800
۱

مافیای فروشگاههای زنجیره ای، تهدیدی برای خرده فروشی ها/ از انحصاری شدن و دامپینگ فروشگاه ها نگران هستیم

امروز کسبه آشتیان به نشانه اعتراض به ایجاد فروشگاه زنجیره ای «جانبو» در این شهر، مغازه های خود را تعطیل کرده و دسته جمعی از بازار شهر به سوی فرمانداری حرکت کردند.
مافیای فروشگاههای زنجیره ای، تهدیدی برای خرده فروشی ها/ از انحصاری شدن و دامپینگ فروشگاه ها نگران هستیم
به گزارش شستون؛ پس از یکشنبه و سه شنبه بازارها این بار «جانبو» تیر خلاص را به اقتصاد آشتیان وارد می کند.
ظهور یکباره و قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای شیک و مدرن با تبلیغ تخفیف قابل توجه و کالاهای متنوع و با برند های مشهور، این روزها سبب جذب مشتریان بسیاری شده است.
فروشگاههای زنجیره ای همچون کوروش و جانبو سبب کاهش فروش چشم گیر خرده فروشی های محلی و در نتیجه تعطیلی مغازه های پرشماری شده که هرصاحبان هرکدام نان آور خانواده ای هستند.
حدود چند روزی است که فروشگاه های زنجیره ای «اورست مدرن پارس»از زیر مجموعه هلدینگ حیات کیمیا با نام تجاری جانبو که متعلق به گروهی مافیائی از کشور ترکیه است در شهر آشتیان اقدام به راه اندازی شعبه کرده است. 
فروشگاه زنجیره ای جانبو این روزها کابوس کسبه های ریز و درشت آشتیانی شده و کسبه این شهر که اکثرا دارای چند سر عائله هستند و درآمد بخور و نمیرشان از راه خرده فروشی مواد غذایی است به این موضوع معترض هستند.
چند روز گذشته این کسبه در دیدار با نماینده تفرش، آشتیان و فراهان گلایه خود را بیان کردند، امروز هم این کسبه به نشانه اعتراض مغازه های خود را تعطیل کرده و دسته جمعی از بازار شهر به سوی فرمانداری حرکت کردند.
یکی از کسبه ناراضی در گفتگو با شهروند خبرنگار آشتیانی بیان کرد: حمایت دولت از توسعه قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای دقیقا مغایر با اقتصاد مقاومتی است، اهداف و پشت پرده ایجاد این فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در شهری کوچک که کسبه آن هم اکنون با رکود دست و پنجه نرم می کنند چه می تواند باشد؟
وی افزود: این فروشگاه ها در شهری کوچک سبب سلطه بر بازار می شود و به راحتی عرضه و تقاضای اقتصاد یک منطقه و کشور را دست خوش تغییر کرده و بر هم می زند.
دولت چه جوابی برای بیکاری کسبه این شهر دارد؟
یکی از کسبه بازار به شهروند خبرنگار سفیر آشتیان گفت: اما از آنجا که این شرکت ها مافیایی بوده و از طریق رانت های غیر قانونی ایجاد می شوند؛ به پشتوانه ژن های خوب در اقتصاد کشور، راه عدم صدور جواز از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت را سلب کرده و این اداره نمی تواند نظارتی بر این مجموعه ها داشته باشد. 
وی افزود: این فروشگاه به علت مافیایی بودن و استفاده از دامپینگ اقتصادی راه را برای رقابت بسته اند؛یعنی کاسب یک شهر کوچک و حتی بزرگ قادر به رقابت با چنین غولهای اقتصادی نبوده و چنین فروشگاه هایی سبب بیکاری بیش از پیش جوانان می شوند که خود این عمل مغایر با حمایت از اشتغال خرد است.
این کسبه آشتیانی اظهار کرد:این فروشگاه ها در شهرهای کوچک سبب بیکاری و رکود کسبه می شود و مطالبه بحق کسبه و مردم شهرستان تعطیلی این فروشگاه است.
محمد حسینی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در گفتگو با خبرنگار سفیر آشتیان گفت: فرمانداران آشتیان و تفرش موظف به پیگیری این موضوع در شورای تامین شهرستان شدند.
وی افزود: در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع مطرح شد و نامه ای هم برای پیگیری این موضوع به وزیر ارسال شده است.
حسینی اظهار کرد: ایجاد این فروشگاه ها غیر قانونی نیست،رئیس سازمان صنعت، تجارت و معدن استان اعلام کرده که هیچ گونه مجوزی برای ایجاد فروشگاه های بزرگ به استان ها واگذار نشده است و این مجوزها در معاونت وزارت صنعت صادر شده است.
نماینده تفرش، آشتیان و فراهان گفت: کسبه از ایجاد فروشگاه ها ناراضی هستند اما مردم از این فروشگاه ها استقبال می کنند و باید تصمیمی گرفته شود که اختلالی در شهرستان ایجاد نشود.
وی افزود: نگرانی ما از دامپینگ و انحصاری شدن این فروشگاه ها است، نگران هستیم که فروشگاه ها زمانی که انحصاری شدند، قیمت ها را افزایش داده و مردم هم مجبور به خرید از این فروشگاه ها شوند.
حالا کسبه آشتیانی چشم انتظار تدبیر مسئولین هستند تا با اقدام به موقع از دل سرد شدن مردم جلوگیری کرده و از بیکاری بیش از پیش جوانان جلوگیری کنند و اقتصاد دو شهرستان را حمایت کنند.

منبع: دانا
 
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 9510
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *