800
۰
هرج و مرج در یک شهر فرهنگی؛

چراغ هایی که دیگر راهنما نیستند!/ جای خالی دوربین های کنترل ترافیک در سراوان

معیوب بودن چراغ های راهنمایی و رانندگی و عدم رعایت قوانین توسط برخی از رانندگان این روزها در سطح شهر سراوان مشکلات ترافیکی زیادی را به وجود آورده است.
چراغ هایی که دیگر راهنما نیستند!/ جای خالی دوربین های کنترل ترافیک در سراوان
به گزارش شستون؛ این روزها برخی از ناهنجاری ها در سطح شهر سراوان به وفور مشاهده می شود که این امر باعث شده حقوق دیگر افراد جامعه زیرپا گذاشته شود.

شهرستان سراوان مراکز دانشگاهی، فرهنگی و حوزوی متعدد دارد که می توانند در امر فرهنگ سازی به خوبی عمل کنند اما باز هم شاهد زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی توسط برخی از افراد خاطی در سطح شهر هستیم  که این امر نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در سراوان بسیار مشهود است که توقف و پارک در محدوده ممنوعه، سرعت بالا، حرکت خلاف مسیر از خیابان های یک طرفه، عبور از چراغ قرمز و حرکات نمایشی را می توان به آن اشاره کرد.

تجربه ثابت کرده که اجبار نمی تواند راهگشای چنین مشکلاتی باشد لذا می طلبد افراد صاحب نفوذ در سطح شهر اقدام به فرهنگ سازی کنند و از سوی دیگر آگاه سازی از طریق فضای مجازی می تواند نیز موثر باشد.

اما یکی از دلایلی که در روزها و هفته های اخیر که منجر به سردرگمی شهروندان شده معیوب بودن چراغ های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر است که این امر موجب شده تا تخلفات راهنمایی و رانندگی افزایش یابد.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما از سطح شهر خاموش بودن برخی از چراغ ها و روشن بودن همزمان چراغ قرمز و سبز وجود داشته که باعث ایجاد مشکلات ترافیکی در سطح شهر شده است.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مطلوب نیست
سلمان کامیاب یکی از شهروندان سراوانی گفت: مدتیست نگرانی‌ها از وضعيت نامطلوب رعايت قوانين راهنمایی و رانندگي در شهرستان سراوان افزایش یافته است کافیست ساعتی را در خیابان های اصلی و فرعی شهر و حتی خارج از شهر به نظاره بنشینیم که چگونه رانندگان با سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به راحتی می گذرند.

وی افزود: در بسیاری از میادین و خیابان ها انواع وسایل نقلیه حتی تاکسی ها، تابلوی دور زدن ممنوع را نادیده می گیرند، راننده بدون زدن راهنما، از وسط خیابان تصمیم به گردش به چپ می گیرد و دور می زند و بدون رعایت حق تقدم، رانندگان بسیاری اقدام به دور زدن و پارک می کنند و به راحتی روی خط عبور عابر پیاده می ایستند و یا روی خط و نه بین خطوط رانندگی می کنند و پشت سر هم انواع و اقسام بوق های گوشخراش خود را به رخ یکدیگر می کشند و در هر جایی که خواستند متوقف می شوند.

این شهروند سراوانی ادامه داد: رانندگان، خودروی خود را در پیاده رو ها پارک می کنند و راکبان موتور سیکلت، در پیاده رو هاعبور و مرور می کنند و هیچگونه توجهی به تابلوهای نصب شده در سطح خیابان ها و جاده ها و معابر هم ندارند.

کامیاب گفت: در اماکنی که دوربین نصب شده و یا پلیس ایستاده است، سرعت را به حد مجاز می رسانند و پس از آن دوباره پای خود را بر پدال گاز می فشارند.

وی اضافه کرد: برخی از رانندگان به راحتی در ایستگاه های تاکسی پارک می کنند چون در واقع قبح تابلوهای "توقف ممنوع" برای رانندگان ریخته و گویا بسیاری از رانندگان قوانین را به طور کلی فراموش کرده اند زیرا قوانین را خواندند که امتحان بدهند؛ قبول شوند و گواهینامه بگیرند و تصور می کنند پس از اخذ گواهینامه نیازی به رعایت قوانین نیست.

ضرورت راه اندازی دوربین های کنترل ترافیک در سراوان
 این شهروند سراوانی با بیان اینکه گاهاً رفتار‌هاي ترافيكي مردم سبب وقوع تصادفات خطرناك منجر به فوت مي‌شود، ادامه داد: پیشنهاد می شود از سیستم‌های كنترل ترافیك به روز و جایگزینی سیستم‌های موجود با فناوری‌های نوین استفاده شود زیرا می‌تواند راهگشا باشد و به ایجاد رفاه، آسایش، امنیت و صرفه جویی بیشتر در هزینه‌ها منجر شود.

کامیاب خاطر نشان کرد: بررسی مسایل مربوط به بهبود، ساماندهی و مدیریت ترافیك شهرستان سراوان، همچنین مسایل حقوقی و اجرایی مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز نباید در حوزه حمل و نقل و ترافیك از نظر دور داشت كه در این زمینه نیازمند تعامل و همفكری با سایر ارگان‌ها و نهادهای خدمتگزار و یكپارچه سازی عملكردها می‌باشیم تا بتوانیم سهم قابل توجهی را در پیشبرد اهداف این حوزه در شهرستان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وضعیت رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در نگران کننده است! نیروی انتظامی هر از چندگاهی میزان جرایم را افزایش می دهد اما افزایش جرایم تخلفات برای برخی اتومبیل‌های فاقد پلاک چندان تاثیری ندارد.

این شهروند سراوانی گفت: یکی از اقدامات جدی پلیس باید برخورد با رانندگان متخلف و بی‌توجه به مقررات رانندگی باشد و از تشدید اجرای طرح پوشش جامع دوربین‌های ترافیکی و غیر محسوس برای کنترل رانندگان متخلف در شهرستان الزامیست.

از انجام حرکات مارپیچ تا ورود افراد صاحب نفوذ برای فرهنگ سازی 
کامیاب بیان کرد: پارک خودرو در پیاده‌روها، حرکت مارپیچ، بوق‌های ناهنجار، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت حقوق عابران پیاده از مواردی است که متاسفانه برخی از رانندگان سراوانی چندان به آن توجه ندارند شاید پلیس نمی‌تواند برای نظارت بیشتر بر تخلفات رانندگی مردم در سر هر چهار‌ راه و هر خیابان یک مامور بگمارد و پیاده روها را ببندد اما تنها راهکار اساسی این است که با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و به ویژه آموزش‌های چهره به چهره،‌ فرهنگ ترافیکی بین مردم نهادینه شود.

وی اذعان کرد: بدون تردید قانون راهنمایی و رانندگی یک قانون جامع و کامل است اما باید از ظرفیت این قانون به خوبی استفاده کرد متأسفانه چند ساعت پیش در خیابان عدالت جنب بیمارستان رازی سراوان یک نفر از رانندگان خاطی،‌ حتی به افسر راهنمایی و رانندگی که می خواست اعمال قانون کند، گفت: "بیا مشقت را بنویس؛ می خواهم بروم"! چون اگر هم مبلغی اندک جریمه شوند چندان برایشان مهم نیست.

این شهروند سراوانی افزود: بنابراین می توان نتیجه گرفت افرادی که دارای موقعیت اجتماعی بالاتری هستند، تمکین بیشتری نسبت به قوانین اجرایی جامعه دارند و در واقع رانندگی را هم بخشی از زندگی خود می دانند که باید به قواعدش پایبند باشند، البته شاید بتوان نسخه ای دیگر برای رانندگان خاطی پیچید و آن اینکه پس از چند تخلف، گواهینامه آنان ضبط شود و موظف شوند دوره تئوری قوانین راهنمایی و رانندگی را بیاموزند و در مرحله عملی نیز مهارت و احترام به قوانین را به اثبات رسانند.

کامیاب با بیان اینکه شاید اگر فردی مجبور باشد چند روز رانندگی نکند و آموزش ببیند، آنگاه به قوانین بیشتر احترام بگذارند، البته از طرفی دیگر پلیس نیز بایستی به رعایت قوانین مختلف از جمله سرعت مجاز و ... حتی درون شهر توسط رانندگان اهتمام بیشتری داشته و با خاطیان برخورد شدیدتری داشته باشد و فرهنگ رانندگی صحیح را به شیوه های مختلف در جامعه نهادینه نماید.

وی خاطر نشان کرد: بحث جرایم راهنمایی و رانندگی و نحوه عملکرد پلیس در این زمینه از سوی دیگر با زندگی اجتماعی و روزمره مردم آمیخته است و پیامدهای تصمیم‌گیرها در این زمینه در زندگی اجتماعی نمود قابل توجهی دارد.
 
سردگمی شهروندان در سایه خرابی چراغ های راهنمایی و رانندگی
سعید تجلیلی فرماندار سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در سطح شهر سراوان قانون گریزی و عدم رعایت قوانین مشاهده می شود و قوانین راهنمایی و رانندگی به حد مطلوب رعایت نمی شود که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: در شورای ترافیک تصویب شده که بسیاری از تقاطع های سطح شهر مانند چهارراه نبوت و شهید بهشتی، سید قطب و شهید بهشتی  و چند تقاطع دیگر چراغ راهنمایی نصب شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: طبق قانون نیز جانمایی چراغ های راهنمایی، تجهیز چهار راه ها و موضوعات اینچنینی از وظایف شهرداری هاست، در حال حاضر برخی از چراغ های راهنمایی در سطح شهر معیوب بوده که باعث سردرگمی مردم شده است.

تجلیلی خاطر نشان کرد: مسئولین ذی ربط مانند شهردار نسبت به تعمیر و راه اندازی مجدد چراغ های راهنمایی و رانندگی اهتمام بورزند.

وی گفت: در بسیاری از شهر های کشور دیگر به صورت فیزیکی مامور در تقاطع ها حضور ندارد و فقط نظارت از طریق دوربین های کنترل نظارتی انجام می شود که فعال سازی تمامی دوربین های سطح شهر در دست اقدام است تا کنترل ها به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

فرماندار سراوان بیان کرد: وظایف تمامی دستگاه ها به ویژه ائمه جمعه و جماعات این است که در نماز های مختلف  مردم را نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی آگاه کنند تا در ارتباط با رعایت قوانین توجه بیشتری داشته باشند.

تجلیلی اذعان کرد: از سوی دیگر دستگاه های فرهنگی و  شورای فرهنگ عمومی شهرستان که یکی از وظایف حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی است می توانند برای فرهنگ سازی از ظرفیت های محتلف استفاده کنند چرا که تا زمانی زیرساخت فرهنگی ایجاد نشود رعایت قانون با مشکل مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر این قبیل موضوعات در ابتدا باید در مدارس آموزش داده شود چون مدرسه بهترین مکان برای آشنایی با قوانین است.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 25613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *