800
۰
قصرقند از قطب‌های مهم کشاورزی در سیستان و بلوچستان است؛

تولید برنج در خشک‌ترین استان کشور

استان گرم و خشکی، مانند سیستان و بلوچستان از معدود استان‌های تولید‌کننده برنج در کشور است.
تولید برنج در خشک‌ترین استان کشور
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از عصر هامون، کاشت برنج در ایران قدمت صد‌ساله دارد و برنجی که در ایران کشت می‌شود با ذائقه مردم سازگار است و مردم ترجیح می‌دهند از برنج ایرانی در سفره خود استفاده کنند.

بدون شک کاشت برنج از نظر اقتصادی مهم‌ترین موضوعی است که سبب شده بسیاری از کشاورزان همچنان اولویت اصلی خود را کشت برنج قرار دهند.

شاید برای خیلی‌ها باعث شگفتی باشد که استان گرم و خشکی؛ مانند سیستان و بلوچستان از معدود استان‌های تولید‌کننده برنج در کشور باشد، شرایط آب‌وهوایی مناسب مناطقی از استان باعث شده در کنار درختان خرما شالیزار‌های برنج آن منطقه چشم همه را به خود خیره کند.

شهرستان قصرقند به سبب آب‌وهوای منحصربه‌فرد یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در زمینه کشت برنج در سیستان و بلوچستان است.

 


طولانی‌بودن فصل گرما در قصرقند سبب شده در این منطقه اراضی شالی‌کاری سه بار در سال زیر کشت برنج برود و این مسئله می‌تواند قصرقند را به‌عنوان مرکز تولید برنج کشور معرفی کند.

اقتصاد اولیه کشاورزان منطقه مبتنی بر خرماست و کشت سایر محصولات به‌صورت تلفیقی و در فصول مختلف سال متفاوت است به طور مثال در یک زمین کشاورزی علاوه بر نخل که کشت اصلی است برنج، یونجه، شبدر، باقلا و شنبلیله نیز کشت می‌شود.

شالی‌کاران قصرقندی به روش سنتی و با قنات کار آبیاری را انجام می‌دهند و محصولات تولید شده کشاورزی در قصرقند به‌ویژه برنج، انبه و خرما باید برندسازی و تجاری‌سازی شود تا علاوه بر بازاریابی و ایجاد جایگاه در میان مردم، سود خوبی عاید بهره‌برداران بخش کشاورزی شود.

 


هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به کشت برنج اختصاص دارد

عبدالناصر رئیسی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرقند در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کشت برنج در این شهرستان بیان کرد: سطح زیر کشت برنج در این منطقه به وسعت هزار و ۴۰۰ هکتار است و برداشت محصول در هر هکتار سه تن بوده و در سال به پنج هزار تن می‌رسد.

وی ادامه داد: هزار و ۴۰۰ هکتار در سال دو مرحله کشت انجام می‌شود که مرحله اول آن از بهمن‌ماه شروع و تا خرداد ادامه دارد و مرحله دوم آن از نیمه دوم مردادماه تا نیمه اول آذرماه است.

رئیسی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان تنها استانی از کشور است که دارای پتانسیل سه مرحله کاشت برنج را دارد و جهاد کشاورزی نیز برنامه‌ای اصلاح شده برای برداشت و کاشت این محصول در سال آینده دارد.
 


وی افزود: ارقام مختلف برنج زیر کشت در شهرستان بتو، چامپا، صدری، شفق، شیرودی، باسمتی، هیر است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرقند ادامه داد: آبیاری صددرصدی کشت برنج از قنوات شهرستان انجام می‌گیرد که این شهرستان دارای ۱۶۰ رشته قنات است و تاریخچه کشت برنج در شهرستان قصرقند به چند صدسال قبل برمیگردد که هم اکنون نیز در حال بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: فراوانی قنوات در شهرستان باعث توسعه کاشت برنج و آبادانی این منطقه شده است و همچنین ۶۰ درصد برداشت محصول برنج به‌صورت مکانیزاسیون و ماشینی صورت می‌گیرد.
 


انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcf01dyjw6dtea.igiw.html
 
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 26419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *