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها نقش بسزایی ایفا می کند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهار کرد: در حال حاضر در تمامی محورهای مواصلاتی استان مجوز احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی داده شده است.

کرد همچنین قاچاق سوخت و تردد اتباع بیگانه غیر مجاز و سرقت علائم ایمنی را از دیگر معضلات در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان دانست و گفت: در کنار همکاری بسیار مطلوب دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی برای کاهش این مشکلات نیازمند همراهی بیش از پیش شهروندان هستیم.

استفاده از ظرفیت سران طوایف در کاهش سرقت علائم ایمنی

در همین رابطه روزگذشته حسین مدرس خیابانی در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان بیان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان متاسفانه در هر ماه آمار قابل توجهی از علائم ایمنی همچون چراغ‌های چشمک زن سولار، چشم گربه ای، بشکه های ایمنی، صفحات گاردریل و تابلوهای هشدار دهنده در راه‌های استان به سرقت می‌رود که به دلیل نقش مهم‌ این علائم در هدایت رانندگان و کاهش تصادفات ضروری است از همه ظرفیت ها به ویژه سران طوایف و بزرگان به عنوان افراد تاثیرگذار در جامعه به بهترین نحو بهره گرفت.
 

 
وی بر توسعه زیرساخت‌ها جاده ای در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۵۰ کیلومتر بزرگراه توسط اداره راه و شهرسازی در شمال استان در حال احداث است که  با بهره برداری آنها در آینده نزدیک می توان شاهد کاهش تصادفات رانندگی بود.

استاندار سیستان و بلوچستان بر توسعه پایگاه های هلال احمر، راه اندازی پایگاه امداد هوایی در شهرستان های سراوان و چابهار و احداث پاسگاه پلیس راه در جهت امداد رسانی به موقع به آسیب دیدگان حوادث جاده ای استان تاکید کرد.

انتهای پیام/
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 24199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *