800
۰

واردات افسارگسیخته برنج؛ قاتل کشاورزی شمال/ مسئول و پاسخگو چه کسی است؟

واردات برنج‌های هندی و پاکستانی، شالی‌کاری شمال کشور را نابود خواهد کرد، برنج‌های باکیفیت داخلی در انبارها روی دست کشاورزان مانده در حالی که تبلیغات‌ها برای برنج‌های خارجی افراد را به سمت آن خواهد کشاند.
واردات افسارگسیخته برنج؛ قاتل کشاورزی شمال/ مسئول و پاسخگو چه کسی است؟
به گزارش شستون، امروزه برنج قوت غالب جامعه ایرانی است و جایگاه ویژه‌ آن در بین خانواده‌های ایرانی سبب می‌شود همواره حاشیه‌ها و نوسانات بسیاری را با خود در پی داشته باشد.

برنج‌کارانی که با هزاران امید و آرزو به کاشت محصول پرداخته‌اند و با صرف هزینه‌های زیاد منتظر فروش آن هستند، با طغیان واردات روبه‌رو می‌شوند.

درآمل، که معدن برنج کشور است، از انواع و اقسام برنج از دم سیاه تا هندی و پاکستانی؛ برنج‌هایی که تبلیغاتشان با رنگ و لعاب‌های متنوع از تلویزیون و رسانه‌ها پخش می‌شود و هزینه‌های سرسام آوری برای بدست آوردن جذب مشتری انجام می‌گیرد؛ وجود دارد، تبلیغات‌هایی که به وفور دیده می‌شود و مخاطب ایرانی را با برنج‌های خارجی آشنا می‌سازد.

این پر مصرف‌ترین ماده غذایی در سلامتی جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، درنتیجه حساسیت به این محصول بیش از سایر محصولات است.

افزایش روزافزون واردات برنج و شیوع آلودگی‌، که در این نوع برنج‌های وارداتی از هند و پاکستان چندین بار مطرح شده است، موجب افزایش سطح آرسنیک در غذاها شده و خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامت انسان به همراه دارد و این در حالی است که واردات برنج به اقتصاد کشاورزان و در نتیجه امنیت غذایی کشور نیز ضربات سنگینی می‌زند.

حمایت از تولید داخلی یا تقویت خارجی‍ها؟!

حمایت از شالیکاران و خرید تضمینی محصولات‌شان، که در نهایت منجر به افزایش تولیدات داخلی در این بخش و همچنین بالا بردن کیفیت خواهد شد، در نهایت ما را از واردات بی نیاز می‌کند؛ اما در حال حاضر سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است به کشت و حمایت از شالیکاران منتهی نمی‌شود، بلکه سبب شده تا با ورود واسطه‌ها به بازار برنج، واردات زیاد برنج‌های خارجی، قیمت برنج ایرانی به مراتب بالاتر از برنج‌های وارداتی تمام شود و مردم را به برنج‌های بی‌کیفیت خارجی ترغیب کند.

با افزایش روزافزون واردات برنج و هجوم تبلیغات‌ها به سمت آن، باعث کاهش کارایی کشاورزی و در نتیجه وابستگی بیشتر به تامین این ماده غذایی از دیگر کشورها هستیم.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه تجارت برنج ایران از واردات برنج در آذر ماه تا تیر سال آینده خبر داد و گفت: افزایش بدون مرز واردات باعث شده است که حدود400 تن بیش از نیاز جامعه وارد کشور شود در حالی که بازار برنج ایرانی به کندی تجارت می‌شود.

سید اسماعیل یزدان‌پناه روند سال‌های گذشته در حمایت از کشاورزان را انگیزه‌ای برای آنان دانست و اظهار کرد: در ابتدا برای حمایت از تولید داخلی 8 ماه از سال واردات ممنوع و 4 ماه آزاد بوده، ضمن اینکه تعرفه 40 درصد عوارضی معادل هر کیلو 500 تومان گرفته می‌شد تا برای مکانیزه کردن زمین‌های کشاورزی سرمایه‌گذاری شود.

واردات بی در و پیکر؛ مملکت مگر صاحب ندارد؟!

وی به افزایش زمان واردات از سال گذشته اشاره کرد و گفت: در4 ماه برداشت واردات ممنوع باشد و در بقیه سال آزاد باشد البته این ممنوعیت در فصل برداشت بیشتر جنبه حمایت روحی داشت تا عملیاتی؛ چرا که در عمل 6 ماه اول امسال یک میلیون و دویست تن واردات صورت گرفته است که 400 هزار تن بیش از مورد نیاز کشور است.
 
http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000327/nf00327049-1.jpg

مدیر عامل مرکز پایانه برنج شمال کشور واردات برنج را بدون حد و مرز عنوان کرد و افزود: از ابتدا نه تنها به مقدار مصرف مورد نیاز مردم توجهی نشده است، بلکه بدون ضوابط خاص، قوانین و با کاهش عوارض گمرکی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه دولت حمایت خود را از تولیدات داخلی برداشته است، تصریح کرد: عوارض برای هر کیلو برنج را حذف کرده و تعرفه را تا 24 درصد کاهش داده که در برنج قهوه‌ای به 5 درصد رسید.

نباید برنج کیفی‌مان را ارزش گذاری کنیم

یزدان پناه قیمت برنج را با توجه به هزینه تمام شده گران ندانست و خاطرنشان کرد: وقتی درمورد قیمت برنج صحبت می‌شود کیفیت‌ترین محصول مورد مصاحبه قرار می‌گیرد در حالی که دهک‌های پایین جامعه از برنج ارزان‌تر می‌توانند خرید کنند و اگر مخارج کشاورز، انگیزه برای کاشت مجدد و دور ریزی 20 درصدی برنج در نظر گرفته شود به این نتیجه خواهیم رسید که برنج قیمت مناسبی را دارد.

وی معضل اصلی واردات را حجم کنترل نشده آن دانست و اظهار کرد: مشکل از مدت زمان واردات نیست، بلکه میزان واردات باید کنترل شده باشد، شاید ممنوعیت وارد کردن برنج در زمان برداشت به حمایت روانی کشاورز بپردازد، ولی عملاً 2 میلیون و یکصد هزار تن محصول در یکی دوماه به فروش نمی‌رسد بلکه در طول سال جابه‌جا خواهد شد.

این مسئول با بیان اشغال‌زایی بیش از سه میلیون نفر در بخش شالی‌کاری عنوان کرد: در صنایع دیگر مانند خودروسازی حمایت داخلی انجام می‌شود و واردات به خوبی بررسی می‌شود، در حالی که اگر به فکر جامعه و امنیت غذایی آنان هستیم باید بیشتر به محصول استراتژیکی چون برنج بپردازیم.

یزدانپناه با بیان اینکه فقط 800 هزار تن کسری مورد نیاز باید وارد شود خاطرنشان کرد: واردات باید با نظارت انجام شود به حجم واردات بیشتر از این نیاز نخواهیم داشت، در حالی که انبارهای برنج پر است و داد و ستد به کندی صورت می‌گیرد.
 
http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000327/nf00327049-2.jpg

قوانین واردات کوله‌باری بر دوش کشاورز

وی به افزایش قیمت برنج خارجی اشاره کرد و گفت: با وجود حذف تعرفه‌های واردات شاهد افزایش قیمت برنج خارجی بوده‌ایم؛ چرا که با وجود هجوم ‌به بازارهایی چون هند و پاکستان در واقع فقط سوبسیدهایی به آنان داده شده است و منفعتی برای مرد در پی نخواهد داشت.

یزدان پناه تنها هدف اش فروش راحت کشاورزان و خرید آسان جامعه از محصول برنج عنوان کرد و افزود: وقتی کشاورزی با امید محصولش را می‌کارد و هر چه در توان دارد خرج می‌کند با این قوانین انگیزه ای برای کاشت محصول نخواهد داشت، این قوانین بر دوش کشاورز سنگینی خواهد کرد و برخلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولیدات داخلی خواهد بود.

وی از نمایندگان شمال کشور بخصوص یوسفیان ملا تشکر کرد و یادآور شد: نمایندگان بعضی از استان‌ها با وارد کنندگان برنج هم صدا شده‌اند و این عزم جدی می‌خواهد تا به عمق فاجعه واردات و ضرراتی که به جامعه وارد خواهد کرد درک کنند و قوانینی تصویب کنند که مخالف نظریات مقام معظم رهبری باشد.

قداست کشاورزی قربانی منفعت عده‌ای فرصت‌طلب

حجت الاسلام مهدی تقی‌زاده امام جمعه منطقه دابودشت آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما کشاورزی را یکی از شریف‌ترین مشاغل از نگاه اسلام عنوان کرد و افزود: شغل با قداست و عزت کشاورزی که حاصل آن در مازندران بیشتر تولید محصول استراتژیک برنج است گاها مورد بی‌مهری مسئولان نظام قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در علوم وحیانی، سیره علمی‌و عملی اهل بیت (ع) کار و کارگری و کشاورزی منزلت خاصی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دنیای مدرنیته امروز کشاورز زحمت‌کش از ارج و شأن خاصی در اجتماع بهره‌مند نیست.

امام جمعه دابودشت با اشاره به اینکه جامعه‌ای که کشاورز در آن از قشر ضعیف و محروم باشد با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو می‌شود، متذکر شد: امروز هیچ‌یک از ما اینقدر که در مقابل یک شخص پول‌دار و اشرافی‌گر خم و راست می‌شویم در مقابل یک کشاورز چنین نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقدام به واردات برنج نشان می‌دهد که هنوز به اهمیت کشاورزی پی نبردیم، تصریح کرد: بنده به‌عنوان خادم مردم و حامی‌این قشر زحمت‌کش از همه مسئولین استانی و کشوری درخواست دارم که جلوی واردات بی‌رویه برنج گرفته شود چرا که درست در زمان برداشت برنج وارد کردن چند تن برنج به کشور در واقع ظلم به کشاورزان و شغل شرافت‌مندانه کشاورزی است.

همه عوامل برای نابودی کشاورزی فراهم شد!!

تقی‌زاده به مشکلات و رنج‌های کشاورز برای تولید برنج اشاره کرد و گفت: همه می‌دانند که یک کشاورز برای تولید برنج بر سر سفره‌ها چه مشکلات، رنج‌ها، کم آبی‌ها و بی‌خوابی‌ها‌یی را تحمل می‌کند؛ در مقابل باید جلوی مهاجرت کشاورزان به شهر و تبدیل اراضی و ساخت و سازهای بی‌مورد را گرفت.
 
http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000327/nf00327049-3.jpg

وی با اعلام اینکه کشاورزان در عوض این زحمات، منتظر حمایت مسئولان هستند، تصریح کرد: از متصدیان عزیز مرتبط منتظر پاسخ مناسب در مورد واردات بی‌رویه برنج هستیم.

امام جمعه دابودشت در پایان با توصیه به مسئولان که جلوی سودجیان واردات بی رویه برنج را بگیرند، یادآور شد: تاسف بنده از این است که چرا دقیقا در ایام برداشت برنج در استان برنج خیر شمال کشور شاهد برنج خارجی‌ای که منشاء امراض سرطان و ... است هستیم.

به گزارش بلاغ؛ افزایش برنج‌های وارداتی نه تنها به نابودی شالیکاران می‌انجامد بلکه خطر استفاده از برنج‌های آلوده را دوچندان کرده است.

واردات بی‌رویه برنج به تولید و اشتغال کشور صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد و به مرگ زمین‌های کشاورزی منتهی خواهد شد؛ کشاورزانی که با فروش و کاربری زمین‌هایشان ترجیح می‌دهند به شغل پردآمد و کم دردسر تری روی آورند، قطعا به امنیت غذایی کشور گسلی وارد خواهند کرد.

واردات برنج‌های هندی و پاکستانی، شالی‌کاری شمال کشور را نابود خواهد کرد، برنج‌های باکیفیت داخلی در انبارها روی دست کشاورزان خواهد ماند در حالی که تبلیغات‌ها برای برنج‌های خارجی افراد را به سمت آن خواهد کشاند.

افزایش روزافزون واردات برنج و هجوم تبلیغات‌ها به سمت آن باعث کاهش کارایی کشاورزی و در نتیجه وابستگی بیشتر به تامین این مواد غذایی از دیگر کشورها هستیم.

منبع: دانا
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 9512
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *