ساداتی‌نژاد:

بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

26 خرداد 1401 ساعت 9:31

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شرایط‌ تامین کالاهای اساسی گفت: در بنادر کشور بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی داریم، همچنین بخشی زیادی نیز بر اساس قراردادها در مسیر هستند یعنی از نظر تامین مشکلی نداریم و ارسال نهاده‌های دامی به کل کشور به‌صورت روزانه انجام می‌گیرد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر به شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به‌عنوان نماینده وی در خدمت مردم کاشان، آران و بیدگل، خمینی‌شهر و فلاورجان خواهم بود، اظهار داشت: در این سفر در حوزه کشاورزی پبشنهاد ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مطرح شده و تلاش شده تمام آنچه که به‌عنوان نیازها و مطالبات استان اصفهان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه آبیاری نوین، انتقال آب، استخرهای ذخیره آب،باغات و نوسازی آن‌ها، تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها خصوصا در شرق استان، آبخیزداری و تقویت آبخوان‌ها در منطقه با توجه به شرایط منابع آب استان، الگوی کشت، حمایت از عشایر استان برای آب‌رسانی، برق‌رسانی، احداث جاده‌های بین مزارع و...  مطرح است، در بخش‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه امیدواریم با اعتبارات در نظر گرفته شده ارتقایی بر مبنای الگوی کشت و گیاهان کم آب‌بر در استان رقم بخورد، توضیح داد: استان اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری و تولید غذا در کشور است در این راستا در حوزه حمایت از دامداری‌ها تسهیلات و تمهیداتی اندیشیده شده است تا این منطقه با کاهش مشکلات خود، با قوت کار را پیش ببرد و نتیجه این سفر رشد و ارتقا بالاتری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان باشد.

ساداتی‌نژاد در پاسخ به سوالی پیرامون جایگاه ایران در  موضوع امنیت غذایی، بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی که برای سال ۱۴۰۱ انجام شده، قرار بر این است که طبق قانون وزارت جهاد تا پایان شهریور، الگوی کشت را بروزرسانی کند و آن را بر پایه شرایط جهانی ابلاغ کند، با برنامه‌ریزی انجام شده خصوصاً در سطح کشاورزی قراردادی که از شهریور به‌صورت گسترده آغاز خواهد شد، پیش‌بینی شده که با کمک کشاورزان، سطح تامین غلات را در داخل کشور تا سقف ۳۰ درصد ارتقا دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در الگوی کشت مذکور به سمت حمایت از تولید داخل، کشت گیاهان و غلات پایه و کالاهای اساسی خواهیم رفت، همچنین تغییر مسیری از سمت گیاهان آب‌بر به سمت گیاهان کم آب‌بر پیش‌بینی شده است.

وی پیرامون وضعیت فعلی نهاده‌های دامی در کشور توضیح داد: با رشد خوبی، تامین نهاده‌های دامی از بنادر انجام می‌شود و روز گذشته رکورد خروج نهاده‌های دامی از بنادر را نسبت به سال جاری داشتیم و همین سقف را از نهادهای مربوط پیگیری خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد در خصوص شرایط‌ تامین کالاهای اساسی گفت: در بنادر کشور بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی داریم، همچنین بخشی زیادی نیز بر اساس قراردادها در مسیر هستند یعنی از نظر تامین مشکلی نداریم و ارسال نهاده‌های دامی به کل کشور به‌صورت روزانه انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی به کمک‌رسانی و کنار هم بودن تولید و مصرف کننده نیاز داریم، تصریح کرد: در شرایط مردمی‌سازی یارانه‌ها قرار داریم و در این مسیر نیاز است تولیدکننده و مصرف‌کننده حامی هم باشند چرا که اگر تولید صدمه ببیند مصرف کننده نیز محصولی در اختیار ندارد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: سابقه نشان داده مردم در امنیت غذایی کمک کرده‌اند و آن را پایدار نگاه داشته‌اند، همچنین تولیدکنندگان غیرتمندان در حوزه تولید منابع گوشت سفید، پروتئین و اقلام اساسی کار خود را به خوبی انجام داده و می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با یادآوری اینکه فصل برداشت برنج را در پیش داریم و تولید خوبی در این زمینه داشته‌ایم، عنوان کرد: محدودیت‌های واردات برنج برداشته شده است و تمهیدات خوبی در زمینه کالاهای اساسی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام


کد مطلب: 25587

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/25587/بیش-۴-میلیون-تن-کالای-اساسی-بنادر-وجود

شستون
  https://shastoon.ir