800
۵

"گلشن"سیستان و بلوچستان نیازمند واکاوی باستان شناسان/ گمانه زنی ها در خصوص ثبت قلعه "سردار داد کریم" جالق شدت گرفت

بخش جالق شهرستان سراوان دارای ابنیه های تاریخی و اماکن دیدنی بی شماری است که بعضی از آنان در فهرست آثار ملی ثبت نشده اند که این روز ها ثبت یکی از بناها به دغدغه مردم این بخش تبدیل شده است.
"گلشن"سیستان و بلوچستان نیازمند واکاوی باستان شناسان/ گمانه زنی ها در خصوص ثبت قلعه "سردار داد کریم" جالق شدت گرفت
به گزارش شستون، شهر جالق یکی از قدیمی ترین مناطق سیستان و بلوچستان است در گذشته به شهر "گلشن" مشهور بوده که به لحاظ جغرافیایی سرزمین جلگه ای و دارای خاک حاصلخیز و تپه های ماهوری نیز می باشد.
با توجه به جاذبه های دیدنی، تاریخی، فرهنگی و نخلستان های سربه فلک کشیده در جالق، این منطقه نیازمند کاوش باستان شناسان است تا قدمت برخی از آثار آن مشخص شود.
این روز ها تنش میان ثبت قلعه سردار دادکریم این شهر شدت گرفته و شنیده می شود که قرار است بنای دیگری جای این اثر ثبت شود که اعتراضات طایفه سپاهی در این منطقه را به دنبال داشته است.
در ادامه پیگیری ها در گفت و گویی که خبرنگار شستون با ندرت زهی رئیس میراث فرهنگی شهرستان سراوان داشت، وی با بیان اینکه گفته می شود در بافت سرکوه جالق که طایفه سپاهی در این مکان سکونت داشته اند، قلعه ای وجود داشته است، اظهار داشت: هیچ گونه مدارکی اعم از نقشه، عکس هوایی، کتیبه و یا گمانه زنی هایی دال بر اظهار نظر دقیق مبنی بر وجود قلعه در این مکان در دسترس نیست.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان سراوان با اشاره به اینکه بومیان کهن سال جالق ادعا می کنند که در کودکی آثاری مانند دیواره های قلعه را به عینه مشاهده کرده اند، گفت: این افراد معتقدند که قلعه بر روی توپوگرافی صخره ها قرار داشته است که دارای برج و بارو، سه و یا چهار دروازه، سیستم دفاعی غیر قابل نفوذ افراد بیگانه و معماری خاصی بوده است.
ندرت زهی خاطر نشان کرد: در حال حاضر آثاری به صورت گنگ در این مکان وجود دارد که نیازمند گمانه زنی های دقیق برای مشخص شدن محدوده قلعه، ورودی ها، خروجی ها و نورگیرها است اما به دست آوردن شواهد در این سطح از تخریب بسیار سخت می باشد.
وی ادامه داد: در نظریه های مرمتی بازسازی کامل از صفر، ممنوع است مگر اینکه کار های پیوندی دیوار هایی که از زمان گذشته وجود داشته است را جدا و به صورت نمادین نشان داده شود.
رئیس میراث فرهنگی سراوان در خصوص ثبت ابنیه در فهرست آثار ملی گفت: ارزش فضاهای الحاقی با توجه به اصل کالبد بنا دو موضوع متفاوت است که به نمایان بودن تجلی هنر معماری و درجه زیبا شناسی بنا بستگی دارد در غیر این صورت تاریخی بودن بنا در اولویت قرار دارد.
ندرت زهی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: هر بنای تاریخی برای ثبت نیاز به مراحل زیبا شناسی و تاریخی ( قدمت بنا، خاطره تاریخی) دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای ثبت قلعه سپاهی جالق در مرحله تحقیقات اولیه در خصوص وجود قلعه که آیا وجود داشته است و یا خیر، قرار دارند و تا به دست آوردند نتایج نمی توان اظهار نظر کرد.
قلعه سردار دادکریم سپاهی از جهت شمال و جنوب به مک سوخته و کوه های سیاهان و از شرق به کله دین و مرز پاکستان و غرب به کوه سفید و سینکان و در ۸۰ کیلومتری شهرستان سراوان قرار دارد.
سردار دادکریم سپاهی فرزند سردار غلام شاه یکی از سرداران نامی شهر جالق و طایفه سپاهی بوده که برای حفظ جان مردم و طایفه خود و برای جلوگیری از نفوذ دشمن به جالق، قلعه ای در خوشاب بنا کرد که با گذشت دو قرن آثار آن باقی مانده است.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 9047
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *