800
۱

خرید آنلاین و تحویل کالای ناقص یا دست دوم!/ قانون چه می‌گوید؟

برخی مشتریان از تحویل کالای اشتباه یا دست دوم به جای کالای اصل در خریدهای آنلاین شکایت دارند که این امر افراد را از خرید در فضای مجازی دلسرد می کند.
خرید آنلاین و تحویل کالای ناقص یا دست دوم!/ قانون چه می‌گوید؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرید آنلاین علاوه بر مزایایی که برای خریدار و فروشنده دارد، دارای مشکلاتی هم است که از جمله آن می توان به ارسال کالای دست دوم، معیوب و یا مدل دیگری از کالای مورد نظر خریدار اشاره کرد. طی چند وقت اخیر برخی مشتریان در مورد کالای خریداری شده از طریق فضای مجازی  شکایات متعددی داشته اند و بعضا دیده شده که در نظرات خود نسبت به خرید اینترنتی بی  اعتماد شده اند.
در ادامه به نظر چند مصرف کنننده در مورد کالاهای معیوبی که در خرید آنلاین تحویل گرفته اند و مشکلاتی که در مرجوع کردن آنها دارند، اشاره شده است. 
 
 
تحویل کالای معیوب و دست دوم بازار فضای مجازی را به چالش کشید/ فروش کالای دست  دوم و اشتباه به جای کالای اصل
تحویل کالای معیوب و دست دوم بازار فضای مجازی را به چالش کشید/ فروش کالای دست  دوم و اشتباه به جای کالای اصل
کسب و کارهای مجازی کالاهایی که مشکل فنی دارند را مرجوع می کنند  
یکی از مشاوران فروش  اینترنتی درمورد مرجوع  شدن کالاهای دست دوم در کسب و کارهای آنلاین گفت: اگر کالا با ایراد ارسال شده باشد برای آن در سایت خریداری شده، مرجوعی ثبت می شود به این صورت که مشتری در صفحه کاربری خود علت مرجوعی که نقص کالا یا دست دوم بودن آن است، را با  ذکر جزییات ثبت می کند و کالا از مشتری بازپس گرفته می شود.
به گفته او دریافت کالا در صورتی که  ایراد داشته باشد حتما انجام می شود و هزینه ای که برای خرید کالا پرداخت شده است اگر مشتری در تهران سکونت داشته باشد ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مرجوعی  به خریدار پرداخت می شود و اگر مشتری در خارج از تهران سکونت داشته باشد ۳تا ۴ روز کاری با انجام هماهنگی های لازم پرداخت خواهد شد. 
حال سوال اینجاست که چرا باید کالای دست دوم، معیوب  یا  مدل دیگر برای خریدار ارسال شود ؟ پاسخ این سوال را از یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی جویا شده ایم .
اشتباه در ارسال کالا در فضای مجازی موضوع حادی نیست و امکان اصلاح دارد
رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: اشتباهاتی  مبنی بر ارسال کالای معیوب یا دست دوم قطعا از روی عمد انجام نمی شود چراکه آن کسب و کار نمی خواهد اعتبار خود را زیر سوال ببرد مگر اینکه این موارد در کسب و کارهای غیررسمی باشد که  که هدف سوئی داشته باشند.
به گفته او در خرید فیزیکی مشتری جنس را لمس می کند و آن را ارزیابی می کند اما در خرید آنلاین اینگونه نیست و امکان بروز اشتباه در مراحل خرید کالا در کسب و کار مجازی وجود دارد با این وجود موارد آن زیاد و حاد نیست. بعضا این اتفاق رخ می دهد که حتی کالا اشتباه ارسال می شود.
امکان شکایت از فروشنده در صورت ارسال کالای دست دوم به جای نو
الفت نسب می گوید: در مورد ارسال کالای دست دوم از طریق کسب و کار مجازی، قانون مشخص کرده است که کالا باید نو به دست مشتری برسد و اگر شخصی ادعا کند که کالای ارسال شده دست دوم است می تواند از فروشنده شکایت کند و ما هم با استفاده از ظرفیت  سایر اتحادیه های دیگر مانند موبایل ، کالا را برای ارزیابی به کارشناس می دهیم و  آن را صحت سنجی می کند  و طبق آن رای صادر می شود. 
مواردی نیز مشاهده شده است که برخی سوءاستفاده کرده و کالای نو را تحویل می گیرند و شبیه همان کالا را که مشکل فنی دارد و دست دوم است را جایگزین می کنند و این یکی از مشکلاتی است که اخیرا مشاهده کرده ایم.  راه حل این موضوع به بیمه بر می گردد. پیشنهاد می شود شرکت های بیمه به این امر ورود کنند و مراحل ارسال کالا مجدد بازنگری بشود  تا این مشکل را به حداقل برسانیم که به دنبال آن اعتماد مشتریان به این بازار بیشتر می شود.  
گزارش از سحر ارجمندی منش 
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 25244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *