کمین تب کریمه کنگو در عید قربان/ از رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح دام تا پرهیز از مصرف جگر به صورت خام

16 تير 1401 ساعت 7:42

تب کریمه کنگو که از طریق کنه از دام به انسان منتقل می شود که توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در عید قربان تمامی نکات بهداشتی رعایت شود.


به گزارش شستون، عید سعید قربان از اعیاد بزرگ مسلمان محسوب می‌شود که در این ایام مسلمانان اقدام به ذبح دام می کنند.

اما این روز ها با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو نگرانی هایی در این باب برای مسئولین بهداشت و درمان به وجود آورده که از طرق مختلف نسبت به این بیماری آگاه سازی انجام می دهند.

از آنجاییکه این بیماری کشنده است توصیه می شود هشدارهای مسئولین برای جلوگیری از بروز حادثه و تبدیل شدن شادی به عزا در ایام عید سعید قربان جدی گرفته شود.

ایوب کرد تمینی رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید سعید قربان قرار داریم و ذبح دام یکی از سنت های رایج در این منطقه محسوب می شود نیاز است شهروندان نکات بهداشتی را نسبت به قبل در خصوص مصرف گوشت قرمز رعایت کنند.

وی افزود: مردم استان در ایام عید اقدام به ذبح قربانی می کنند نیاز است که جهت اینکه عید را به خوبی پشت سر بگذاریم و سلامت خود و خانواده را به خطر نیاندازیم، نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک میان انسان و دام است که به صورت ناگهانی شیوع پیدا می کند، اضافه کرد: این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه کشف و سپس در سال ۱۹۶۹ کارشناسان متوجه شدند منبع اصلی این بیماری در منطقه کنگو است.

به گفته این مقام مسئول این بیماری به شدت واگیر دار است و اغلب توسط کنه منتقل می شود و علایم این بیماری سردرد، سرگیچه، تب شدید بالای ۳۸ و نیم درجه، درد مفاصل، درد های عضلانی، دل درد، استفراغ، اسهال چشم های قرمز یا دردناک، حساسیت به نور قرمزی یا درد گلو بروز لک های قرمز روی سقف دهان یا گلو است.

ایوب کرد تمینی با بیان اینکه این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد ولی در انسان منجر به مرگ می شود، خاطر نشان کرد: شاهد هستیم در سال های اخیر بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: بیشترین علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل از ذبح دام غیر مجاز است.

رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران گفت: جهت پیشگیری از تب خون‌ریزی دهنده تب کریمه کنگو خرید دام زنده و سالم از مراکز مورد تایید دامپزشکی انجام شود، ذبح دام به صورت بهداشتی، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، لباس کار، چکمه و عینک هنگام تماس با دام یا فرآورده های مثل گوشت ،خون یا پوست مورد تاکید است.

کرد تمینی اذعان کرد: از جداکردن ‌مستقیم کنه با دست از سطح بدن انسان یا دام پرهیز، از مصرف جگر‌ و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز که متاسفانه در خیلی از نقاط رایج است خود داری شود و تاکید ویژه می شود از جگر خام به هیچ عنوان استفاده نشود.

وی خاطر نشان کرد: نگهداری داری گوشت دام تازه ذبح شده به طول ۲۴ ساعت در یخچال مانند دل و جیگر در دمای معمولی یخچال قبل از خرد کردن و مصرف گوشت توصیه می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: افرادی که علایمی شبیه سرما خوردگی یا خونریزی در نقاط مختلف بدن به خصوص زیر پوست را مشاهده می کنند و‌ یا افرادی که سابقه تماس با دام را دارند حتما به نزدیک ترین بیمارستان و مرکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 25687

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/25687/کمین-تب-کریمه-کنگو-عید-قربان-رعایت-نکات-بهداشتی-هنگام-ذبح-دام-پرهیز-مصرف-جگر-صورت-خام

شستون
  https://shastoon.ir