800
۰
داس «فقر تجهیزات» بر جان بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما کشور؛

روزگار طلای سیاه بلوچستان تیره‌تر از قبل/ اینجا گوش شنوایی نیست

شهردار جالق گفت: از ابتدای سال تا کنون به طور تقریبی بیش از ۳۵۰۰ نفر نخل خرما بارور و پاجوش در جالق طعمه حریق شدند.
روزگار طلای سیاه بلوچستان تیره‌تر از قبل/ اینجا گوش شنوایی نیست
به گزارش پایگاه خبری شستون، شهرستان گلشن یکی از مناطقی است که باغات خرما و مزارع کشاوزی به دلیل مساعد بودن آب و هوا به صورت گسترده وجود دارد و عمده محسول کشاورزی که در این منطقه کشت می‌شود خرما، انگور، انار، زردالو، بادمجان، گوجه، پیاز و بامیه است.

باغات و مزارع این منطقه به صورت سنتی کشت شده که همین امر به دلیل نبود مزارع بین جاده‌ای باعث شده تا هنگام آتش سوزی خسارات زیادی به کشاورزان وارد شود و از سوی دیگر اطفای حریق را برای آتش نشانان دچار مشکل کند.

از سوی دیگر هرس نکردن نخیلات خرما و یا عدم جمع آوری شاخ و برگ‌های خشک شده در مزارع کشاورزی نیز به این موضوع دامن زده و باعث شده حجم آتش بیشتر شود.

به گفته شهردار جالق از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۵ مورد آتش سوزی رخ داده که با توجه به حجم بالای آتش سوزی‌ها و مساحت شهرستان گلشن یک ایستگاه آتش نشانی پاسخ نیاز این منطقه را نمی‌دهد به همین دلیل نیاز به احداث یک ایستگاه دیگر وجود دارد.

۳۵۰۰ نفر نخل خرما طعمه حریق شد
خسرو دلاوری شهردار جالق در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون به طور تقریبی بیش از ۳۵ مورد آتش سوزی نخیلات در سطح شهرستان رخ داده که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نخل طعمه حریق شدند که هزار و ۵۰۰ نخل بارور و ۲ هزار نفر پاجوش و غیر بارور بوده‌اند.

وی افزود: بیشتر آتش سوزی‌ها میان نخیلات و باغات خرما رخ داده گاهی اوقات چندین آتش سوزی همزمان با هم در چند نقطه از شهر رخ می‌دهد که از توان مات خارج شده است.

شهردار جالق با بیان اینکه روزانه گزارشات آتش سوزی متعددی دریافت می‌کنیم، ادامه داد: این میزان آتش سوزی در سطح جالق بی‌سابقه بوده و عمدی یا غیرعمدی بودن در دست بررسی است.

دلاوری خاطر نشان کرد: یکی از علل آتش سوزی باغات و مزارع خرما در گلشن هرس نکردن نخیلات است، مردم توجه‌ای به کشاورزی ندارد و اکثرا به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند که توجه و فرهنگ سازی نشده است.

وی تصریح کرد: شهرداری جالق یک ایستگاه آتش نشانی با چهار دستگاه خودرو است که با توجه به میزان بالای آتش سوزی در این منطقه جزء یک خودرو دیگر ماشین آلات آتش نشانی معیوب شده‌اند.

یک ایستگاه آتش نشانی پاسخگوی نیاز جالق نیست
شهردار جالق گفت: در طول سال سه مرحله تجهیزات آتش نشانی را خریداری و جایگزین وسایل قدیمی می‌کنیم اما میزان بالای آتش سوزی در این منطقه توان را از آتش نشانان گرفته است.

دلاوری اذعان کرد: یک ایستگاه آتش نشانی در شهرستان گلشن با توجه به مساحت پاسخگوی نیاز این منطقه نیست، دهستان کله و دهستان سینوکان و مک سوخته و مناطق مرزی را خدمات دهی می‌کنیم اما هم کمبود نیرو و هم کمبود وسایل، تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی داریم که امید می‌رود ایستگاه دوم برای شهرستان احداث شود.

لازم به ذکر است در گزارشی که از سوی روابط عمومی شهرداری جالق در این زمینه منتشر شده میزان خسارات وارده به کشاورزان به طور تقریبی ۴۲۵ میلیون تومان تخمین زده شده است.

انتهای خبر/
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 26520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *