800
۰
دانا گزارش می دهد؛

پای شفافیت به بازرگانی صدا و سیما می‌رسد؟/ انتظار برای اقدام شجاعانه جبلی

اداره کل بازرگانی صدا و سیما سال‌ها به عنوان منبعی پول ساز برای این مجموعه درآمدزایی کرده و از رئیس صدا و سیما این انتظار می‌رود که در اقدامی شجاعانه و در سامانه‌ای به صورت شفاف از جزئیات قراردادهای این اداره رونمایی کند.
پای شفافیت به بازرگانی صدا و سیما می‌رسد؟/ انتظار برای اقدام شجاعانه جبلی
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اداره کل بازرگانی صدا و سیما به دلیل اینکه یکی از شاهراه های پول سازی در این مجموعه عظیم است، باید بیشتر مورد رصد و بررسی قرار گیرد؛ اقدامی که در صورت غفلت از آن ممکن است، خواسته یا ناخواسته، درگیر شبهات مختلفی شود.
متاسفانه یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است رسانه ی ملی در عرصه ی پخش پیام های تبلیغاتی، بدون رقیب باشد، انحصار در عرصه ی رادیو و تلویزیون در ایران و نبود بخش خصوصی فعال در این عرصه است. این کاستی، فرصت را برای صدا و سیما فراهم ساخته که به صورت یک جانبه و بدون رقیب، انحصار تمامی پیام ها و آگهی های بازرگانی کشور را در دست بگیرد و به یکی از ثروتمندترین سازمان های کشور تبدیل شود.
البته در سال های اخیر و با فراگیر شدن فضای مجازی و پلتفرم های مختلف این حوزه، بسیاری از برندهای تجاری بر اساس مخاطبان بالای این VODها و آزادی عمل بیشتر در فرم و محتوای آگهی، حجم بالایی از تبلیغات خود را در سبد آنها سرمایه گذاری کرده اند.
البته میزان اهمیت پیام های بازرگانی برای رسانه ملی به اندازه ای است که سازمانی عریض و طویل به نام «اداره کل بازرگانی» برای آن تاسیس و خود به طور مستقیم با صاحبان کالا به عقد قرارداد مشغول است.
بر اساس گفته برخی منابع در سال 98 بیش از 4 هزار میلیارد تومان بابت آگهی های بازرگانی نصیب سازمان صدا و سیما شده است و این در حالی است که بودجه کل سازمان صدا و سیما در همان سال 1840 میلیارد تومان برآورد شده بود. براساس جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هزینه سال آینده صداوسیما ۱۰ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان خواهد بود که از این مبلغ، حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن از محل درآمدهای خود سازمان تامین شده و ۴ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان آن نیز از محل بودجه عمومی دولت پرداخت خواهد شد.
انحصارگرایی در سیستم، زمینه های فساد مالی را به تدریج بوجود می آورد و عدم نظارت کافی در این زمینه، به این فساد سرعت بیشتری می دهد. بخش بازگانی و تبلیغات صدا و سیما سال هاست که به عنوان یکی از غیر شفاف ترین بخش های سازمان در حال جولان دادن است و این انتظار می رود که با تغییر ریاست این سازمان، پای شفافیت به این حوزه پول ساز باز شود.
پیمان جبلی که با شعار «هویت محوری و عدالت گستری» بر صندلی این سازمان تکیه زده، در همین مدت کوتاه ریاست، نشان داده که قصد تغییر و تحول اساسی در این سازمان دارد و سیاست های اصلاحی خود را با تغییر مدیران و نظارت مستقیم بر اجرای برخی امور پیگیری می کند.
این انتظار از رئیس جدید صدا و سیما می رود که با شجاعت و به قصد شفاف سازی، ورودی جدی به عملکرد اداره کل بازرگانی این سازمان داشته باشد و در اولین اقدام، از قراردادهای شرکت های تبلیغاتی جهت تولید و پخش پیام های بازرگانی رونمایی کند تا مخاطبان و سایر شرکت ها به صورت شفاف از جزئیات این قراردادها باخبر شوند و بدون شک این کار در مسیر همان شعاری خواهد بود که آقای رئیس در مراسم معارفه خود آن را سرمشق کار خود قرار داده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 24372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *