800
۰
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

رشد منطقی بورس، تا میانه‌های تابستان/ ناهنجاری‌های سال ۹۹ موجب رکود در سال ۱۴۰۰ شد

یک کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی رشد بیش از ۳۰ درصدی، بورس را برای سال ۱۴۰۱ نسبت به سایر بازارها مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به روند رشد این روزهای بازار سهام، افت و اصلاح شاخص در سال ۱۴۰۰ را ناشی از مشکلات سال ۱۳۹۹ دانست.
رشد منطقی بورس، تا میانه‌های تابستان/ ناهنجاری‌های سال ۹۹ موجب رکود در سال ۱۴۰۰ شد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نیم‌نگاهی به شاخص کل در بازار بورس نشان از این موضوع دارد که بازار سرمایه روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد، به‌خصوص که در روزهای کاری ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز توانسته بازدهی بیش از هفت درصدی را ثبت کند که از دید کارشناسان، باتوجه‌به گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی و سودآوری قابل‌توجه آنها در ماه‌های گذشته، حداقل تا میانه‌های تابستان روند صعودی خوبی برای آن پیش‌بینی شده.

البته باید در نظر داشت که فعالان بازار عقیده دارند که به نتیجه رسیدن مذاکرات و تغییرات به وجود آمده در قیمت‌های جهانی نیز می‌تواند تأثیر زیادی در روند معاملات را داشته باشد.


پیش‌بینی رشد بیش از ۳۰ درصد، برای بازار سرمایه

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با راه دانا؛ در این زمینه اظهار کرد: باتوجه‌به سیگنال‌های مثبت بازار از جمله گزارش‌های فصلی شرکت‌ها و احتمال دستیابی به توافق، در کنار تورم انتظاری، پیش‌بینی می‌شود بازدهی بورس در سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۰ درصد باشد.

وی توضیح داد: اگر فرض کنیم شرایط پارامترهای مؤثر در بازار سرمایه به همین ترتیبی که الان هست ادامه یابد، یعنی جنگ اوکراین به سایر کشورها ورود نکند، نرخ بهره ثابت بماند، اوراق کمتری منتشر شود و حجم نقدینگی با همین سرعت کنونی رشد کند و به بازار سرمایه تزریق شود و... از دیدگاه اقتصادی به دلیل عقب ماندن بورس از سایر کالاها چون طلا، مسکن، ارز و دیگر بازارهای سرمایه‌ محور، در سال پیشرو بازار سرمایه با رشد همراه خواهد بود.


ناهنجاری‌های سال ۹۹ موجب رکود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ شد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ به علت ناهنجاری‌های سال ۹۹ بود و موجب شد تا بدبینی به بازار به‌خصوص بورس P/E (نسبت بازدهی به سرمایه) بسیاری از نمادها را بسیار پایین بیاورد که در صورت ادامه این روند احتمال دارد در سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه تنها بتواند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این عقب‌افتادگی را جبران کند.

آقابزرگی با اشاره به اینکه علاوه بر این اصلاح، به نظر می‌رسد بورس در سال آینده از سایر بازارها بازدهی بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی بورس بیشتر بوده و آثار تورمی که قطعاً در سال ۱۴۰۱ هم ادامه خواهد داشت در قیمت محصولات شرکت‌ها خود را نشان خواهد داد و در سود و زیان آنها اثرگذار خواهد بود. ازاین‌رو بازار سهام نسبت به دیگر بازارها احتمالاً رشد مناسب‌تری خواهد داشت.


آثار بسته حمایتی ۱۰ ماده‌ای دولت بر بازار سرمایه

وی با اشاره به بسته حمایتی ۱۰ ماده‌ای دولت گفت: این مصوبه برای حمایت از بازار سهام در هفته اول دی‌ماه به تصویب رسید و می‌توان آن را نخستین گام دولت برای حمایت و در واقع آغاز بهبود بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهام‌داران دانست و اگرچه آثار این اقدامات در میان‌مدت خود را نشان می‌دهد اما در سالی که گذشت نیز تا حدود زیادی انتظارات را برآورده کرد و روند رو به اصلاح منفی را متوقف کرد.

آقابزرگی در پایان گفت: با درنظرگرفتن تورم انتظاری و انگیزه تبدیل نقدینگی به دارایی مالی بازار بورس در سال جدید نیز جذابیت خود را خواهد داشت و ازآنجاکه رشد بورس با رشد سایر بازارهای موازی متناسب نبوده، انتظار داریم بخش قابل‌توجهی از جریان نقدینگی به سمت بازار سهام بیاید و تا آن زمان بسته ۱۰گانه حمایت از بازار سرمایه، نیز اثر خود را نشان می‌دهد و در کل انتظار می‌رود سال آینده بازار سرمایه از امسال وضعیت بهتری داشته باشد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 25122
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *