800
۰
در میزگردی با حضور کارشناسان عنوان شد؛

تیم مذاکره‌کننده دنبال توافق ایده آل و مطلوب باشد/ بهبود وضعیت معیشتی خواسته اصلی مردم است

کارشناسان و فعالان دانشجویی در خصوص وضعیت دور جدید مذاکرات گفتند:‌ در دوره‌های قبل در قبال مذاکره قسمت اعظمی از چرخه هسته‌ای کشور متوقف شده است، لذا در این دوره باید دنبال تقویت وضعیت اقتصادی داخل کشور باشیم.
تیم مذاکره‌کننده دنبال توافق ایده آل و مطلوب باشد/ بهبود وضعیت معیشتی خواسته اصلی مردم است
به گزارش شستون؛ به نقل از کُردتودی، مذاکرات و به تعبیری برجام یکی از مسائل مهم سیاسی کشور است که دور جدید آن در دولت آیت‌الله رئیسی و با حضور وزیر امور خارجه آغاز شده است.
در طی هشت سال گذشته با توجه به رفت و آمدهای سیاسی هیچ چیزی عاید کشور نشد و تحریم‌ها و نگاه به خارج مسئولان وقت و اینکه مذاکره با کدخدا همه چیز را حل می کند موجب بروز مشکلات اقتصادی فراوان در کشور شد.
در این راستا خبرنگار کردتودی اقدام به برگزاری میزگرد سیاسی با حضور حجت الاسلام حکمت حکیمی فر مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) و کارشناس سیاسی، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های کردستان و طلاب در محل حوزه علمیه امام صادق (ع) کرده است.
وضعیت اقتصادی ایران در هشت سال گذشته به مذاکرات گره خورد!
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در ابتدای این میزگرد ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این جلسه اظهار داشت: شکل گیری مذاکرات به سال ۱۳۹۲ برمیگردد و در یک برهه فشار سنگین و فوق العاده ای برای کشور داشت و در دولت یازدهم و دوازدهم این فشارها به حداکثر خود رسید.
وی افزود: دولت یازدهم و در پی آن دوازدهم با وعده حل مشکلات اقتصادی و برداشتن تحریم ها و ارتباط جدید رای حداکثری مردم را به دست آورد و شروع بکار کرد.
کارشناس مسائل سیاسی گفت: در آن برهه از زمان مذاکره با آمریکا و رفع مشکلات و شکسته شدن تحریم ها بر سر زبانها افتاد و مردم هم به این امید به دولت روحانی رای دادند.
حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: در این میان جنگ روانی رسانه های داخلی و خارجی را هم نباید فراموش کرد که همه چیز کشور را به مذاکرات و روابط بین الملل ربط دادند که بعد از گذشت هشت سال کاملا مشخص شد شانتاز خبری بیش نبود و هیچ چیزی تغییر نکرد.
وی ادامه داد: در این میان عده ای در خارج از مرزها رشد و حضور جبهه مقاومت در کشورهای مانند سوریه، لبنان و عراق را مانع مذاکرات می دانستند و در فشار از بالا به پایین با وجود عناصر حیرت انگیز تمام توجه و توان کشور را به مذاکرات با غرب گره زدند و بر اعتماد به قدرت های غربی حکمرانی می کردند.
تا جایی به مذاکرات دلخوش بودن که ارزش گذاری تخم مرغ هم به نظر خارج گره خورد!
کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در طول هشت سال تا جایی پیش رفتیم که دولت ارزش گذاری سبد کالایی تخم مرغ را هم که توسط خارج انجام می شد، ربط می داد.
حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در دیدار آخر با دولت دوازدهم که فرمودند در این دولت باز هم مشخص شد اعتماد به غرب جواب نمی دهد، بیان داشت: دولت سیزدهم با نگاه به گذشته و رویکرد جدید باید وارد کارزار مذاکرات شوند.
وی اضافه کرد: در طول هشت سال گذشته با مذاکرات به جای رفع تحریم ها، آمریکا اقدام به تجهیز تروریست ها و جریان های تکفیری علیه ایران کردند و تا جایی که دست به اقدام ترور سردار دلها حاج قاسم سلیمانی کردند.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: استفاده از اهرم فشار جهت به زانو درآوردن نظام و تشویق مردم از طریق رسانه های خارجی و همسوهای آنان در داخل به اغتشاش نتیجه اعتماد به کدخدا و آمریکا در طول هشت سال گذشته بود.
تدبیر دولت سیزدهم؛ وضعیت مذاکرات باید متفاوت باشد
حجت الاسلام حکیمی فر در قسمت دیگری از سخنان با بیان اینکه هشت سال با همه تلخی ها و مشکلات اقتصادی گذشت، گفت: دولت سیزدهم با تفکر انقلابی و حرکت جهادی به ریاست آیت الله رئیسی شروه بکار کرده و در شرایط کنونی و طبق آمار ها و نظر سنجی ها به وعده های آمریکا هیچ امید و باوری نیست، چون عملا در طول هشت سال قبل وعده های خود را نقض کردند و کسی که به دنبال حل مشکلات جامعه باشد باید یکبار برای همیشه بحث تحریم ها را حل کنند
وی تصریح کرد: در طی چند روز گذشته با شروع مذاکرات می بینیم که چند نفر در داخل کشور توسط آمریکا در لیست تحریم ها قرار گرفتند و این برخلاف تعهدات است.
دولت سیزدهم باید حداکثر نگاهش به داخل کشور باشد
سیده مریم نبوی یکی از فعالان اجتماعی بیجار در ادامه این میزگرد با بیان اینکه به طور واضح آمریکا در غرب آسیا زمین گیر شده است و مقاومت اسلامی در کشورهای همسایه جان تازه گرفته اند و خواب های عربی؛ عبری و غربی از هم پاشیده و بر این اساس سیاست دولت سیزدهم تفریبا باید نگاه تمام عیار به داخل کشور داشته باشد و برجام را اولویت خود نداند.
این فعال اجتماعی ادامه داد: یکی از مهم ترین اقدامات بین المللی دولت سیزدهم ورود به پیمان شانگهای بود و اولویت دولت رئیسی برجام نیست و مذاکره را برای مذاکره نمی خواهد و مذاکره را برای برداشتن تحریم ها می خواهد که به اقتصاد کشور باشد.
وی بیان دشت: در حال حاضر آنچه مردم می دانند اینکه مذاکره بازیچه دست دولت ها شده و فقط استرس روانی آن برای مردم باقی مانده و آنچه دولت باید به دنبال آن باشند انرژی هسته ای حق مسلم مردم است و باید در زندگی و وضعت اقتصادی کشور نمود داشته باشد و زمانی می شود در مورد مذاکره نظر داد که نتیجه آن دیده شود.
برداشته شدن تحریم ها باید در اولویت مذاکرات باشد
مهدی باشوکی خبرنگار و فعال سیاسی با تاکید بر اینکه در طول هشت سال گذشته فقط آقایان اطلاع داشتند چکار می کنند و مرم نمی دانند که مفاد مذاکرات چه چیزی بود پیش رفتن و هیچ چیزی هم عاید کشور و مردم نشد.
در دور جدید مذاکرات، مذاکره کنندگان باید بر اصل عزت و عزتمداری حرکت کنند و هیچگاه تسلیم زیاده خواهی غرب نشوند.
فعال سیاسی بیجار ادامه داد: دولت آیت الله رئیسی در این دوره از مذاکرات باید دنبال توافق دقیق و اصولی باشند و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید در اولویت همه اقدامات باشد.
باشوکی خاطر نشان کرد: در مذاکرات هشت نفری یا چهل نفری فقط باید مصلحت نظام در اولویت باشد و وقتی به دنبال دور اول مذاکرات دلار 22 هزار تومانی به 31 هزار تومان می رسد و معیشت مردم به تنگنا می افتد باید مذاکره کنندگان بدانند در حال انجام چه کاری هستند.
وی گفت: افزایش 18 درصدی قیمت خودرو با معیشت مردم سازگار نیست و مذاکره کنندگان باید طوری در این دور وارد شوند که بتوانند به اقدامات اساسی برای رفع تحریم ها برسند.
فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصل مذاکره خوب است یا بد برای مردم گنگ است و مردم نمی خواهند وارد این بحث ها شوند، خاطر نشان کرد: مردم ما به چند نفر احتیاج دارند که تورم و وضعیت بد معیشتی و اقتصادی را درست کنند و نمی خواهند برخی در سطح کلان با افکار آنها بازی کند.
مذاکره کنندگان رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را مد نظر داشته باشند
سید علیرضا زمانی یکی از دانشجویان دانشگاه کردستان در این میزگرد بیان داشت: آغاز این دوره از مذاکرات مانند دوره های قبل آب و تاب رسانه ای نداشت و مذاکره کنندگان فقط باید به دنبال رفع تحریم ها باشند.
وی گفت: مذاکره کنندگان در دولت سیزدهم رهمنودهای رهبر معظم انقلاب را مد نظر داشته باشند که بارها فرمودند غرب قابل اعتناد نیست.
این دانشجوی کردستانی تصریح کرد: در دوره های قبل در قبال مذاکره قسمت اعظمی از چرخه هسته ای کشور متوقف شده است، در این دوره باید دنبال تقویت وضعیت اقتصادی داخل کشور باشیم.
وی با تاکید بر اینکه بعد از شهادت شهید فخری زاده نظر قشر خاکتری کشور تغییر کرده و مذاکره کنندگان اگر در مقابل غرب سکوت کنند آنها علاوه بر چرخه هسته ای می گویند موشک هایتان را هم بدهید.
لغو تمام تحریم ها مورد تاکید نمایندگان ایرانی در مذاکرات وین است
حجت الاسلام حکیمی در جمع بندی میزگرد اظهار داشت: رئیس حمهور بارها گفته مذاکرات اصل کار این دولت نیست و درست هم است و اینکه به هر قیمتی بخواهیم توافق کنیم غیر قایل قبول است.
وی گفت: مردم از مذاکره کنندگان تیم ایران می خواهند ذره ای از حق ملت کوتاه نیایند و رفع تحریم موقت به ضرر مذاکره کنندگان است و باید یکبار برای همیشه موضوع را خاتمه دهند و تیم مذاکره کننده باید به دنبال مذاکره ایده آل و مطلوب باشد.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: در بحث مذاکرات نمایندگان ایرانی باید پول های هنگفت بلوکه شده ایران در خارج را آزاد کنند و بدانند رفع تحریم موقت به ضرر مذاکره کنندگان است.
انتهای پیام/
 
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 24277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *