800
۰
گزارشی از مشکلات کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان؛

سایه شوم زه بر اراضی شهر جالق/ زهکشی عامل موثر تسهیل کشت و کار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان گفت: مردم شهر جالق سالهاست که با مشکل زه دست و پنجه نرم می کنند که امید است با اجرا شدن طرح در حال بررسی مشکل مردم این منطقه حل شود.
سایه شوم زه بر اراضی شهر جالق/ زهکشی عامل موثر تسهیل کشت و کار
شیرزاد کمالی در گفت و گو با شستون با اشاره به دیدار مردم شورای بخش جالق، زه آب را یکی از مشکلات بخش کشاورزی شهر جالق عنوان کرد که مردم آن منطقه از این موضوع بسیار گلایه مند هستند.
وی افزود: زهی که وارد خیابان و حوزه خروجی منطقه سورو شده، آن منطقه را تبدیل به نیزار کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان ادامه داد:  زه موجب می شود آب در یک منطقه جمع و تبدیل به نیزار و شوره زار می شود و تقریبا خاک را به صورت نمکی در می آورد.
کمالی ادامه داد:جهت رفع این مشکل در حال بررسی تخصصی و کارشناسانه طرح با کمک مشاور و دیگر کارشناسان مربوطه هستیم که امید است با اجرای این طرح، مشکل مردم شهر جالق که سال ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، حل شود.
 به گزارش شستون، بخش جالق شهرستان سراوان یکی از قطب های تولید محصول کاملا ارگانیک خرما است و همچنین بسیاری از محصولات کشاورزی مانند بادمجان، خیار، گوجه، فلفل، بامیه، کدو و توت فرنگی نیز در این بخش تولید و به بازار عرضه می شود.
علاوه بر اینکه خرمای ربی بخش جالق یکی از پتانسیل های کشاورزی این منطقه محسوب می شود، بادمجان دهستان ناهوک نیز زبان ضد خاص و عام است که می طلبد هر چه سریع تر مشکل زه اراضی این منطقه که مردم را به ستوه آورده است حل شود.
با توجه به اینکه امنیت غذایی به دغدغه اصلی بسیاری از کشورها تبدیل شده است و تعداد بی شماری از ملت ها به غذاهای کاملا ارگانیک روی آورده اند، زه کشی از اراضی می تواند نقش موثری در استفاده پایدار از اراضی کشاورزی داشته باشد.
با خارج کردن آب و املاح اضافی از منطقه ریشه گیاه به منظور ایجاد محیط مناسب خاک برای رشد گیاه و سهل شده عملیات کشت و کار در این منطقه می تواند از ظرفیت های این منطقه در راستای اقتصاد مقاومتی گام های موثری را برداشت.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 9650
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *