800
۰
میوه‌ای لذیذ و به‌صرفه اقتصادی؛

تلاش سیستان و بلوچستان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید توت در کشور

جهاد کشاورزی سراوان با احداث نهالستان‌های توت در این شهرستان در تلاش برای افزایش تولید این میوه در کشور است.
تلاش سیستان و بلوچستان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید توت در کشور
به گزارش پایگاه خبری شستون، توت یکی از میوه‌های لذیذ، خوشمزه و پرطرف‌دار بین ایرانیان است که در باغ، مزرعه و یا حتی در باغچه منازل کشت می‌شود.

این میوه خاص ارقام مختلفی دارد که باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی هر منطقه نوع آن متفاوت است.

  در ایران ارقامی همچون توت سفید، توت سیاه و توت‌فرنگی به‌وفور یافت می‌شود و طرف‌داران این میوه لذیذ در فصل بهار منتظر برداشت آن هستند.

سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که در آن توت سفید و سیاه و توت موزی کشت می‌شود و باتوجه‌به اقلیم این خطه از کشور فصل برداشت آن از نیمه دوم اسفندماه شروع و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

سراوان سیستان و بلوچستان از جمله شهرهایی است که شرایط کشت این میوه را دارد و ازآنجایی‌که کشت و تولید آن مقرون‌به‌صرفه است اداره جهاد کشاورزی در نظر دارد کشت آن را ترویج دهد.

ایرج رستم زهی مدیر جهاد کشاورزی سراوان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: برداشت توت در شهرستان سراوان به‌عنوان میوه دانه‌ریز از نیمه دوم اسفندماه شروع و تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی افزود: کل سطح زیر کشت توت در سراوان در حال حاضر یک ونیم هکتار است که عملکرد واحد سطح توت در شهرستان ۲ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم (۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم) است.

کشت میوه‌های دانه‌ریز در سراوان افزایش می‌یابد
این مقام مسئول ادامه داد: اخیراً جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی در خصوص توسعه میوه‌های دانه‌ریز به‌ویژه توت باتوجه‌به اقلیم آب‌وهوایی سراوان را انجام داده که از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

رستم زهی خاطرنشان کرد: می‌توان توت خوشه‌ای، توت موزی، شاتوت و توت قرمز را از انواع توت در این شهرستان دانست که هم اقتصادی و هم در شرایط آب‌وهوایی مقاوم هستند.

 وی تصریح کرد: اخیراً بر اساس اطلاعاتی که در مناطق کشاورزی شهرستان داشته‌ایم توصیه بر این است که بتوان از سطح یک و نیم هکتاری حداقل تا پایان سال و شروع فصل زراعی ۱۴۰۳ به سه برابر ظرفیت برسیم که در این امر در بحث گلخانه‌ها بتوانیم قلمه توت را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: در بحث توت خوشه‌ای یا موزی یا همان توت زرد که هم‌اکنون در شهرستان موجود است و آن را به توت محلی تعبیر می‌کنیم در حوزه توت‌های بدون استخوان قرار می‌گیرد.

رستم زهی افزود: پهنه‌بندی زراعی در هر سال تقسیم‌بندی می‌شود و بر اساس کشاورزانی که خرده‌مالک هستند تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد؛ طبق برداشت محصول توسط کشاورزان میزان آن ۲ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم توسط کارشناسان برآورد شده است.

وی اذعان کرد: احداث نهالستان توت در دستور کار قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا سال ۱۴۰۳ رشد قابل‌توجهی را شاهد خواهیم بود.

انتهای خبر/
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 26407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *