دانا گزارش می‌دهد؛

جلوگیری از عقب‌گرد اروپا به گذشته؛ دستاورد مهم دور جدید مذاکرات / پیگیری گفت‌وگوها برپایه پیش‌نویس ایران

4 دی 1400 ساعت 11:14

با وجود آنکه غرب در تلاش است تا بیرون از اتاق مذاکره در روند گفت‌وگوها اخلال گری کند، اما هوشیاری تیم مذاکره کننده ایرانی موجب شد تا طرف های مقابل ضمن پذیرش درصد بالایی از پیش نویس های ارائه شده از سوی ایران، توانایی عقب‌گرد به خواسته های فرابرجامی طرح شده در گذشته را از دست بدهد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از توقف چند روزه مذاکرات و استراحت تیم های مذاکره کننده ایران و 1+4 قرار است پس از تعطیلات سال نو میلادی، مذاکرات بار دیگر از سر گرفته شود.
مذاکرات در شرایطی دنبال خواهد شد که در انتهای دور قبلی مذاکرات یک دستاورد مهم برای تیم ایرانی حاصل شد و این بود که طرف های دیگر مذاکره کننده پذیرفتند که 80 درصد از پیش نویسی مورد بحث در گفتگوها موارد پیشنهادی ایران باشد.
این البته در شرایطی بوده که اروپایی ها تلاش کردند تا ضمن حفظ ظاهر گفتگوها، در خارج از اتاق مذاکرات اخلال گری شدید در روند گفتگوها ایجاد کنند.
البته از آنجا که دستور کار مشخصی برای ارائه پیشنهاد در جریان گفتگوها ندارند با خط گیری از آمریکا و رژیم صهیونیسیت و برگزاری جلسات منظم با آنها سعی کردند نقش اخلال گری خود را به طور کامل ایفا کنند.
نکته حائز اهمیت در جریان گفتگوها این است که دستاورد ایران از مذاکرات در شرایطی به وقوع پیوسته که اروپایی ها تلاش کردند با پافشاری برخی موارد مورد بحث در وین 6 را در مذاکرات جدید نیز حفظ کرده و دنبال کنند.
این در حالی است که هوشیاری تیم مذاکره کننده ایران و ارائه پیشنهادات جدید مبتنی برگفتگوهای پیشین و ایستادگی روی این پیشنهادات مانع از آن شد که اروپایی ها به وین 6 و زیاده خواهی هایی که در آن دوره از گفتگوها دنبال کرده بودند، عقب نشینی کنند.
به نظر می رسد جلوگیری از عقب گرد اروپا به سمت وین 6 باعث شده که امروز در مرحله جدید مذاکرات حرفی از مباحث گذشته در میان نباشد و تیم ها بر روی یک پیش نویس رو به جلو با هم مذاکره کنند.
مذاکره کنندگان در این دوره از گفتگوها به دستاوردی رسیدند که شاید نمونه ان حتی در توافق 2015 هم وجود نداشته است که تیم مذاکره کننده بتواند به سرعت پیش نویس مورد اختلافی را تهیه و موارد اختلافی را مورد بحث قرار دهد.
انتهای پام/ک
 


کد مطلب: 24394

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/24394/جلوگیری-عقب-گرد-اروپا-گذشته-دستاورد-مهم-دور-جدید-مذاکرات-پیگیری-گفت-وگوها-برپایه-پیش-نویس-ایران

شستون
  https://shastoon.ir