گزارشی از عدم مدیریت صحیح آب در سیستان و بلوچستان؛

آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم/ از دادن امتیاز به کشور افغانستان جهت گرفتن حق آبه هامون تا روانه شدن رایگان آب به کشور پاکستان در جنوب استان

شستون , 12 آذر 1396 ساعت 9:37

درحالی مردم شمال و قسمت هایی از جنوب سیستان و بلوچستان با کمبود آب دسته و پنجه نرم می کنند که آب های دشت مکسوخته سراوان به صورت رایگان روانه کشور پاکستان می شود.


به گزارش شستون؛ مردم شهر گشت در روزهای اخیر با مشکل کمبود آب مواجه شده اند که مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است و خواستار رفع این مشکل از سوی متولیان امر شدند. 
 
علاوه بر مردم این شهر بخش بم پشت شهرستان سراوان، روستاهایی از شهر دلگان و همچنین روستاهای شمال استان مدت هاست که با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و هر از گاهی رسانه ها و جراید استان و کشور، صدای بی نوای مردم ولایت مدار و مرزدار این خطه از کشور را به گوش دولتی ها می رسانند اما گویا مسئولین گوش شنوایی برای حل این معضل مردم که زندگی را برای آنان دشوار کرده است، ندارند.
 
یکی از شهروندان ساکن منطقه چوکسوچی شهر گشت، با اشاره به قطع چند روزه آب در این منطقه، گفت: از سه روز گذشته آب در این قسمت از شهر قطع شده است و با توجه به برودت هوا، تأمین آب از قنات و جوی های آب به سختی انجام می شود. 
 
وی افزود: قطع بودن آب منجر شده است تا فرایض واجب با تأخیر انجام شود. 
 
این شهروند گشتی ادامه داد: در گذشته نیز آب این منطقه بارها قطع شده بود، اما از ساعت یک بامداد تا قبل از اذان صبح با فشار بسیار اندک آب وصل می شد. 
 
یکی دیگر از شهروندان گشتی افزود: بیشتر افراد ساکن منطقه چوکسوچی افراد مسن هستند که در سردی هوا با مشقت فراوان خود را به جوی آب برای وضو گرفتن می رسانند.
 
وی ادامه داد: از مسئولین می خواهیم تا این مشکل را رفع کنند زیرا دیگر نه لباس تمیز برای تن کردن و نه ظروف شسته و پاکیزه در خانه هایمان وجود دارد. 
 
این شهروند گشتی با اشاره به عادی بودن قطع آب در منطقه کوه شهیدان از چند ماه گذشته، اضافه کرد: مسجد جامع خواجه نیز آب قطع است. 
 
آب رسانی به 40 درصد از افراد نیازمند در سراوان
درویش نارویی فرماندار سراوان روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان که با حضور اردکانیان وزیر نیرو برگزار شده بود، با بیان اینکه 163 روستا با جمعیت 80 هزار نفر در شهرستان سراوان با تنش جدی آب مواجه هستند، گفت: با توجه به اینکه روند توسعه در سیستان و بلوچستان خطی است، فقط توانسته اند به 40 درصد از افراد نیازمند به آب، آبرسانی انجام دهند.
 
همچنین محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان نیز در این جلسه با اشاره به وجود سه سد بزرگ در حوزه انتخابیه از عدم مدیریت صحیح و استفاده از منابع آب ذخیره شده برای رفع مشکل کم آبی انتقاد کرد. 

 
 عدم مدیریت صحیح آبهای زیر زمینی دشت مکسوخته سراوان
وی ضمن انتقاد از عدم مهار آب در حوزه انتخابیه سراوان، گفت: در حالی  برای احقاق حق آبه هامون از سد کجکی افغانستان در وزارت خارجه جلسه ها گرفته می شود که برای باز کردن شیر آب سد کجکی به دولت مقابل امتیازاتی داده شود، در این حوزه انتحابیه آب فراوانی وجود دارد که روانه کشور پاکستان می شود، کاش جلوی روان شدن این آب ها به کشور پاکستان گرفته شود تا کشور مذکور با تشکیل کار گروه در اسلام آباد برای گرفتن آب از ایران، امتیازاتی را به کشور می داد. 
 
 
نماینده مردم شهرستان های سراوان،  سیب و سوران و مهرستان با توجه به اینکه شیب آب ایران به سمت پاکستان است، اضافه کرد:  برای آب های زیرزمینی و آب های روی زمینی مدیریتی انجام نگرفته است و کشاورزان  نمی توانند از دشت مشترک مکسوخته که سفره آب مشترک با کشور پاکستان هست استفاده کنند و این در حالی است که کشور پاکستان به وفور از آن برای کشاورزی و رونق اقتصادی مردمانش بهره وری می کند.
 
 
انتهای پیام/الف.د


کد مطلب: 9552

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/9552/آب-کوزه-گرد-جهان-می-گردیم-دادن-امتیاز-کشور-افغانستان-جهت-گرفتن-حق-آبه-هامون-روانه-شدن-رایگان-پاکستان-جنوب-استان

شستون
  https://shastoon.ir