تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

19 خرداد 1401 ساعت 8:38

روانشناسان امور تربیتی و همچنین آسیب‌شناسان اجتماعی این روزها با ابراز نگرانی از تک فرزندی در جامعه ایرانی، از آسیب‌های شخصیتی سخن می‌گویند که به صورت غیرمستقیم و ناآگاهانه منجر به اختلال در شخصیت کودکان تک فرزند می‌شود.


به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، تک‌فرزندی یکی از مسائل آسیب‌زای دهه‌های اخیر و چالش برانگیزترین موضوع خانوادهای ایرانی شده است.
 
برخی خانواده‌ها به دلیل شرایط جدید در سبک‌های زندگی و تعدادی از خانواده‌ها تحت تأثیر محیط  تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند، اما عده ای به دلیل مشکلات اقتصادی و امکانات رفاهی، به تک‌فرزندی رو می‌آورند.
 
وجود فرزند، آسایش روحی و فکری انسان را به همراه دارد و از دغدغه درونی و افسردگی روحی نجات می دهد، فرزندان در همه حال کمک حال والدین هستند و کانون خانواده‌ با فرزند محکمتر می شود، زیرا پدر و مادر به خاطر تأمین مخارج فرزندان بیشتر به کار و تلاش می‌پردازند و کمتر به مشکلات فکر می‌کنند و مشکلات کوچک نمی تواند آنها را متزلزل کند.
 
در دین اسلام هم با توجه به آیات قرآن و روایات از معصومین به فرزند بیشتر توصیه می‌شود و نباید از ترس فقر و نبود امکانات و مشکلات اقتصادی از فرزند دار شدن جلوگیری کرد.
 
رهبر معظم انقلاب از پیری جمعیت به عنوان یک تهدید جدی نام می‌برند و ضرورت فرزندآوری برای جلوگیری از این پدیده، نشان‌دهنده افق دید بلند ایشان نسبت به آینده کشور است.
 
نوک پیکان آسیب های پنهان شخصیتی در خانواده های تک فرزند
 
محبوبه قویدل حیدری؛ روانشناس و مشاور با اشاره به روش تربیتی والدین تک فرزند که باعث بروز برخی از آسیب‌های شخصیتی می‌شود بیان کرد: از نظر روانپزشکی تک فرزندی باعث بروز اختلال در کودکان نیست اما سبک فرزندپروری والدین شخصیت فرزندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی افزود: تک فرزندها امکان برقراری ارتباط و کسب مهارت های زندگی از طریق هم سن و سال هایشان را ندارند، زیرا تجربه آنها در رفاقت و دوستیابی کمتر است.
 
این روانشناس با اشاره به مهم ترین خصوصیات تک فرزندها تصریح کرد: ممکن است ناراحتی خود را بازگو نکرده و فردی درون گرا شوند و  در صورت ناراحت شدن از مسئله ای تا مدت ها آن را در ذهن خود به خاطر می سپارند.
 
وی ادامه داد: تک فرزندها با روابط علاقه مند هستند که احساساتشان جریح دار نشود و منافع آنها را در برگیرد.
 
روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به آسیب های تک فرزندی در روانشناسی و علوم تربیتی گفت: از جمله این آسیب ها رواج فرزند سالاری است، در خانواده های تک فرزند بیش از حد به خواسته ها و مطالبات فرزند توجه شده و اغلب افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان مشاهده می شود.
 
قویدل با بیان اینکه اگر با تک فرزندها بدون قصد و غرض توهینی شود رفتار را عمدی و با نیت خاصی برداشت می کنند، گفت: این فرزندان هنگام اختلاف و مشاجره با دیگران نمی توانند شرایط را مدیریت کرده و هر دو طرف را راضی کنند.
 
وی اذعان کرد: فرزندی که از تنهایی رنج می برد به دنبال جایگزینی برای اوقات فراغت خود است در نتیجه به تلویزیون، جاذبه های گرافیکی و هیجان های کاذب در بازی های رایانه ای و دنیای مجازی رو می آورد که در آینده اثرات سویی می گذارد.
 
این روانشناس افزود: فرزند تک به دلیل اینکه خواهر یا برادری ندارند به ناچار باید در کنار بزرگسالان پرورش یابند و در مقابل استرس های زمان جوانی قرار گرفته و نمی دانند چه باید کنند، آنها از نظر جسمی نشانه های بلوغ را دارند؛ ولی تجربه کافی ندارند و در این شرایط به بلوغ زود رس مبتلا می شوند.
 
وی با اشاره به عملکرد تک فرزندان در جایگاه پدر و مادر تشریح کرد: تک فرزندان از دوران کودکی باید کمبود خواهر و برادر را با تعاملات اجتماعی در مهدکودک‌ها و مراکز هنری و آموزشی جبران و ارتباط با همسالان را بیاموزند و در دوران بزرگسالی والدین باید جایگاه عمو، خاله برای فرزند جبران کنند.
 
قویدل حیدری با اشاره به مهم ترین پیامد تک فرزندی تنهایی این کودکان است گفت: کودک هرچقدر هم در مهد کودک با هم بازی های خود مشغول و سرگرم باشد، وقتی به خانه برمی گردد بازم تنهاست و تا روز بعد این تنهایی باقی می ماند و طولانی شدن این تنهایی ها خلاهای افسردگی در بزرگسالی را به همراه دارد و شخصیتی می شود که مدام نیاز به حامی دارد و قادر به تصمیم گرفتن در مورد مسائل زندگی نیست.
 
وی با اشاره به تبعات منفی بر سلامت روانی این کودکان تصریح کرد: افزایش احتمال اختلالات شخصیتی نسبت به جامعه عمومی، افزایش احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری، پایین تر بودن سطح شاخص های بهداشت روان مثل استرس و افسردگی در تک فرزندان بیشتر مشاهده می شود.
 
روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه یکی از عوامل قدرت در جهان امروز جمعیت زیاد و کارآمد است خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشوری قدرتمند محسوب می‌شود که دارای جمعیت نسبتا خوبی باشد و از طرف دیگر کشور ما هر روز با توطئه‌ها و تهدیدهای جدید روبرو است پس برای مقابله کردن با این تهدیدها و تبدیل ایران به یک کشور قدرتمند، نیاز به جمعیت کارآمد احساس می‌شود.

انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcivvazwt1a5w2.cbct.html

 


کد مطلب: 25554

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/25554/تک-فرزندی-روان-فرزند-کار-می-کند

شستون
  https://shastoon.ir