800
۰

روستاهای جنوب شرق کشور نفس‌های آخر را می‌کشند/ یارانه چرخ زندگی اکثر روستائیان را می‌چرخاند

مردم ساکن در مناطق روستایی جنوب شرق کشور با نگاه نامهربان مسئولان و محقق نشدن شعار تکریم انسانی و حفظ حقوق شهروندی روزگاری سخت و مشقت بار را متحمل می شوند و بعد از گذشت سال ها در انتظار دریافت خدمات هستند و نفس های آخر خود را برای زندگی می کشند.
روستاهای جنوب شرق کشور نفس‌های آخر را می‌کشند/ یارانه چرخ زندگی اکثر روستائیان را می‌چرخاند
به گزارش شستون، ساکنان روستایی در بخش های نوک آباد، ایرندگان و مرکزی شهرستان خاش به شدت از عملکرد ضعیف مسئولان گلایه مند هستند.
همت آباد شکاری، دهانه دستگرد، گزو، حوزه دشت آبخوان، سنگان، تفتان، تمندان، ایرندگان، گوهرکوه و چاه احمد و غیره با مشکلات فراوانی مواجه بوده و روزگاری دشوار را سپری می کنند.
روستای شوگه در بخش مرکزی خاش نمونه ای شاخص از روستاهایی است که علی رغم داشتن قدمت بالا همچنان از دریافت خدمات دولت در حوزه های مختلف محروم است.
 

 
ساکنان این روستا در دوران قبل از انقلاب و حدود چهار دهه از عمر نظام اسلامی از دریافت خدمات دولت بی بهره مانده اند.
این روستا از مکانهای مهم در مبحث تولید و اشتغال بوده و ساکنان آن به کار دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.
شبکه توزیع برق در فاصله یکصد متری این روستا واقع شده و تیرهای برق و ترانس برق هم در محیط روستا افزون بر چهار سال است که نصب شده اند اما خبری از روشنایی و دادن نوید برق رسانی به ساکنان نیست.
 

 
زنان و مردان روستا آب مورد نیاز خود را از چاه کشاورزی و با فاصله حدود دویست متر بر سر و دوش خود حمل می کنند و گاها با موتورسیکلت و اگر خودرویی سبک و یا سنگین عبوری هم باشد با آن وسیله نقلیه تامین می کنند.
* نگاه نامهربان مسئولان به ساکنان روستایی و عمل در خلاف شعار دفاع از حقوق شهروندی
رئیس شورای اسلامی روستای شوگه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما اظهار کرد: چهار دهه از عمر انقلاب سپری شده اما ساکنان این روستا همچنان از دریافت خدمات دولت و حمایتهای مسئولان از روستائیان بی نصیب مانده اند.
محمدامین میربلوچزهی بیان کرد: ساکنان روستای شوگه به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند و به بهترین نحو نیز از محیط زیست و منابع طبیعی پاسداری می کنند.
وی با انتقاد از نگاه نا مهربان برخی از مسئولان به ساکنان محل، تصریح کرد: تیرهای برق و ترانس به دنبال اجرای مصوبه شورای حفاظت اراضی در محیط روستا بکار رفته و نصب شده اند اما مردم روستا همچنان از نعمت برق محروم هستند.
 

 
وی ادامه داد: آب شرب مورد نیاز مردم نیز با سختی و مشقت فراوان و با توان خود روستائیان از محل چاه از فاصله دویست تا سیصد متری و بر سر و دوش زنان و مردان و کودکان و گاهاً با موتورسیکلت و گاها با خودروهای عبوری تامین و به مصرف می رسد.
میربلوچ زهی اظهار کرد: تاکنون مراجعات مکرر و مکاتبات مردم با ادارات بی پاسخ مانده و اقدام موثری برای حل مشکلات ساکنان صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: موجی از دلسردی و یاس از خدمات دولت در وجود ساکنان شکل گرفته و امید مردم به عنایتهای خدا و پیگیری های مقامات بالادستی و دستگاههای ناظر است.
میربلوچزهی گفت: برخی از افراد شرور که کار قاچاق مواد مخدر و قاچاق سوخت و انسان می کنند و کارشان سرقت مسلحانه و راه بندانی است همواره مردم منطقه را مورد اذیت و آزار قرار می دهند و متاسفانه برخی از مسئولان در ادارات استانی و محلی نگاهی همسو با آنان دارند و بدون تحقیق و بررسی و نداشتن آگاهی از وضعیت موجود مردم را از دریافت خدمات دولت کریمه محروم ساخته اند.
وی همچنین از فرماندار بعنوان مقام عالی دولت، اعضای شورای تامین و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان خاش خواست برای حل مشکلات مردم تدبیر کنند تا خدمات شایسته ای به ساکنان محل ارائه شود.
میربلوچزهی اظهار کرد: خاش به عنوان سرزمین طوایفی و قبیله ای شهرت دارد و مرکز ثقل طوائف سیستان و بلوچستان به شمار می رود و ساکنان هر طائفه در یک قلمرو و در یک محدوده مشخص سکونت دارند و به کار کشاورزی و دامداری و کارهای تجاری و غیره مشغول هستند و حق تجاوز کردن به دیگران را ندارند و هر طائفه در محدود مشخص خود ساکن بوده و به حقوق دیگران احترام می گذراند و در همین موضوع حساب کار افراد شرور و خرابکار از افراد عادی و با ایمان و وفادار به اسلام جداست.

منبع: دانا
 
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 9176
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *