گزارشی از خیز بلند موسسه خیریه سعادتی اصفهان در سیستان و بلوچستان؛

فعال کردن دهکده اقتصاد مقاومتی با استفاده از ثروت های طبیعی در جنوب شرق/ توزیع سبد کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان میان خانواده های ایتام و نیازمند

شستون , 17 دی 1396 ساعت 11:10

موسسه خیریه سعادتی در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاوتی، با استفاده از ظرفیت و ثروت های ملی و طبیعی در سیستان و بلوچستان، یک دهکده اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کرده است.


به گزارش شستون، موسسه خیریه سعادتی از چهار سال گذشته با شماره ثبت۳۷۲۲ فعالیت خود را در حوزه بهداشت ودرمان، تولید علوفه ارزان قیمت ازمنابع طبیعی و محلی، آموزش، اشتغال وکارآفرینی، ورزش و معیشت درخدمت محرومین، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ایتام و مردمان صبور و نجیب سرزمین آفتاب یعنی استان سیستان وبلوچستان آغاز کرده است.

این موسسه با راه اندازی خانه سلامت به نام مبارک حضرت علی ابن ابیطالب (ع) دراصفهان، به مراجعه کنندگان سیستانی و بلوچستانی از بدو ورود به اصفهان خدمات رایگان همچون ترانسفراز ترمینال مسافربری، ایاب و ذهاب داخل شهر، اسکان، غذا، دارو، درمان با بهره گیری از بهترین امکانات، تجهیزات و پزشکان حاذقَ شهر و تامین هزینه های مرتبط، اهدای سوغاتی و بدرقه تا ترمینال خروجی را ارائه می کند.
 
علاوه بر اینکه تیم درمان موسسه خیریه سعادتی ظرف سال جاری تا کنون به تعداد850 نفر بیمار و همراه و به تعبیری دیگرحدود ۳ هزار نفرروز از سرویس وخدمات لازم بهرمند شده اند، همچنین  این موسسه درحوزه علوفه دام پس از بررسی و تحقیقات مفصل و با بهره گیری ازمنابع و مقالات علمی و دانشگاهی موفق شده است سالانه حداقل 200میلیون کیلوگرم شاخه وخوشه خرما که قبلا امهاء می شد را فرآوری و به خوراک دام تبدیل کند.
 
تبدیل تنه نخل خرما که تا امروز به عنوان مواد زائد ومزاحم تلقی می شد به ذغال فشرده، کود کمپوست وچیپس محافظ رطوبت خاک که مصرف آن تبخیر آب را به یک سوم کاهش می دهد از دیگر فعالیت های جهاد گونه این موسسه به شمار می رود.
 
راه اندازی خط آسیاب هسته خرما به منظور تهیه خوراک دام سبک وسنگین، کشت و تکثیر کاکتوس بدون خار تونسی به انگیزه تامین خوراک دام، کشت آزمایشی گیاه بیودیزل جوجوبا باویژگی طول عمری حدود100سال با ارتفاع 5متری و عمق ریشه15متر، تغذیه با آب شور Ec7000-هرتن دانه جوجوبا حدودا 600 کیلوگرم روغن با فرمولی شبیه روغن نهنگ می دهد که جهت ساخت کرم های آرایشی استفاده می شود و ضمنا می توان جایگزین گازوئیل در خودروهای دیزلی کرد، برگ جوجوبا به عنوان  علوفه دام قابل استفاده است، این گیاه فقط سال اول نیاز به آبیاری دارد  و درنهایت اینکه جوجوبا موجب بیابان زدایی نیز خواهد شد.
 
از دیگر اقدامات این موسسه می توان به راه اندازی واحد تولید علوفه هیدروپونیک که روزانه 270کیلوگرم به ارزش 65میلیون تومان، تولید می شود، حرفه آموزی به تعدادی ازجوانان جویای کار سیستان و بلوچستان  دراصفهان، راه اندازی چند واحد صنفی درمناطق محروم برای خانواده های نیازمند، راه اندازی 7واحد مرغداری کوچک هرکدام 200قطعه، توزیع حدود یک هزار قطعه مرغ تخم گذار بین خانواده های نیازمند، توزیع 150راس دام سبک بین 15خانواده تحت پوشش، راه اندازی 5 واحد خیاطخانه، راه اندازی باشگاه بدن سازی می توان اشاره کرد.
 
همچنین با توجه به استعداد های ورزشی  موجود در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان موسسه خیریه سعادتی اقدام به توزیع لوازم ورزشی شامل میزپینگ پنگ، لباس وکفش ورزشی و توپ وتور کرده است تا نقشی در کشف استعداد های ورزشی این خطه از کشور داشته باشد.
 
تهیه حدود دو هزار جلد کتاب کمک آموزشی و آمادگی برای کنکور، چندین دستگاه کامپیوتر ، میز وصندلی و دستگاههای آموزشی پخش صوتی وتصویری نیز در حوزه آموزش از سوی این نهاد انجام شده است.

موسسه خیریه سعادتی از دو سال گذشته تا کنون ماهانه سبد کالای اساسی وخوارکی را به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیون تومان میان 60خانواده ایتام ونیارمند توزیع کرده است.
 
راه اندازی چندین خانه کارآفرینی باهدف تجمیع اطلاعات هنرجویان،ارتفای توانمندی، شناخت نوع وکیفیت تولید، تهیه  مواد اولیه تولید، آموزش مدجویان، آموزش زبان انگلیسی و‌کامپیوتر به جهت حضور درفضاهای مجازی وبازاریابی ودرنهایت فروش محصولات خود، را در کارنامه کاری خود در سیستان و بلوچستان به ثبت رسانده است.

موسسه خیریه سعادتی در راستای منویات مقام  معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گام های موثری را در توسعه قالی بافی، حصیربافی، گلیم وسایر صنایع دستی انجام داده است تا افراد جویای کار با استفاده از ظرفیت های بومی در اقتصاد کشور نقش موثری را ایفا کنند.
 
شایان ذکر است رونق کشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی منطقه خود، خرید مقدارکثیری تولیدات خانوارهای مددجو، آماده سازی نمایشگاه وفروشگاه صنایع دستی سه استان  درتهران، پیگیری واگذاری دوقطعه زمین 400 متری دراصفهان و زاهدان ازطریق شهرداری وشورای اسلامی شهر جهت ساخت 30سوئیت25متری برای اسکان بیماران، فراهم شدن مقدمات برگزاری دورهای شناخت گیاه از دیگر فعالیت‌های این موسسه است.
گفتنی است از ماه گذشته دومین شعبه خانه سلامت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) فعالیت خود را آغاز کرده که امید است شعبه سوم خانه سلامت  نیز در زابل کارخود را شروع کند.
 
انتهای پیام/ا.د
 


کد مطلب: 9944

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/9944/فعال-کردن-دهکده-اقتصاد-مقاومتی-استفاده-ثروت-های-طبیعی-جنوب-شرق-توزیع-سبد-کالا-ارزش-۱۰۰-میلیون-تومان-میان-خانواده-ایتام-نیازمند

شستون
  https://shastoon.ir