800
۰
استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

امنیت پایدار در گرو ایحاد اشتغال و رونق مرزهاست/ بهره مندی ساکنین 50 کیلومتری مرز از طرح رزاق

حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از مرز درپان گلشن از بهره مندی ساکنین شعاع 50 کیلومتری مرز از طرح رزاق خبر داد.
امنیت پایدار در گرو ایحاد اشتغال و رونق مرزهاست/ بهره مندی ساکنین 50 کیلومتری مرز از طرح رزاق
به گزارش شستون؛ طرح رزاق که کمکی برای معیشت مرزنشینان است با هدف هویت بخشیدن به مرزنشینان سوخت بر و حفظ امنیت مرز به صورت پایلوت و برای اولین بار در سراوان که بیشترین مرز خاکی را با کشور پاکستان دارد اجرایی شد.

بر اساس این طرح برای مرزنشینان تا شعاع 20 کیلومتر کارت رزاق صادر شده که برای هر کارت به یک خودرو اجازه ورود و خروج سوخت به صورت قانونی داده شده است.

برای هر خانوار 6 نفره یک کارت رزاق صادر شده که در هر هفته یک بار و هر ماه چهار بار می توانند سوخت جابه جا کنند که به گفته مسئولین در هر روز حدود 400 تا 450 خودرو از یم منطقه تردد دارند.

طرح رزاق که با توافق سپاه پاسداران، استانداری، شرکت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به مرحله اجرا رسید خانوار های زیای را در منطقه مرزی سراوان تحت پوشش قرار داد.

علی ای حال روز گذشته حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان از منطقه مرزی درپان گلشن بازدید انجام شد که طی این بازدید از بهره مندی تمامی مرزنشینان تا شعاع 50 کیلومتر از طرح رزاق خبر داد.

هیچ محدودیتی برای تجارت در مرز جالق وجود ندارد

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تجارت در مرز جالق وجود ندارد، گفت: هیچ محدودیتی برای تجارت در مرز جالق وجود ندارد لذا تجار می توانند بدون هیچ محدودیتی از این مرز کالا صادر کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه مبادلات تجاری با ۱۵ کشور همسایه، افزود: مزیت مهم این شهرستان ظرفیت تجاری آن و مصداق تاکید رهبر معظم انقلاب است.

مدرس خیابانی با اشاره به ظرفیت مرز شهرستان گلشن، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا مرز را مجدداً راه بیاندازیم چرا که هرچقدر این مرزها رونق داشته باشند سفره‌های مردم مرزنشین ما پر رزق خواهد بود.

وی تاکید کرد: همه دستگاه های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی معتقدند که راه ایجاد امنیت پایدار رفع مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ که همه اینها در گروه ایجاد اشتغال و رونق مرزها محسوب می شود

این مقام مسئول ادامه داد: مهمترین ویژگی استان مرز های طولانی با سه کشور افغانستان، پاکستان و عمان است اما از این مرزها به خوبی استفاده نمی شود لذا مقرر شد به صورت ویژه در مرز گلشن و در قالب کارگروه ویژه مرز مصوب شود تا محدودیت تجارت در این مرز برداشته و هر کالایی که می‌توانیم صادر کنیم.

مدرس خیابانی اذعان کرد: تجارت باید به صورت دو طرفه باشد چرا که اگر تجار آن سوی مرز چیزی نفروشند؛ نمی توانند کالای ما را بخرند بنابراین باید این تجارت دو سویه در مرزها شکل بگیرد.

 طرح رزاق به شعاع ۵۰ کیلومتری رسید
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت پیوند و مراوده مرزنشینان با آن سوی مرز و در قالب اختیارات و استوار نامه مرزبانی توافق شود که مرزنشینان تا شعاع ۵۰ کیلومتر بتوانند از مرز عبور کنند.

مدرس خیابانی بیان کرد: همه موضوعات استان در سه محور اصلی آب، راه و مرز و دو موضوع و مطالبه مهم شامل سلامت و آموزش خلاصه می شود که اگر بتوانیم این مهم را تامین کنیم شاهد توسعه روز افزون استان خواهیم بود.

وی با اشاره به درآمد حاصل از گذر سوختی، تصریح کرد: اگر شهرداری از مواهب این گذر سوختی متنفع شود می تواند چهره ای زیباتر از شهر را بسازد.


استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ماه ۳۰ میلیون لیتر سوخت از گذر مرزی درپان جابه جا می‌شود، تصریح کرد: تمام مرزنشینان در شعاع ۵۰ کلیومتری مرز می‌توانند با استفاده از طرح رزاق از مواهب مرز استفاده کنند

 
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 25684
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *