800
۰

واردات قاچاق از مبادی رسمی، واقعیتی غیرقابل انکار است/ بيشتر تجهيزات كمرگات كشور قديمى هستند!

ورود هزار و ۱۲۸ کانتینر قاچاق از مبادی رسمی، نشان از محدود بودن و ناکارآمدی تجهیزات گمرکات کشور دارد.
واردات قاچاق از مبادی رسمی، واقعیتی غیرقابل انکار است/ بيشتر تجهيزات كمرگات كشور قديمى هستند!
به گزارش شستون، به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، جای خالی کنترل و ضعف تجهیزات این مهم در مرزهای کشور ؛باعث شکل گیری پدیده سازمان یافته ای به نام قاچاق کالا شده که با گذشت هر لحظه، ضربه سخت و مهلکی به اقتصاد ملی و تولید داخلی وارد می کند. درحالی کانتینرهای قاچاق یکی پس از دیگری از مبادی رسمی کشور عبور کرده و سایه شوم خود را بر تولید ملی و اشتغال در کشور تحمیل می‌کنند که با وجود تاکیدات فراوان و اعتبارات درنظر گرفته شده از سوی بهارستانی ها، هنوز گمرکات اصلی کشور به طور تمام و کمال مجهز به دستگاه های ایکس ری نشده و در فرسودگی و ناکارآمدی مطلق به سر می برند.
علاوه بر آن تأسف مضاعف در این معضل زمانی جان سوز می شود که مسوولان گمرک و حتی برخی از سردمداران اقتصاد کشورمان این واقعیت را انکار می‌کنند.
اگرچه از ابتدای سال تاکنون آماری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا به عنوان متولی اصلی قاچاق کالا اعلام و منتشر نشده، اما فرود عسگری رییس کل گمرک آبان ماه امسال گفته است : طبق پیش‌بینی ستاد ، سال گذشته شاهد قاچاق 900 میلیون دلاری کالا از گمرک بوده ایم.
همچنین بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق ارز در پایان سال 95 رقم کل قاچاق 12.6 میلیارد دلار اعلام شد. به غیر از قاچاق از طریق مسافری، کوله بری و ته لنجی حدود 5.1 میلیارد دلار قاچاق از طریق گمرک و مناطق آزاد صورت گرفته است. این میزان قاچاق حدود 42 درصد از کل قاچاق برآوردی در سال 95 را شامل می‌شود. هرچند در آمار ستاد به صراحت تفکیکی در خصوص قاچاق از گمرک و مناطق آزاد انجام شده، اما چندی قبل سخنگوی پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا به طور واضح وجود بیش از 3 میلیارد دلار قاچاق از گمرکات مطرح کرده بود.
 بخش قابل توجهى از واردات قاچاق از مبادى رسمى كشور انجام مى شود
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،اظهار کرد: واردات قاچاق از مبادی رسمی واقعیتی غیرقابل انکار است. اگرچه به طور معمول مسوولان گمرکات این موضوع را انکار می کنند ولی شاهد ورود بخش قابل توجهی از واردات قاچاق از همین مسیرهای قانونی به داخل کشور هستیم.
وی با بیان اینکه آمار دقیق و رسمی از واردات قاچاق از مبادی قانونی کشور وجود ندارد، در تشریح اثبات این معضل گفت: پرونده متعلق به یک هزار و 128 کانتینر مرتبط به سال های 94 و 95 گمرکات جنوب ؛دلیل صادقی بر انجام واردت قاچاق از مسیرهای رسمی کشور است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تجهیز گمرکات به دستگا های ایکس ری به منظور جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه به کشور بیان کرد: در کل گمرکات به ویژه گمرکات اصلی کشور یعنی در جنوب ،غرب و شرق تعداد دستگاه های ایکس ری بسیار محدود هستند ، علاوه بر این ، همین تعداد موجود نیز قدیمی بوده و از قابلیت کارآمدی به روزی برخوردار نیستند.
کریمی تصریح کرد: در خصوص تجهیز گمرکات به دستگاه های ایکس ری اعتباراتی از سوی مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است. همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت آمادگی خود را برای تعیین ردیف جداگانه و مشخص برای این موضوع اعلام کرده اند.
وی ادامه داد: علاوه بر این ما آماده ایم بنابه پیشنهادات مسوولان گمرکات کشور ، نسبت به تقویت قابل توجهی از ردیف های اعتباری موجود تعیین شده در این بخش اقدام کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: واردات قاچاق از مبادی رسمی تضییع کننده قدرت دولت و بیت المال بوده و منجر به کاهش درآمدهای قوه مجریه و ضربه خوردن به اقتصاد ملی و تولید داخلی می شود.
کریمی در باره اقدامات انجام شده از سوی مسوولان گمرک برای مهار این معضل گفت: مسوولان امر تلاش های بسیاری برای جلوگیری از واردات محموله های قاچاق از مبادی رسمی انجام داده اند که تقویت تجهیزات گمرکات از جمله آنهاست.
وی افزود: تلاش برای نصب دستگاه های ایکس ری جدید به منظور اسکن محتوای کانتینرها و تطبیق آن با مفاد اظهار نامه های گمرکی واردکنندگان برای جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی صورت پذیرفته در این حوزه که منجربه قاچاق کالا می شود، از اهم تدابیر اتخاذ شده برای کنترل و حذف این معضل است.
چگونه ده ها كانتينر قاچاق از مبادى غير رسمى وارد كشور مى شوند؟
حسین نقوی حسینی، طى مصاحبه با يک خبرگزاری اظهار کرد: درخصوص حجم کالاهای قاچاق وارداتی به کشور ارقام متفاوتی وجود دارد اما به طور میانگین سالانه 20 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد می‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است که برخی از این کالاها برای جابه‌جایی نیازمند بیش از 10 تریلی یا 20 کانتینر است و چگونه ممکن است که این تریلی‌ها و کانتینرها از مبادی غیررسمی وارد کشور شوند؟
وی بیان کرد: به جرات می‌توان ادعا کرد که حداقل بیش از 70 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات به کشور ما وارد می‌شوند.
انتهای پیام/
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 9402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *