800
۰
در پی گلایه مردمی مطرح شد؛

وضعیت ضعیف مدیریت پسماند در روستاهای سراوان/ مهاجرپذیری منجر به افزایش تولید زباله شده است

در پی افزایش جمعیت و مهاجر پذیری روستاهای بخش مرکزی سراوان که منجر به افزایش تولید زباله شده و عدم تعریف ردیف بودجه برای جمع آوری زباله ها در روستاها مدیریت پسماند را در این منطقه با مشکل مواجه کرده است.
وضعیت ضعیف مدیریت پسماند در روستاهای سراوان/ مهاجرپذیری منجر به افزایش تولید زباله شده است
به گزارش شستون؛ اهالی بخش مرکزی سراوان از انباشت زباله ها در اقصی نقاط این منطقه که موجب آلودگی زیست محیطی و جمع شدن حشرات موذی و ناقل بیماری و حمله حیواناتی از قبیل سگ به دام های روستاییان شده است ابراز گلایه دارند.

مدیریت پسماند حداقل انتظار ساکنین روستاهای حومه سراوان از مسئولین است تا در بحران کرونا معضلی دیگر به مشکلات آنها اضافه نشود.

به گفته برخی از مسئولین نبود اعتبار و ردیف بودجه و کارگر برای جمع آوری زباله ها و عدم همکاری مردم و واحد های صنفی به دلیل عدم پرداخت عوارض مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.



ضعیف بودن مدیریت پسماند در روستاهای حومه بخش مرکزی سراوان


بهزاد دهواری رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان در این راستا به خبرنگار ما گفت: در خصوص انباشت زباله ها در روستاهای حومه شهر سراوان یک سری مکاتباتی با دهیاران منطقه انجام شده و به اتفاق بخشدار مرکزی از روستاهای حاشیه شهر سراوان بازدید به عمل آمده است.

وی افزود: آسپیچ یکی از روستاهایی است که بیشترین اعتراض را در این خصوص داشته که دهیاری روستا به تازگی اقدام به خرید ماشین حمل زباله کرده و پس از مدت تعیین شده در روز گذشته اقدام به جمع آوری زباله ها با لودر کرده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از 6 ماه گذشته با توجه به اعتراضات مردمی پیگیر موضوع جمع آوری زباله های روستاهای بخش مرکزی هستیم که به جز 3 روستا بقیه روستاها از نظر مدیریت پسماند در وضعیت ضعیفی قرار دارند.

دهواری ادامه داد: روستاهای بخش مرکزی شهر سراوان امکانات لازم با میزان تولید زباله ندارند و از آنجایی که روستاهای این منطقه مهاجر پذیر هستند و جمعیت آنها به شدت افزایش داشته میزان تولید زباله نیز بالا رفته است که مدیریت پسماند را با توجه به امکانات موجود با مشکل مواجه کرده است.

وی اذعان کرد: بسیاری از دهیاری های روستاهای بخش مرکزی سراوان فاقد ماشین حمل زباله هستند و چون درآمد ندارند امکان خریداری خودرو جمع آوری زباله برای آنها مشکل ساز شده است که انتظار می رود این مشکل هر چه سریعتر مرتفع شود.


وجود 400 باب واحد صنفی فاقد پروانه کسب در آسپیچ
عبدالحمید دهواری دهیار روستای آسپیچ به خبرنگار ما گفت: روز گذشته زباله های انباشت شده در نقاط مختلف آسپیج جمع آودی شده است.

وی افزود: ردیف بودجه برای جمع آوری زباله ها برای روستاها در دولت تعریف نشده است و عدم همکاری مردم از جمله مشکلات روستاهای این منطقه به شمار می رود.

این مقام مسئول ادامه داد: در روستای آسپیچ 400 باب واحد صنفی فاقد پروانه کسب وجود دارد که عوارض پرداخت نمی کنند، اخطاریه هایی برای پرداخت عوارض به واحد های صنفی صادر شده اما همکاری مطلوبی وجود ندارد و می گویند وظیفه دولت جمع آوری زباله است.



عدم همکاری مردم و نبود کارگر معضل دیگر روستای آسپیچ


دهواری خاطر نشان کرد: اگر مردم همکاری مطلوب را با دهیاری در بحث جمع آوری زباله ها داشته باشند و پرداخت عوارض توسط مسئولین واحد های صنفی انجام می شد اوضاع این روستا بهبود می یافت.

وی با بیان اینکه با دست خالی نمی توان کارها را به سرانجام رساند، تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته به مدت چهار ماه با 32 میلیون تومان هزینه شخصی اقدام به جمع آوری زباله های سطح روستا کرده ام.

دهیار روستای آسپیچ از نبود کارگر برای جمع آوری زباله ابراز گلایه کرد و با اشاره به ایجاد شغل های کاذب به دلیل وجود مرز در این مطنقه، گفت: مرز یک ظرفیت در هر منطقه به شمار می رود اما در این منطقه منجر به ایجاد شغل های کاذب شده پس هیچ فردی حاضر نیست در ماه حقوق 3 میلیون تومان را دریافت کند چرا که همین مبلغ را با کار کردن در مرز ظرف مدت 2 روز به دست می آورند.

وی اذعان کرد: علی رغم وجود مشکلات ذکر شده اقدامات مناسبی در بحث جمع آوری زباله انجام شده که امید است مردم و واحد های صنفی همکاری مطلوبی داشته باشند.

انتهای پیام/

 
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 24302
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *