800
۰

«دیپلماسی آب» کلید فراموش شده قفل ریزگردهاست/بیطرف برنامه‌ای برای مدیریت آب نداشت

نماینده آبادان گفت:برنامه‌های بیطرف استنادی به برنامه ششم نداشت و برای حل مشکل ریزگردها و منابع آبی کشور راهکاری ارائه نداده بود.
«دیپلماسی آب» کلید فراموش شده قفل ریزگردهاست/بیطرف برنامه‌ای برای مدیریت آب نداشت
به گزارش شستون، جلیل مختار نماینده مردم آبادان در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه هیچ نماینده‌ای درباره مشکلات آب به صورت منطقه‌ای فکر نمی‌کند، گفت: نگاه وکلای ملت به حل معضلات آبی کشور ملی است.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه اگر آب شربی وجود دارد باید میان تمام مردم ایران تقسیم شود، اظهار داشت: آیا کشورهای حوزه خلیج فارس خودشان آب شیرین تولید می‌کنند؟ آیا منابع زیرزمینی آب شیرین دارند؟ آیا در بحث سد سازی ورود کرده‌اند؟ خیر تنها با استفاده از علم و تکنولوژی از منابع آبی کشورشان استفاده می‌کنند، ما نیز خلیج فارس و بسیاری منابع دیگر را داریم که می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های روز آب کشور را تأمین کنیم.
وی ادامه داد: نمایندگان حتی در دولت یازدهم طی جلسات متعدد از چیت‌چیان خواستند تا این مشکلات را بررسی و راه‌حلی برای آن بیندیشد.
مختار  با تاکید براینکه انتقال آب از خوزستان به دیگر استان‌ها یا حتی در دیگر مناطق کشور معضلات زیست محیطی را به وجود آورده است، بیان داشت: 14 استان امروز درگیر مشکلات زیست محیطی همچون ریزگردها و تغییر قلمرو جغرافیایی هستند. 
نماینده مردم آبادان برنامه کاری و سابقه مدیریتی وزیر پیشنهادی نیرو را در عدم رای اعتماد مجلس به وی عامل اصلی دانست و افزود: برنامه‌های بیطرف هیچگونه استنادی به برنامه ششم توسعه نداشت و برای حل مشکل ریزگردها و منابع آبی کشور راهکاری ارائه نداده بود.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین درخواست استان‌های درگیر مشکلات ریزگردها را تغییر رویکرد و گفتمان داخلی کشور در بحث آب اعلام کرد و تصریح کرد: تمامی استان‌های درگیر ریزگردها همچون خوزستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان، خراسان و ... به دنبال تغییر گفتمان و رویکرد در بحث منابع آبی کشور هستند.
وی اذعان داشت: ایران برای تامین نیازهای انرژی خود می‌تواند از انرژی‌های بادی و  خورشیدی استفاده کند.
مختار با بیان اینکه رئیس جمهور باید با توجه به شاخص‌ها و مشکلات حوزه آب و انرژی در کشور یک وزیر مناسب معرفی کند، گفت: مشکلات آبی امروز عامل بسیاری از دعوا‌ها و بحث‌ها در برخی استان‌ها بوده تا جایی که موجب کشته شدن افراد هم شده است و می‌توان از آن تعبیر به مشکلات درون سرزمینی و جنگ آب کرد.
نماینده مردم خوزستان اظهار داشت: مسئولان کشوری عامل خارجی را دلیل ایجاد مشکل ریزگرد‌ها در کشور معرفی می‌کنند اما ما حتی نتوانستیم در بحث دیپلماسی حیاتی آب اقدامات موثری انجام دهیم، آیا توانستیم با انجام مذاکره با ترکیه از سدسازی آن‌ها جلوگیری کنیم؟ آیا توانستیم در افغانستان چنین کاری انجام دهیم؟ 
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در این کمیته عضو است تا بتوان برای مشکلات منابع آبی کشور راهی اندیشید. 
انتهای پیام /
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 15
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *