800
۰
افتخاری دیگر برای سیستان و بلوچستان؛

رتبه اول کمبود بزرگراه در کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت!

سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور رتبه اول کمبود بزرگراه در کشور را دارد.
رتبه اول کمبود بزرگراه در کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت!
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از عصرهامون، گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راه‌سازی از سوی دیگر موجب شد تا جاده‌های بین‌شهری شاهد ترافیک سنگینی باشد که همین امر موجب افزایش سوانح رانندگی و بالارفتن هزینه‌های ترانزیت می‌شود؛ ازاین‌رو احداث آزادراه به‌عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سیر و ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه‌های سوخت، استهلاک خودرو، موردتوجه صنعت راه‌سازی قرار گرفت.
 
همچنین بزرگراه‌ها می‌توانند نسبتاً زمان سفر به روستاها و شهرها را کاهش داده و در نتیجه مردم را به سفر برای تجارت ترغیب کنند. بزرگراه‌ها مسافرت‌ها را سریع‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر از حد معمول انجام می‌دهند و درعین‌حال باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند. بزرگراه‌ها به کاهش میزان تصادف کمک می‌کنند.
 
بزرگراه‌ها مزایای زیادی برای صنایع، مؤسسات آموزشی، مراکز توریستی و بیمارستا­ن‌ها دارند که نقش اساسی در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال‌توسعه جهان در ایجاد سهولت و سرعت سفرها دارد؛ ازاین‌رو، هر مشکلی که ممکن است بر عملیات حمل‌ونقل روان در بزرگراه‌ها تأثیر بگذارد، ممکن است تأثیرات منفی زیادی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد.
 
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی‌ و قرارگرفتن در شاهراه اقتصاد بین‌المللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و هم‌جواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل‌ونقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها تأمین خواهد شد.
 
در سال‌های نه‌چندان دور سیستان و بلوچستان دارای شبکه‌ای عقب‌افتاده و محروم از راه‌های مواصلاتی توسعه‌یافته بود که این امر با وجود ظرفیت‌های اقتصادی مهم در این استان نظیر برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده بود جایگاه استان در اقتصاد و تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ۲۱۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سه سال اخیر باهدف توسعه راه‌های ایمن در افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دستیابی به توسعه پایدار در محدوده تحت پوشش این اداره کل ساخته شده است که اقدامی بی‌نظیر بشمار می‌رود.
 
عطا اله اکبری با بیان اینکه نگاه دولت به توسعه زیرساخت‌های این استان مثبت است افزود: این اداره کل با حمایت همه دلسوزان استان به‌ویژه استاندار و در سطح دولت وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی در سال ۱۴۰۲ بنا دارد در شمال استان بیش از ۸۰ کیلومتر بزرگراه را به شبکه بزرگراهی استان اضافه کند و هم‌زمان عملیات ساخت بیش از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم را نیز آغاز کند.
 
بزرگراه زابل زاهدان تا دوسال آینده به اتمام می‌رسد
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از ساخت ۵۱ کیلومتر بزرگراه در قطعات سه و چهار محور زابل - زاهدان خبر داد و بیان کرد: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته؛ اما راه‌های این خطه به‌ویژه محور چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
 
وی ادامه داد: در این راستا با پیگیری‌های این اداره کل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهره‌برداری رسیده است.
 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ کیلومتر مسیر زابل ـ زاهدان تاکنون ۱۴۹ کیلومتر آن دو بانده شده است، افزود: این اداره بنا دارد در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز بیش از پنج هزار میلیارد ریال ۲۰ کیلومتر بزرگراه را به همراه پل شیله در این محور پرتردد و ترانزیتی استان تا پایان سالجاری به بهره‌برداری برساند.
 
وی تأکید کرد: در مجموع باتوجه‌به نقش مهم بزرگراه زابل - زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این اداره کل با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استانی و ملی تلاش دارد تا حدود ۲ سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.

انتهای خبر/ س https://asrehamoon.ir/vdchxvnzv23n-vd.tft2.html
 
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 26439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *