800
۰
یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد:

واردات، حباب قیمتی بین خودروی داخلی و خارجی را می‌شکند/ ورود خودرو اقتصادی؛ بهترین گزینه برای شرایط کنونی بازار خودرو

یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو به شرایط اقتصادی داخل کشور و تجارت جهانی وابسته است گفت: در شرایط کنونی بهترین گزینه برای واردات، خودروهای اقتصادی هستند تا با جبران کمبود عرضه، بازار را به تعادل برسانند و مشوق شرایط رقابتی را برای تولید شوند.
واردات، حباب قیمتی بین خودروی داخلی و خارجی را می‌شکند/ ورود خودرو اقتصادی؛ بهترین گزینه برای شرایط کنونی بازار خودرو
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اولین اقدامات برای عملی شدن واردات خودرو از سوی وزارت صمت برداشته شده اما اگر خودروهای اقتصادی با تعرفه وارداتی قبل راهی کشور شود در نهایت به قیمتی خواهد رسید که دیگر به لحاظ اقتصادی و برای مصارف عمومی به‌صرفه نخواهد بود.
این در حالی است که آیین‌نامه واردات خودرو هنوز قطعی نشده و شرایط دقیق آن اعلام نشده، اما بررسی‌ها نشان از این دارد که اصلاح نظام تعرفه‌ای برای تسهیل وا ردات خودرو در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار گرفته و این اتفاق در حالی پیگیری می‌شود که خودروسازان داخلی به این کاهش تعرفه‌ها اعتراض کردند و به عقیده خودروسازان، اولاً این موضوع با عرف تعرفه‌ای این سال‌ها نمی‌خواند و قطعه‌سازان هم معتقدند که تعرفه ورود قطعه نیز به همان میزان باید کاهش یابد.
همه این اخبار در حالی دست‌به‌دست می‌شود که هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحات تعرفه‌ای را برای ۴۴۰ قلم کالا در نظر گرفت که خودرو و قطعات نیز جزو آنها به شمار می‌رود. براین‌اساس، اخبار اولیه نشان می‌دهد که احتمالا بنا بر این گذاشته شده است که سود بازرگانی به شرح زیر برای واردات این اقلام محاسبه شود.
(کاهش سود ۴۱درصدی برای واردات خودروهای ۱۰۰۰ تا دو هزار سی‌سی، به ۲۸ ‌درصد و کاهش سود بازرگانی خودروهای زیر ‌هزار سی‌سی به یک ‌درصد)
لذا براین اساس و باتوجه‌به حقوق ورودی چهاردرصدی، خودروها با این تعرفه‌ها امکان ورود به کشور را خواهند داشت:
خودروهای دارای حجم موتور ۱۰۰۰ تا دو ‌هزار سی‌سی، با تعرفه ۳۲درصدی ۲۸ ‌درصد سود بازرگانی به‌علاوه چهاردرصد حقوق ورودی
خودروهای زیر ‌هزار سی‌سی با تعرفه پنج‌درصدی (یک درصد سود بازرگانی به‌علاوه چهار ‌درصد حقوق ورودی)
البته باید در نظر داشت که باتوجه‌به تغییر قیمت ارز مرجع در گمرک از ۴۲۰۰ به ۲۳۰۰۰ تومان، تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ارز ۲۳ هزارتومانی محاسبه خواهد شد.
بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص تأثیر واردات خودروبر قیمت آن گفت: قیمت خودرو به دو عامل بستگی دارد؛ اول شرایط و وضع اقتصادی جامعه و در مرحله بعد به شرایط اقتصاد کلان و شرایط اقتصادی جهان وابسته است.
وی افزود: در قیمت خودروی داخلی شرایط اقتصادی جامعه و افزایش قیمت کالاهای اساسی و در قیمت خودروی خارجی تغییر ارزش دلار، جنگ فعلی دو کشور روسیه و اوکراین، و همچنین بیماری کرونا که مؤثر در کمبود چیپ‌های الکترونیکی خودرو و افزایش خودروهای نیمه‌کاره شد تأثیرگذار هستند.
صدرایی با اشاره به موقعیت اقتصادی فعلی کشور واردکردن خودروهای اقتصادی را توصیه کرد و ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی که در حال تغییر است، واردکردن خودروهای لوکس اشتباه است و بهتر است که برای فاز اول واردات، خودروهایی که ارزش آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است در دستور کار دولت قرار گیرد تا با استفاده از این خودروها در سیستم حمل نقل عمومی و تسهیل شرایط قیمتی کمبود عرضه پوشش داده شود.
وی با اشاره به موضوع  واردات خودروهای اقتصادی و ایجاد رقابت بین خودروسازان گفت: واردات خودرو می‌تواند رقابت بین بخش‌های تولیدی در تولید خودروهای پرتیراژ اقتصادی را ایجاد و حباب بین قیمت خودروی داخلی و خودروی خارجی را بشکند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 25421
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *