800
۰
مسئول کیست؛

"دست‌فروشی بنزین" چند برابر نرخ مصوب/ هر ۲۰ لیتر ۴۰۰ هزار تومان!

دستفروشی بنزین در سایه کم‌توجهی مسئولان نظارتی در حالی رو به گسترش است که شلوغی صف ها و معطلی برای دریافت یک باک، نرخ هر گالن ۲۰ لیتری را در زاهدان به ۲۸۰ و در چابهار به ۴۰۰ هزار تومان می رساند.
"دست‌فروشی بنزین" چند برابر نرخ مصوب/ هر ۲۰ لیتر ۴۰۰ هزار تومان!
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون؛ در حالی عرضه فرآورده هایی نظیر بنزین و گازوئیل خارج از باک خودرو و در داخل ظروف بر اساس قوانین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تخلف محسوب شده که این روزها تا چشم کار می کند در گوشه و کنار خیابان های استان پهناور سیستان وبلوچستان شاهد تکرار این تخلف به کرار هستیم.

تخلفی که نرخ آن را صف های طولانی بنزین و یا دقایق و ساعت های معطلی در صف مشخص می کند.

شلوغی صف های بنزین در این خطه از کشور امان مردم را در حالی بریده که بسیاری از افراد باید ساعت ها در صف چشم انتظار و معطل باشند تا نوبت دریافت یک باک بنزین به آنها برسد آن هم اگر بخت یار باشد و  در زدوبند دستفروش و جایگاهدار گرفتار نشوند.

بیان این مطلب بدان جهت است که به اذعان شهروندان بارها دیده شده ماشین‌های دودی مرموز گاهی با چندین کارت به جایگاه‌های سوخت سر می‌زنند و مَشک های خود که شامل گالن هایی با ابعاد مختلف است را پُر می کنند، سپس کمی آن طرف تر بر روی چاله ای قرار گرفته تا قسمت باک ماشین بر روی گودی قرار گیرد و بتوانند به راحتی سوخت را از باک خارج کرده و با قیمت های مختلف به فروش برسانند و باز مجدد در صف دریافت بنزین قرار گیرند و روز از نو روزی از نو.

این مهم از زمانی پر رنگ تر شد که قوانین سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای کارت سوخت یعنی سهمیه ۶۰ لیتری برای استانی مثل سیستان وبلوچستان کفاف حتی یک هفته را هم نمی دهد و این مهم بابی برای سودجویانی شد که از آب گل آلود ماهی گرفته و از این دریچه به نفع خود بهره برداری کردند. چرا که بنزین را در بازار آزاد به قیمت هر ۲۰ لیتر ۲۲۰ یا گاها ۲۵۰ به فروش می رسانند و از آن طرف مردمی که تاب ایستادن در صف های طویل را ندارند و برای امورات روزمره از خودرو استفاده کرده باید یک گالن ۲۰ لیتری را تا ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنند و این مهم فشار اقتصادی را بر خانوارها دوچندان کرده است.

این فشار را کسانی بر خانوارها وارد کرده که در مقابل چشمان آنها تخلفی آشکار صورت می گیرد اما برخورد قانونی اعمال نمی کنند و اجازه سوختگیری در گالن یا ظرف را به عده ای انگشت شمار می دهند.

شماری از رانندگان تاکسی در شهرستان چابهار در اینباره به خبرنگار ما گفتند: باید ساعت های متمادی گاها حتی یک نصف روز را در صف چشم انتظار رسیدن نوبت برای یک باک بنزین باشیم. ماندن در این صف ها با توجه به گرمی هوا صبر ایوب می خواهد، بارها پیش آمده علیرغم معطلی۷-۶ ساعته از صف خارج و مجبور به خرید بنزین از بازار سیاه سوخت به قیمت ۴۰۰ هزار تومان شده ایم که این اقدام علاوه بر فشار اقتصادی؛ روح و روانمان را هم تحت الشعاع قرار داده است.

به گفته این رانندگان؛ عدم نظارت بر روندکاری دستفروشان باعث شده تا ما برای جبران این هزینه اقدام به افزایش سرخود هزینه ها کنیم چرا که هزینه استهلاک و سوخوت ماشین با کرایه های پایین همخوانی ندارد و ما هم برای امرار معاش خود و تامین هزینه خانواده باید این کار را انجام دهیم در غیر اینصورت دخل و خرج‌مان با یکدیگر همخوانی ندارد.

 این گلایه و انتقادات در حالیست که شهروندان زاهدانی نیز برای تامین سوخت خودروی خود هنگامی که صف ها طولانی است و به بازار آزاد روی می برند مجبور به پرداخت هزینه ۲۸۰ هزار تومانی برای یک گالن ۲۰ لیتری بنزین هستند.

با این تفاسیر اما اگر چه چندی پیش همایون صالحی، رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران با بیان اینکه اجازه فروش فراورده های بنزینی را به صورت مظروف به فردی نداریم مگر در موارد خاصی که خودرویی به علت اتمام بنزین در جاده مانده باشد که در این صورت حدود ۲ تا ۴ لیتر از سوی جایگاه داران به مردم بنزین داده می شد تا بتوانند مشکل خود را حل کنند، گفته بود که در حال حاضر ما نمی توانیم حتی یک لیتر به مردمی که حتی خوردهایشان در جاده متوقف شده است بنزین بدهیم، چون بخش نظارت دوربین های ما را بررسی می کند و اگر تخلفی مشاهده کند با متخلفان برخورد خواهند کرد؛ اما آنچه این سالها مردم این خطه از کشور با آن مواجه بودند چیزی خلاف این گفته است.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب: 25862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *