800
۰
سراوان سرزمین روستاهای گردشگری ناشناخته؛

روستاهای سرزمین زادگاه خورشید؛ دهکده اقتصادی ایران/ مسیر های ارتباطی سنگلاخی عمده ترین مشکل روستاهای سراوان

شهرستان سراوان در جنوب شرق ایران دارای روستاهای تاریخی بی شماری است که تا کنون به دلیل مشکلات عدیده ای مانند ناهموار بودن راه های ارتباطی ناشناخته مانده اند.
روستاهای سرزمین زادگاه خورشید؛ دهکده اقتصادی ایران/ مسیر های ارتباطی سنگلاخی عمده ترین مشکل روستاهای سراوان
به گزارش شستون؛ روستا بخش مهم و جدایی ناپذیر جامعه به حساب می رود و نقش اساسی را در موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری را ایفا می کند و از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر روستاییان شاغل هستند نقش موثری در اقتصاد کشور دارند.
شغل بیشتر روستاییان دامداری، دامپروی، زراعت و باغداری است به می توان روستاها را دهکده اقتصادی برشمرد که با تولید محصولات کشاورزی، مواد لبنی، گوشت و محصولات نساجی در راستای اقتصاد مقاومتی پیشتاز هستند.
همچنین برخی از روستا ها با دارا بودن طبیعت بکر، چشم انداز های زیبا و خیره کننده، وجود ابنیه های تاریخی کهن، قنوات، مساجد تاریخی و صنایع دستی که برخی از آنان با هنرهای اسلیمی و نقوش هندسی تلفیق شده است، با پذیرا بودن گردشگران داخلی و خارجی نیز ستون اصلی اقتصاد کشور به شمار می روند.
شهرستان سراوان در جنوب شرق ایران نیز با دارا بودن روستاهایی که قدمت بعضی از آنان نیز به چند هزار سال قبل باز می گردد سالانه پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیا است.
وجود قنوات پر آب میان انبوهی از نخلستان های با نخل های سر به فلک کشیده، شالیزارهای زیبا، تپه های تاریخی، مساجد کهن، سنگ نگاره ها،  قلعه ها و تپه های باستانی، آبشار ها و دشت های حاصلخیز در روستاهای سراوان می تواند نقشی در توسعه اقتصادی مردم این خطه از کشور داشته باشند.

سراوان شهر شگفتی ها
بخش بم پشت شهرستان سراوان که منطقه مرزی این شهرستان نیز محسوب می شود دارای مناطق بکر گردشگری بی شماری همچون تپه مهتاب خزانه، کلات مورتی، کلات کلوکی، سنگ نگاره های جکان، سنگ مغول در مودگلی، کوه سرخ، تپه مورت، رود خانه ماشکید، رودخانه نهنگ، تمساح پوزه کوتاه رود خانه نهنگ است اما اکثر مناطق و روستاهای این بخش با مشکلات عدیده ای همچون راه های ارتباطی، کمبود آب، عدم آنتن دهی همراه می باشد.
بعضی از روستاهای این بخش در مناطق صعب العبور واقع شده است که دارای مسیر های سنگلاخی می باشد که اگر مسیر های ارتباطی این مناطق آسفالت و یا هموار شود با وجود مناطق بکر طبیعی سالانه پذیرای گردشگرانی خواهد بود که موجب رونق اقتصادی در این منطقه می شود.
بخش جالق شهرستان سراوان نیز از مکان های تاریخی و دیدنی این منطقه به شمار می رود که در این بخش روستای هدف گردشگری ناهوک واقع شده است .
کله گان از دیگر روستاهای این بخش به شمار می رود که دارای شالیزهای دیدنی و غار مومنایی است که این روستا نیز از دارای مشکلاتی همچون راه های ارتباطی خاکی است که مردم این منطقه گردشگری سالیان سال است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

وجود پنج منطقه و روستای نمونه گردشگری در سراوان
حمزه ندرت زهي ريس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی وگردشكری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون، با بیان اینکه بخش عمده ای از آثار تاريخی در روستاهای این شهرستان قرار دارد، اذعان داشت: بافت قديمی روستاها يكی از منظره ها و جاذبه های ديدنی شهرستان به شمار می رود كه همواره مورد توجه گردشكران قرا گرفته است.
وی افزود: علاوه بر اینکه آثار مختلفی در داخل روستاها همچون قلعه ها، قنات، نخلستان ها و بافت مسكونی خشتی و زندگی معيشتی روستايی، آداب، رسوم و فرهنگ زيبای روستایی، صنايع دستی از ديگر جاذبه های  است كه در روستاها می توان به آن اشاره كرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان ادامه داد: درحال حاضر پنج روستا ومنطقه نمونه گردشگری در شهرستان وجود كه مطالعات آنها به اتمام رسيده است.
ندرت زهی خاطر نشان کرد: روستای كوهك بعنوان شرقي ترين روستای كشور در نقطه صفر مرزي دارای نخلستان ها و آثار تاريخی، روستاي كلپورگان بعنوان اولين روستا جهانی سفال، روستای ناهوك با تاريخ وتمدن ده هزارساله با قنوات پر آب و سنگ نگاره های هزاران ساله، روستای دزک که تاريخ و تمدن كهن بلوچستان در آن جای گرفته است، روستای كله گان با بافت مسكونی وخشتی و منطقه نمونه گردشگری بم بشت با چشم انداز طبيعی و زيستگاه جانوری و گیاهی از روستاهای بکر گردشگری سراوان محسوب می شود.
علی ای حال شهرستان سراوان دارای پتانسیل بالای گردشگری است که به دلیل عدم وجود زیر ساخت های لازم ناشناخته مانده است که می طلبد متولیان امر با فراهم ساختن مسیر های ارتباطی مناسب تحول اقتصادی را در این منطقه فراهم کنند.
 
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 8972
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *