800
۰

آیا بازیکنان دودی مجرمند؟

بحث قلیان کشی بازیکنان فوتبال در سفره خانه ها و دخالت کمیته اخلاق در این باره از سوژه های اصلی این روز های فوتبال است.
آیا بازیکنان دودی مجرمند؟
به گزارش شستون، به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، در روز های اخیر تصاویر منتشره از برخی بازیکنان نشان داد فوتبال ما این روزها با پدیده ای به نام قلیان روبروست.
قلیان کشیدن یکی از ناهنجاری های جامعه است که این روز ها جوانان به جای پرداختن به ورزش اوقات فراغت خود را با آن سپری می کنند اما اینکه ورزشکاران به قلیان کشی بپرازند موضوعی ناخوشایند است که باید در یک بحث فرهنگی و آموزشی با این پدیده برخورد کرد.

موضوع اصلی در مورد کشیدن قلیان این است که آیا این موضوع جرم محسوب می شود یا خیر؟
آیا کمیته اخلاق طبق آیین نامه می تواند با این موضوع به شکل جرم برخورد کند و رای محرومیت بدهد یا محروم کردن بازیکنان امری غیر قانونی است؟
موضوع استفاده از دخانیات در کشور ما یک بحث شرعی ماجراست که با نظر علما و مراجع تقلید تا حدودی که به بدن ضرر برساند جایز نیست.
اما در مورد قانون و عرف نظرها متفاوت است .

اجتماعات بشری دارای طبایع مختلف و طرز تفکر و آداب و رسوم گوناگون ھستند. همان گونه که زیبایی و زشتی مفاهیمی نسبی اند، به همان ترتیب هم بسیارند اعمالی که نسبت به زمان ها و مکان های مختلف نسبی هستند.
و این دقیقا همان بندی است که در اساسنامه اجازه می دهد تبصره های موجود کشیدن قلیان در انظار عمومی برای افراد مشهور را ممنوع کند و برای آنها محرومیت از فعالیت در حوزه اشتهار را بوجود آورد.
عده ای دیگر معتقدند این یک موضوع کاملا شخصی است و کمیته اخلاق اجازه ندارد که در امور شخصی بازیکنان دخالت کند.
در موارد مشابه طرز لباس پوشیدن سوشا مکانی دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس بود که با محرومیت از سوی کمیته اخلاق همراه بود و پس از آن جنجال های رسانه ای و در مورد مشابه عکس های منتشره از همسر یک فوتبالیست که برای او دردسر ساز شد، چرا که به عنوان یک مدل محسوب میشد و کمیته اخلاق در این مورد ورود کرد.
از عرف و قانون و شرع که نمی توان گذشت اما اگر با دید یک انسان هم به قضیه نگاه کنیم این موضوع در ابتدا فرهنگسازی می خواهد و پس از آن کمی وجدان و انسانیت نوجوانان و جوانانی که در اوج علاقه مندی به سلبریتی های خود از رفتار و گفتار الگو های خود پیروی می کنند، روا نیست که در انظار عمومی و در فضای مجازی شاهد این تصاویر باشند.

بحث شرع موضوع ضرر به بدن را تاکید می کند و بحث قانون را مجریان بررسی می کنند اما عرف آن در راستای وجدان بیدار آدمی این است که نوجوانان و جوانان را از اینگونه مسائل به دور بداریم وقتی ما را الگو قرار داده اند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 9104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *