800
۰

رنگ باختن چای ایرانی در هجوم محصولات هندی/ جزایر قشم و کیش پایگاه بسته بندی چای خارجی!

بازارهای هرمزگان مملو از چای خارجی نامرغوب، بی کیفیت و آلوده است که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور شده و با استاندارد های ملی همخوانی ندارد.
رنگ باختن چای ایرانی در هجوم محصولات هندی/ جزایر قشم و کیش پایگاه بسته بندی چای خارجی!
به گزارش شستون؛ چای یکی از نوشیدنی های پای ثابت خانه ایرانی هاست که سابقه استفاده از این گیاه به  قرن ها پیش می رسد  از این رو برگ های سبز چای که شرق آسیا وارد کشورمان شده جز جدایی ناپذیر زندگی مردم این دیار را تشکیل می دهد.
با ورود اولین بوته چای به ایران کشت و زرع این گیاه رونق گرفت و هزاران هکتار از اراضی کشور به این محصول اختصاص یافت و به یکی از مهم ترین تولید کنندگان چای تبدیل شدیم.
شهر های مهم کشور مانند لاهیجان، رودسر و املش بزرگترین تولید کننده چای ایرانی به شمار می آیند که صدها کشاورز را به پرورش و کشت این گیاه مشغول کرده است اما آنچه که رونق را از کسب وکار چایکاران گرفته واردات بی رویه و قاچاق چای های خارجی به بازار است که مرگ تدریجی این صنعت را رقم زده است.
واردات بی رویه چای های بی کیفیت و آلوده به مواد سمی موضوعی است که ارگان های مختلف آن را تایید می کنند و مردم را از نوشیدن محصولات خارجی برحذر می دارند اما رنگ و طعم برگ های چای خارجی ذائقه مردم را عوض کرده تا چشم هایشان را بر روزگار سیاه هزاران چایکار داخلی و سلامت خود ببندند.
در این میان استان هرمزگان به دلیل برخورداری از 1100 کیلومتر مرز آبی و فعالیت های چشم گیر اقتصادی از دیرباز شاهد پدیده قاچاق چای و واردات بی حساب و کتاب این محصول است به گونه ای که کوچه پس کوچه های بازار شهرستان های بندرعباس و میناب شاهد عرضه انواع چای های هندی و سریلانکایی است که اغلب به صورت قاچاق وارد شده تا طعم واقعی و طبیعی چای ایرانی در ذائقه مردم فراموش شود.
هم اکنون واردات بی رویه چای های خارجی که در لوای رنگ و عطرهای مصنوعی پنهان شده اند صدر نشین کالاهای واردات از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در کنار آثار سوء اقتصادی،سامت مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.
بیش از چند دهه است که چای های کلکته و سریلانکایی با برندهایی همچون گلابی، احمد،العطور و... بازار های هرمزگان را قبضه کرده و عضو ثابت خانه مردم شهر شده که در این میان طعم و عطر این محصولات موجب اعتیاد عامه مردم به مصرف شده اما در پس ظاهر خوش رنگ و لعاب این محصولات عمدتا رنگ ها و اسانس های شیمیایی وجود دارد که مصرف طولانی مدت آن عوارض جبران ناپذیری را برای سلامت فرد موجب می شود.
اخیرا در تازه ترین براوردها اعلام شده که برخی از چای های خارجی از خون استفاده می شود چنانچه اگر یک قاشق چای خشک را در یک لیوان آب سرد بریزید شاهد رنگ دادن آن هستیم و این آزمایش ساده بیانگر غیر طبیعی بودن محصول است.
واردات 150 میلیارد  چای سیاه به کشور
بر اساس آمار گمرک در تیرماه سال 1396 قریب به هزار تن چای سیاه، به ارزش ریالی 149845499122 و ارزش دلاری 4614002 وارد کشور شده است.
کشور هند با صادر کردن 580 تن چای سیاه، به ارزش دلاری 2718545 و ارزش ریالی 88300071571 و همچنین کشور کنیا با صادرات 58 تن چای سیاه، با ارزش ریالی 7277412615 و ارزش دلاری 224077 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.
در روزهای و ماههای اخیر میلیاردها ریال کالای قاچاق در هرمزگان کشف شده که چای نیز پای ثایت این کالاهای قاچاق است اما موضوعی که در این بین موجب حیرت و تامل است بسته بندی چای ایرانی در قالب محصولات خارجی در هرمزگان است.
نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که مردم سرزمینمان خارجی پسند شده‌اند و سرمایه خود را برای خرید محصولات بی کیفیت خارجی صرف می کنند و در حالی که چای ایرانی بهترین،سالم ترین و با کیفیت ترین چای جهان شناخته شده این محصول در سرزمین خود بیگانه است.
براین اساس چای کاران ایرانی که در سرزمین خودشان غریب واقع شده اند باید شاهد فعالیت شرکت هایی باشند که برای فروش محصولات بیگانه سرمایه گذاری می کنند و به پشتوانه سود باد آورده این تجارت نابودی معیشت هزاران چای کار را رقم می زنند.
 
 مناطق آزاد محل بسته‌بندی چای و قند خارجی شده اند
جزیره قشم به عنوان یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس و منطقه آزاد اقتصادی در کنار واردات چای خارجی اخیرا به بسته بندی چای ایرانی در قالب محصولات هندی فعالیت می کند.
براین اساس محصول با کیفیت ایرانی به جای صادرات به آن سوی مرزها در جزیره قشم با برندهای معروف هندی بسته بندی می شود سپس به داخل کشور باز می گردد.
همچنین  چندی پیش نیز نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگویی اظهار کرد:برخی مناطق آزاد به محلی برای بسته‌بندی کالای خارجی مانند قند و چای تبدیل شده‌اند و احساس می‌کنم عملکرد مورد نظر برای یک منطقه‌ آزاد را نداشته است.
یارمحمدی تأکید کرد: مناطق آزاد از جمله کیش، قشم و چابهار باید در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.
  منبع: دانا
 
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 8990
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *