800
۰
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد

برگزاری جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان با حضور مقامات بین المللی

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان با حضور مقامات بین المللی و ملی در آذر ماه سال جاری برگزار می شود.
برگزاری جشن  ثبت جهانی روستای کلپورگان با حضور مقامات بین المللی
به گزارش شستون، علی اصغر جمشید نژاد در نشست راهبردی گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ثبتی روستای کلپورگان در هفتم آذر ماه سال جاری با حضور مقامات بین المللی و ملی برگزار می شود.
غادا هیجاوی و کوین موری ارزیابان سازمان جهانی شورای صنایع دستی دوم مرداد ماه سال جاری در سراوان حضور داشتند و از نزدیک پتانسیل های روستای کلپورگان و نحوه تولید سفال، حجم تولید، ویژگی های سفال کلپورگان و موضوع آموزش را مورد ارزیابی قرار دادند.
کوین موری در حاشیه بازدید از روستای کلپورگان در گفت و گو با خبرنگار شستون با بیان اینکه به منظور ارزیابی شایستگی ها، امکانات و شرایط سفال درکلپورگان به عنوان اولین روستایی که کاندیدای جهانی ثبت صنایع دستی شده است، به این روستا سفر کرده اند، خاطر نشان کرد: طبق مشاهداتی که انجام داده آب نقش مهمی را در منطقه ایفا می کند که در واقع این سفال، آب را در خود نگهداری می کند.
وی افزود: امیدوار است که فرهنگ بلوچ را به خوبی در این منطقه درک کرده باشد و از استقبال بی نظیر مردم شهرستان سراوان بسیار خرسند بود.

 روستای کلپورگان که در 25 کیلومتری شهر سراوان و 95 کیلومتری زاهدان قرار دارد، اولین موزه زنده کشور و دومین موزه سفالگری زنده در جهان به شمار می رود که قدمت آن به هفت هزار سال قبل باز می گردد که بانوان بلوچ بدون استفاده از چرخ سفالگری این سفال را می سازند.
از دیر باز شیوه ساخت سفال در روستای کلپورگان نسل به نسل به دیگر بانوان انتقال داده شده است و پس از گذشت چندین هزار سال بدون اندک تغیراتی، همچنان به همان روش ابتدایی در حال ساخت توسط بانوان می باشد.
این روز ها شاهکار هفت هزار ساله بانوان در زادگاه خورشید ایران در سراسر کشور و همچنین کشور های اروپایی طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.
 گفتنی است از ویژیگی های منحصر به فرد سفال در کلپورگان می توان عدم استفاده از چرخ سفالگری را نام برد که نحوه ساخت آن به همان تکنیک های هزاران سال قبل باز می گردد.

انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 9155
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *