800
۰
گزارشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن (CO) یا قاتل پنهان؛

میل ترکیبی فوق العاده هموگلوبین خون با گاز مونوکسید کربن / شهروندان علائم وجود گازمونواکسید کربن در محیط خانه را جدی بگیرند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان: گاز مونو اکسید کربن، گاز بی رنگ و بو‌ است‌ که شهروندان باید علائم وجود این گاز در محیط خانه را جدی بگیرند.
میل ترکیبی فوق العاده هموگلوبین خون با گاز مونوکسید کربن / شهروندان علائم وجود گازمونواکسید کربن در محیط  خانه را جدی بگیرند
به گزارش شستون، هموگلوبین خون میل تركیبی فوق‌العاده‌ای با گاز مونوکسید کربین  دارد (۳۰۰ برابر میل تركیبی با اكسیژن) وقتی این تركیب انجام می شود، اكسیژن دیگر به بافت‌ها نرسیده لذا سریعا باعث مسمومیت شده و سلسله عصبی فلج می‌شود و قدرت هرگونه اقدامی از مسموم سلب می‌شود و مسموم به نوعی به خواب و مرگ آرام تن در می‌دهد.
 
مهم‌ترین عامل بروز این نوع حوادث غفلت و عدم آگاهی مردم از خطرات گاز مونوکسید کربن است.
مسمومیت با گاز مونواکسید کربن علایمی شبیه به سرماخوردگی دارد و فرد دچار آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم مي شود.
 
همچنین در فصل سرما و بی‌توجهی به نکات ایمنی در استفاده از شومینه، بخاری ،به ويژه روشن بودن خودرو درپاركينگ ها می‌تواند باعث مسمومیت شديد با گاز مونواکسید کربن شود.
 
رضا رضازاده پراپری رئیس‌ شبکه بهداشت و درمان سراوان در گفت و گو با شستون عنوان كرد: مونواکسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است و یکی از مهم ترین دلایل گازگرفتگی براثر استنشاق گاز منواكسید كربن، به دليل مكش نامناسب یا عدم مكش لوله‌ های بخاری گازی، سوختن ناقص نفت بخاری‌ ها، سوختن ناقص زغال در منقل ‌های كرسی،بد كاركردن اجاق خوراك ‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمكن، ژنراتورهای خانگی و خصوصا روشن بودن خودرو در پاركینگ های در بسته است.
 
وی درمورد علائم ناشي ازمسموميت با مونوكسيد كربن جهت اطلاع شهروندان افزود: نشانه‌ های مسمومیت با گاز مونوكسید كربن در وهله اول، سردرد همراه با احساس سنگینی و در صورت عدم اكسیژن رسانی مناسب گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و احساس آشفتگی، تحریك ‌پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت و شرایط، كاهش هوشیاری و در نهايت اغما است.
 
رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان اضافه کرد: یکی از دلایلی که به گاز مونوکسید کربن لقب قاتل خاموش را داده اند بی رنگ، بی بو و بدون طعم بودن این گاز است.

انتهای پیام.الف.د
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 9599
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *