800
۰

گلایه شطرنج بازان سیستان و بلوچستان از بحران در هیئت شطرنج/رتبه ۳۱ درکشور برازنده استان نیست!

جمعی از شطرنج بازان سیستان و بلوچستان از بحران در هیئت شطرنج گلایه مند بودند و آنها معتقدند که رتبه ۳۱ در کشور برازنده استان نیست و روسای تحمیلی که هیچ گونه سابقه ورزشی شطرنج در کارنامه خود ندارند در چند سال اخیر هیچ گونه اقدام مثبتی برای این هیئت انجام ندادند.
گلایه شطرنج بازان سیستان و بلوچستان از بحران در هیئت شطرنج/رتبه ۳۱ درکشور برازنده استان نیست!
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان طی سالهای اخیر در حوزه ورزش در عرصه ملی و جهانی توانسته است در جایگاه ویژه قرار بگیرد و با کسب عناوین مختلف و حضور ورزشکاران در تیم ملی صاحب نام و افتخار باشد.

تدوام این مسئله در همه عرصه ها و سطوح رقابتی بستگی به توجه مسئولین و میزان حمایت آنها از ورزشکاران و شناسایی استعدادهای استان دارد تا بتوانیم علاوه بر پیشرفت شاهد توسعه وزرش استان باشیم.

ایجاد زیرساخت های مناسب، حضور مربیان حرفه ای و مورد تایید، فراهم کردن امکانات مورد نیاز ورزشکاران برای تمرینات و حضور در مسابقات الزاماتی است که باید مسئولین با تخصیص اعتبار کافی از ورزش استان حمایت کنند در غیراینصورت با دست خالی نمی توان توقع کسب عناوین قهرمانی یا درخشش از ورزشکاران را داشت.

افت هیئت شطرنج استان؛ روسای تحمیلی مدیران است

حمید ریگی؛ مربی و داور شطرنج در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: هیئت شطرنج سیستان و بلوچستان در بین استان های دیگر رتبه سی و یکم و آخر را در کشور دارد در چند سال اخیر روسای هیئت شطرنج استان تحمیلی اداره تربیت بدنی استان بودند و این اقدام باعث شد دلسوزان، مربیان و پیشکسوتان شطرنج استان به حاشیه بروند و این هیئت در چند سال اخیر هیچ گونه اقدام مثبتی انجام نداده و هیئتی که در گذشته جز 10 استان برتر کشور بود.

وی افزود: یکی از دلایل افت هیئت شطرنج استان؛ روسای تحمیلی که هیچ گونه سابقه ورزشی شطرنج در کارنامه خود ندارند و فقط سابقه مدیریتی در دیگر ارگان ها داشتند پس شناخت واقعی نسبت به این ورزش ندارند.

این پیشکسوت شطرنج ادامه داد: برگزاری منظم کلاس های آموزشی، شرکت در مسابقات شهرستانی، استانی و منطقه ای در رتبه بندی کشور باید رعایت شود.

وی با انتقاد از بودجه های هیئت شطرنج گفت: بودجه هایی که به این هیئت می آید مشخص نمی شود در کجا و در چه راهی خرج می شود و افرادی به بازیکنان آموزش می دهند که مربی نیستند و مدرک و مدال بین المللی ندارند فقط مربیگری درجه سه دارند و در چند سال اخیر بنظر ما عملا این هیئت تعطیل است و هیچ دستاوردی برای استان نداشت.

ریگی با اشاره به گذر از این بحران اذعان کرد: تا زمانی که رئیس تربیت بدنی مدیران تحمیلی بدون سابقه ورزشی در این هیئت به کارگیری کند اوضاع به همین منوال است و بازیکنان هم رضایت ندارند و شطرنج بازان استان و افراد با تجربه هیچ انگیزه ای برای همکاری با این هیئت ندارند.

میزبانی مسابقات شطرنج زیر شانزده سال کشور در سطح استان نیست

وی با انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات شطرنج زیر شانزده سال کشور به میزبانی زاهدان گفت: این مسابقات در شرایطی برگزار شد که فصل امتحانات دانش آموزان است و از سی و یک استان هفت استان فقط شرکت کردند.

مربی سابق شطرنج ادامه داد: زاهدان به دلیل دوری مسافت نسبت به استان های مرکزی و غرب کشور شرایط میزبانی خوبی برای بازیکنان فراهم نکرده است به همین دلیل عدم استقبال استان های دیگر را شاهد هستیم و زاهدان در دوره های قبل شرایط میزبانی مطلوبی برای تیم ها فراهم نکرده است.

وی افزود: برای شرکت در این مسابقات با توجه به شرایط سنی و میزبانی باید از تیم ها تعهد شرکت بازیکن را می گرفتند که در صورت عدم استقبال این مسابقات لغو در زمان و استان دیگری برگزار می شد.

میانگین ریتینگ بازیکنان حاضر در مسابقات شطرنج بسیار ضعیف است

ریگی با اشاره به عدم شرکت بازیکنان درجه یک اظهار کرد: بازیکنانی که در مسابقات قهرمانی زیر شانزده سال انتخابی آسیا شرکت کردند از لحاظ رتبه و جایگاه بالایی برخوردار نیستند و هفت استان دیگر بازیکنان سطح پایین را اعزام کردند.

وی با بیان اینکه درجه ریتینگ شطرنج ارزش قدرت یک بازیکن در مسابقات است افزود: بازیکنان باید بالای 2 هزار درجه باشند و این عدد هم یعنی ابتدای کار است اما میانگین ریتینگ بازیکنان در مسابقات قهرمانی آسیا هزار و صد است و سی بازیکن در این مسابقات شرکت کردند که شانزده نفر آنان از زاهدان شرکت کردند و بازیکنان در استان با هر درجه ای آمدند که فقط حضور داشته باشند.

مربی و داور شطرنج استان ادامه داد: نصف جدول شرکت کنندگان بازیکنان از استان ما است تا کمبود بازیکن را جبران کنند و این سطح مسابقات را پایین می آورد چراکه بازیکنان استان ما بدون ریتینگ هستند و هفت استان دیگر هم بازیکنانی با ریتینگ بین المللی خیلی پایینی در این مسابقات شرکت کردند.

وی گفت: با همه این شرایط نباید میزبانی زاهدان را قبول می کردند که باعث امتیاز منفی استان در فدراسیون شطرنج خواهد شد و عملا این مسابقه اعتبار ندارد و کمیته فنی فدراسیون برای انتخابی تیم ملی جهت مسابقات آسیایی از این مسابقات بازیکنی انتخاب نمی کند.


رئیس هیئت شطرنج باید فردی ورزشی باشد

محمد رضا کاشانی، بازنشسته و پیشکسوت شطرنج به خبرنگار ما گفت: هیئت شطرنج استان هیچگونه امکاناتی در اختیار بازیکنان قرار نمی دهد و حتی نظافت و تمیزکاری میز را خودمان انجام می دهیم، وضعیت سرویس های بهداشتی و آب بسیار ضعیف است.

وی افزود: فردی باید رئیس هیئت شطرنج انتخاب شود که حداقل مربی شطرنج باشد باید یک مکان برای نوجوانان و جوانان فراهم شود تا آموزش ببینند، شطرنج یک بازی فکری خوبی است.


سیستان و بلوچستان بازیکن زیر شانزده سال در حد انتخابی تیم آسیا ندارد

شاهین شیبانی؛ پیشکسوت شطرنج گفت: سالن شطرنج از نظر نظافت و از لحاظ باز بودن درب سالن هیچ گونه مدیریتی ندارد و ساعت ورود و خروج سالن مشخص نیست و از لحاظ مکانات با کمبودهایی از جمله مهره و ساعت مواجه هستیم.
 
وی با اشاره به مسابقات شطرنج زیر شانزده سال به میزبانی زاهدان گفت: در خصوص این مسابقات با هیچ کدام یک از پیشکسوتان استان مشورتی صورت نگرفت، استان ما بازیکن در حد انتخابی تیم آسیا ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عدم استقبال استان های دیگر نبود تبلیغات موثر در تلویزیون و سایت و کانال های مربوط به شطرنج است.

عدم استعدادیابی و پرورش بازیکن ضعف هیئت شطرنج استان است

پیشکسوت شطرنج گفت: سالن مسابقات شطرنج و امکانات در حد مطلوب است اما به دلیل عدم مدیریت صحیح استفاده درست از این امکانات صورت نمی گیرد و در چند سال اخیر استعدادیابی و بازیکن مطرح پرورش ندادند و در کشور و حتی منطقه ای معرفی نکردند.

وی اظهار کرد: هیئت شطرنج استان با مشورت با پیشکسوتان می توانست این مسابقات را با یک رده سنی دیگر که استقبال بهتری می شد برگزار کند یا بودجه در نظرگرفته شده را کلاس آموزشی برای بازیکنان استان انجام می دادند تا سطح شطرنج بازان را ارتقا دهند.

شیبانی ادامه داد: در دو سال اخیر به دلیل بیماری کرونا این هیئت تعطیل بود ولی در روزها اخیر که فعالیت همه تیم های ورزشی آغاز شده ما هیچ برنامه ای از هیئت شطرنج ندیدم و حتی در سالن هم بسته است.

وی با اشاره به سوء مدیریت در هیئت شطرنج استان گفت: افرادی باید در هیئت های ورزشی فعالیت کنند که راه های پیشرفت و نقاط ضعف رشته ورزشی آگاه و دلسوز ورزشکاران باشند.

نیروهای توانمند و مستعد باید در کنار مدیران برای پیشرفت ورزش قرار گیرند

جمشید میر، پیشکسوت و مربی سابق شطرنج با اشاره ضعف مدیریت در هیئت شطرنج استان بیان کرد: ضعف مدیران ورزشی این هیئت مشهود است در هیچ کجا و ارگانی آدم های باتجربه و قدیمی کنار گذاشته نمی شود و نیروهای توانمند و مستعد باید در کنار مدیران باشند تا راهنمایی درست شوند و از همه مهم تر باید مدیر از جنس ورزش باشد تا بتواند مدیریت بهتری داشته باشد.

وی گفت: مدیر باید در محیط ورزشی حضور فیزیکی و با بازیکنان ارتباط مستقیم داشته باشد و سالن از لحاظ نظافت خیلی ضعیف و در حد هیئت ورزش نیست و همچنین اقلام مصرفی سالن ورزشی باید در اختیار بازیکنان باشد ولی هیچ استفاده ای نمی کنند و کلاس های آموزشی برای رده های سنی برگزار نمی شود.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 25338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *