800
۰

ازدحام جمعیت زائرین پاکستانی در پایانه مرزی میرجاوه

ورود یکباره چند هزار زائر به پایانه مرز میرجاوه با عدم برنامه ریزی مناسب دولت پاکستان، مشکلاتی را در مرزمیرجاوه به وجود آورد.
ازدحام جمعیت زائرین پاکستانی در پایانه مرزی میرجاوه
به گزارش شستون، به نقل از لادیز؛با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، زائرین حسینی از کشور پاکستان برای سفر به کشور عراق و حضور در راهپیمایی عظیم اربعین خود را به مرزهای کشورمان می رسانند تا از طریق مرز میرجاوه وارد کشور شده و راهی سفر اربعین شوند.
اگرچه با آغاز سفر زوار بسیج مردمی، سپاه و سایر ارگان ها با برپایی موکب در مرز میرجاوه به استقبال زائرین رفتند و روند خدمات رسانی به زائرین پاکستانی بسیار مطلوب بود اما عدم برنامه ریزی مناسب دولت پاکستان باعث شد 16 هزار زائر پاکستانی روزها در شهر کویته این کشور منتظر بمانند تا پلیس این کشور زائرین را به طرف مرز میرجاوه اسکورت کنند و این عدم برنامه ریزی مناسب سبب شد تا چندین هزار زائر به یکباره پشت مرزهای کشورمان برسند و گمرک پاکستان به دلیل کمبود نیرو نتوانست کار گذرنامه زائرین را به موقع انجام دهد و چند هزار زائر در خاک پاکستان بدون امکانات رفاهی و حتی آب و غذا و درگرمای هوا چندین روز در انتظار ورورد به خاک ایران شدند.



کشور پاکستان نه تنها هیچ خدماتی به هموطنانش ارائه نداد بلکه زواری که منتظر انجام کارهای گمرکی و گذرنامه خود بودند توسط پلیس این کشور مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند که مسئولین ایرانی با دیدن شرایط بحرانی زائرین در خاک پاکستان وارد عمل شده و با رساندن آب و غذا به زائرینی که در آن سوی مرز سرگردان بودندخدمات رفاهی ارائه دادند تا از بحران انسانی در خاک پاکستان جلوگیری شود و با رایزنی و برگزاری نشست هایی با طرف پاکستانی از دولت پاکستان خواستند تا با افزایش نیرو کار عبور زائرین را تسریع کند.







اگرچه با ورود به موقع مسئولین ایران و خدمات رسانی به زائرین پاکستانی که در مرز پاکستان روزها معطل بودند مشکل عبورزائرین و خدمات رسانی به آنها حل شد اما ورود یکباره چند هزار زائر به پایانه مرز میرجاوه، مشکلاتی را در مرزمیرجاوه به وجود آورد چراکه موکب مستقر در مرز میرجاوه برای اسکان موقت زائرین پاکستانی پیش بینی شده بود و قرار بود تا زوار بلافاصله به زائرسرای امام رضا(ع) در زاهدان منتقل شوند اما برنامه ریزی نامناسب دولت پاکستان در انجام امور گمرکی زائرین باعث شد تا برخی اعضای یک کاروان وارد مرز ایران شده و برخی در آن سوی مرز بمانند و اعضای کاروان ساعت ها منتظر پیوستن به سایر هم کاروانی های خود معطل بمانند و نبود زائر سرا در مرز میرجاوه زوار و خادمین را با مشکلاتی مواجه کند.





اگر چه با حضور به موقع نیروهای بسیج مردمی و مسئولین سیستان و بلوچستان، مشکلی برای ارائه خدمات به زائرین وجود نداشت و چادرهای هلال احمر برای اسکان زائرین برپا شد اما ازدحام جمعیت در پایانه مرزی میرجاوه و نبود زائرسرا باعث شد تا این پایانه گنجایش این تعداد زائر را نداشته و زوار خسته از معطلی چند روزه در خاک پاکستان از گوشه وکناری برای استراحتی کوتاه استفاده کنند.







یکی از زائرین با بیان اینکه 3 روز در خاک پاکستان بودیم، بیان کرد: با همسر و دو فرزندم سه روز در خاک پاکستان منتظر ورود به ایران بودیم هیچ امکاناتی نداشتیم و گرمای هوا باعث شد تا بسیاری از هم کاروانی هایمان دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: اگر کمک نیروهای ایرانی نبود وضعیت زائرین بدتر از این می شد از ایرانی ها سپاسگزاریم میزبانان خوبی برای ما بودند.



زائر دیگری با بیان اینکه دولت پاکستان هیچ خدماتی به زوار نمی دهد، ادامه داد: ماموران پاکستان نه تنها خدماتی به ما ندادند بلکه با اعتراض زوار آنها را به باد کتک می گرفتند.
وی افزود: ایران برای زائرین پاکستانی بهشت است چرا زوار پاکستانی در خاک کشور خود غریب و مظلوم هستند.



اگر چه زائرین خود را مدیون نیروهای ایرانی می دانند اما با ورود این میزان زائر از مرز میرجاوه به کشور ، لزوم ساخت زائرسرا در مرز میرجاوه بیش از گذشته احساس می شود و دولت باید برای میزبانی هرچه بهتر از زائرین پاکستانی اربعین وارد میدان شده و با ساخت زائرسرا اسباب رفاه بیشتر زوار را فراهم کند.

عبور زائرین از 3 مرز رسمی استان از سال آینده
علی اوسط هاشمی در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: طرف پاکستانی پیش بینی ورود این تعداد زائر پاکستانی را نداشت و ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای ورود چندین هزار زائر نیز در آن سوی مرز وجود ندارد و برآوردهای دولت پاکستان از میزان عبور زوار بر هم خورد چراکه آمادگی زیرساختی برای خدمات رسانی به زائرین را ندارد.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده برای حل مشکلات زائرین، افزود: برای حل این بحران نیازمند تعامل با وزارت خارجه پاکستان هستیم تا با استفاده از ظرفیت های کمیسیون مشترک و کمیسیون مرزی دو کشور و سفیر ایران در پاکستان این مشکلات برطرف شود، نشست هایی با مرزبان درجه یک پاکستان برگزار و تدابیری برای حل این بجران اندیشیده شده است تابتوانیم فشار کار بر دولت پاکستان و نیروهای ایرانی را بکاهیم.
هاشمی تاکید کرد: با مذاکرات انجام شده مصوب شد تا دولت پاکستان کار تایید گذرنامه را درون اتوبوس ها انجام دهد و ما نیز در اتوبوس ها به زائرین خدمات خواهیم داد تا ادامه خدمات رسانی به زائرین در زاهدان انجام شود.
استاندار سیستان و بلوچستان اذعان کرد: ایجاد ارتباطات بیشتر می تواند زمینه گردشگری بیشتری را فراهم کردبا توافقات انجام شده با مسئولین پاکستانی برای سال های آینده مرزهای ریمدان و پیشین نیز برای عبور زائرین پاکستانی مهیا خواهد شد و با 3 دروازه رسمی از زوار پاکستانی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 9260
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *