800
۱

تنها یک مدال طلا دستاورد دوندگان در قزاقستان/ زنگ خطر برای رشته اول المپیک به صدا در آمد

تیم ملی دوومیدانی کشورمان با تنها مدال طلای فرزانه فصیحی به کار خود در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا پایان داد.
تنها یک مدال طلا دستاورد دوندگان در قزاقستان/ زنگ خطر برای رشته اول المپیک به صدا در آمد
به گزارش شستون؛ به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ مسابقات دو و میدانی  داخل سالن  قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان  در حالی به پایان رسید که تیم ملی کشورمان تنها با یک مدال طلای فرزانه فصیحی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.
تیم ملی دو و میدانی کشورمان با ترکیب ریحانه مبینی، حمیده اسماعیلی نژاد، فاطمه محیطی زاده و فرزانه فصیحی در بخش زنان و حمید رضا کیا، ارشیا مصدقی، مسعود کامران و جلیل ناصری در بخش مردان در این مسابقات شرکت کرد.
در روز نخست مسابقات، فرزانه فصیحی در ماده ۶۰ متر با ثبت زمان ۷.۲۸ ثانیه از سایر رقبا از خط پایان عبور کرد و مدال طلا و عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد. او در مرحله مقدماتی با ثبت زمان ۷.۲۳ ثانیه رکورد ملی کشورمان را در این ماده که به نام خودش بود را بهبود بخشید.
مابقی ورزشکاران، حمیده اسماعیلی نژاد در ماده ۶۰ متر (رتبه هفتم)، فاطمه محیطی زاده در ماده پنجگانه (رتبه هفتم)، حمید رضا کیا در ماده پرش سه گام (رتبه هشتم)، مسعود کامران در ماده ۶۰ متر با مانع (حذف به دلیل انجام خطا)، جلیل ناصری در ماده ۳۰۰۰ متر (رتبه هشتم)، ریحانه مبینی در ماده پرش طول (رتبه نهم)، جلیل ناصری در ماده دو‌های استقامت (رتبه هشتم) و ارشیا مصدقی در ماده پرش با نیزه (رتبه ششم) را کسب کردند و از رسیدن به فینال و مدال بازماندند.
به هر حال مسابقات دو و میدانی قهرمانی  داخل سالن آسیا از پایین‌ترین سطح در آسیا برخوردار است و برخی از قهرمانان و ورزشکاران شاخص که جایگاه خوبی در رنکینگ آسیایی و جهانی در این رشته ورزشی برخوردارند در این رقابت‌ها حضور پیدا نمی‌کنند و نتایج ضعیف ورزشکاران ما در قزاقستان نشان می‌دهد که دو و میدانی ما فرسنگ‌ها با روز‌های اوج خود فاصله دارد. کما اینکه چند وقت اخیر هم نتایج کسب شده چندان قابل قبول نبود.
دومین نتیجه ضعیف دو و میدانی در مسابقات داخل سالن آسیا 
تیم ملی دو و میدانی در دوره قبلی مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۸ توانست با ۵ طلا، ۹ نقره و ۱۰ برنز عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد، اما امسال با یک طلا به کار خود پایان داد که این دومین نتیجه ضعیف کاروان کشورمان  در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. چرا که اولین ناکامی دو و میدانی  در سال ۲۰۰۸ رقم خورد که  تنها ۲ مدال نقره به دست آوردیم.
مسابقات داخل سالن با فضای باز زمین تا آسمان تفاوت دارد 
فرزانه فصیحی در ماده ۶۰ متر بانوان با کسب مدال طلا توانست نتیجه خوبی رقم بزند. اگرچه مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا با فضای باز مسابقات از زمین تا آسمان تفاوت دارد. اگر این نتیجه را با نتایج چند وقت اخیر فرزانه فصیحی و سایر ورزشکاران در بخش بانوان مورد قیاس قرار بدهیم متوجه می‌شویم که دو و میدانی در کجای آسیا قرار دارد.
از طرف دیگر خیلی از دو ومیدانی کاران شرایط خوبی را سپری نمی‌کنند مانند احسان حدادی که در مسابقات اخیر نتوانست بالای ۶۰ متر پرتاب کند و حتی  نتایج سایر ورزشکاران نشان از به بن بست  رسیدن این رشته ورزشی در آسیا دارد.
دو و میدانی از روزهای اوج خود فاصله گرفته است 
زمانی ما می‌توانستیم در رشته دو و میدانی هم به سهمیه خوبی در المپیک برسیم و هم  ورزشکاران ما در مسابقات قهرمانی  آسیا خوش بدرخشند، اما اکنون شاهد هستیم که نه تنها این رشته پایه و مادر از روز‌های اوج خود فاصله گرفته بلکه بدتر از این می‌توان متوجه شد که ورزشکاران ما در رنکینگ آسیایی و جهانی جایگاه‌های خوبی ندارند و حتی بعضی از آن‌ها خارج از رنکینگ قرار دارند.
نقش مدیریت در ناکامی دو و میدانی 
مدیریت یکی از عواملی است که در ناکامی دو و میدانی نقش اساسی داشته است. خیلی از ورزشکاران به حال خود رها شدند و با هزینه شخصی به اردو‌های برون مرزی می‌روند و برخی از آن‌ها نیز به علت بی توجهی مسئولان، این رشته ورزشی را کنار گذاشتند و برای امرار معاش به شغل آزاد روی آوردند.
به هر حال نتایج چند وقت اخیر زنگ خطر را برای این رشته المپیکی که بیشترین مدال را در المپیک دارد به صدا در آورد و اگر مسئولان هر چه زودتر فکر اساسی برای این رشته ورزشی نکنند باید منتظر نتایج بدتری در مسابقات قهرمانی آسیا و حتی بازی‌های آسیایی باشیم.
نتایج ضعیف دو و میدانی به مدیریت فدراسیون برمی گردد 
احسان مهاجر شجاعی کارشناس دو و میدانی  درباره نتایج ضعیف دوندگان در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا اظهار کرد: متاسفانه این موضوع به مدیریت فدراسیون برمی گردد که برنامه ریزی ندارد.هر سیستمی که برنامه داشته باشد موفق خواهد بود و اگر برخلاف آن باشد با مشکلاتی مواجه می شود که فدراسیون دو و میدانی هم از این موضوع مستثنی نیست. 
او درباره کسب مدال طلا از سوی فرزانه فصیحی در این رقابت‌ها گفت: رکورد فصیحی هم زیاد قوی نبود و در مجموع عملکرد ضعیفی ورزشکاران ما در مسابقات داخل سالن آسیا داشتند.
مهاجر شجاعی بیان کرد: سطح مسابقات قهرمانی آسیا در فضای باز خیلی بالاتر از مسابقات داخل سالن است، اما در  رقابت‌های قزاقستان هم نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
بعید می دانم دو و میدانی کاران در بازی های آسیایی موفق شوند 
کارشناس دو و میدانی درباره اینکه ورزشکاران ما در بازی‌های آسیایی می‌توانند نتایج خوبی کسب کنند، گفت: بعید می‌دانم ورزشکاران ما  با این نتایج بتوانند در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی بهتر عمل کنند و مدال بگیرند.
کسی در آسیا نیست تا برای حدادی شاخ و شانه بکشد 
او درباره اینکه احسان حدادی و حسن تفتیان می‌توانند در بازی‌های آسیایی هانگژو مدال بگیرند، گفت: این موضوع بستگی به شرایط آمادگی این ۲ ورزشکار برمی گردد. البته در آسیا کسی نیست که بتواند برای احسان شاخ و شانه بکشد و اگر او بتواند بالای ۶۰ متر پرتاب کند در آن صورت می‌تواند مدال بگیرد. همچنین حسن تفتیان برای کسب مدال باید زیر ۱۰ ثانیه بدود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfxvdy0w6dtja.igiw.html
 
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 26091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *