800
۰

پای آثار باستانی گشت به سیاست باز شد/ تخریب سنگ نگاره های چند هزار ساله توسط شهرداری!

به دنبال انتشار پیامی مبنی بر تخریب سنگ نگاره های چند هزار ساله شهر گشت، کارشناسان میراث فرهنگی جهت بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند.
پای آثار باستانی گشت به سیاست باز شد/ تخریب سنگ نگاره های چند هزار ساله توسط شهرداری!
به گزارش شستون؛  در روز های اخیر پیامی با عنوان «  تخریب سنگ نگاره های ۱۵ هزار ساله شهر گشت توسط شهرداری» در شبکه های اجتماعی شهرستان سراوان منتشر شد.
 
در این پیام آمده بود که شهرداری و شورای شهر گُشت به عنوان مسئولین محلی که باید پیگیر ثبت، حفظ و نگهداری و معرفی سنگ نگاره های این شهر به عنوان آثار پیش از تاریخ و نماد هویت و تمدن با شکوه گذشته ی این خطه از سرزمین شکوهمند ایران اسلامی باشند، با احداث جاده به این آثار آسیب وارد کرده اند.
 
در ادامه این پیام مطرح شده بود که با احداث جاده در «درّه ی مرزمانیک» که مرکز تجمع سنگ نگاره ها و تابلو سنگ های باشکوه و محل آغاز سنگ نگاره های رشته کوه سیاهان تا دره ی نگاران ناهوک است، این آثار تخریب شده سنگ نگاره های این دره برای ایجاد سیل بند در انتهای خیابان شهید حسین بر به کار رفته است.
 
 در انتهای پیام عنوان شده بود که هر روزه در سایه  سکوت مسئولین میراث فرهنگی شاهد از بین رفتن ترکیب اصلی محل استقرار سنگ نگاره ها و هویت تاریخی‌ این خطه از ایران باستانی هستیم.


اعزام کارشناسان میراث فرهنگی سراوان به شهر گشت
پس از انتشار این پیام در شبکه های اجتماعی مسئولین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند.
ندرت زهی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان به خبرنگار شستون گفت:  در بررسی های انجام شده هیچ موردی دال بر استفاده از سنگ نگاره های شهر گشت در ایجاد سیل بند مشاهده نشد.
وی افزود: تمام سنگ های استفاده شده در سیل بند توسط شهرداری، سنگ سفید می باشد که بر روی این سنگ ها هیچ نگاره و نقوشی وجود ندارد.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با اشاره به تردد کامیون جهت حمل سنگ از جوار سنگ نگاره ها، خاطر نشان کرد: هنگام عبور و مرور کامیون ها کمی از تخته سنگ ها جا به جا شده اند اما تغییری در مسیر اصلی سنگ ها و یا ترکیب اصلی آنان به وجود نیامده است.
 
 
سرپرست شهرداری گشت: متن منتشر شده کذب است
 در گفت و گویی که سعید شیرخانی سرپرست شهرداری گشت با خبرنگار شستون داشت، موضوعات مطرح شده در شبکه های اجتماعی علیه شورای شهر و شهر دار را ناکامی برخی از سیاسیون در انتخابات شورا عنوان کرد و ادامه داد: عده ای روزانه برای تخریب شهرداری و شورای شهر اقدام به انتشار متن هایی در شبکه های اجتماعی می کنند.
وی در ادامه ضمن تکذیب متن منتشر شده، افزود: سنگ نگاره های موجود در شهر گشت را فقط می‌توان بیل مکانیکی بلند و به تنهایی یا توسط چندین فرد قابل حمل نیستند.
 
 
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 9293
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *