پایگاه خبری تحلیلی شستون - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://shastoon.ir/economic Fri, 23 Feb 2018 05:59:07 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی شستون http://shastoon.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری -تحلیلی شستون آزاد است Fri, 23 Feb 2018 05:59:07 GMT اقتصادی 60 ابهام جدید سقوط ATR آسمان http://shastoon.ir/report/10615/ابهام-جدید-سقوط-atr-آسمان به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، هیئت کارشناسی سازمان هواشناسی فرانسه و نمایندگان کارخانه تولیدکننده هواپیماهای ATR شب گذشته وارد تهران شدند. قرار است این تیم دربررسی تخصصی دلایل سقوط هواپیمای آسمان با تیم کارشناسی ایرانی همکاری کرده و جعبه سیاه هواپیمای مذکور را بازخوانی کنند. یکی از ابهامات بزرگ سقوط مرگبار صبح یکشنبه فعال نشدن سیستم موقعیت یاب هواپیما موسوم به ELT بوده است. عملکرد این سیستم به‌گونه است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثه‌ای برای آن با ارسال سیگنال‌هایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام می‌کند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانه‌زنی‌ها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود. صبح دوشنبه و به فاصله 24 ساعت پس از محو شدن هواپیمای آسمان از رادار عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سیستم مذکور به تسنیم گفته بود:‌ باید سیستم ELT هواپیما ATR فعال می‌شد. این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال می‌شد تا موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال می‌کرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سیگنالی را تا الآن ارسال نکرده است. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای اتفاق افتاده باشد، این موضوع با جان انسان‌ها ارتباط دارد و نمی‌توان با این مسئله بازی کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که احتمالاً این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است، ابراز کرد: موضوع عدم‌فعال بودن سیستم ELT در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. علوی با تصریح به این‌که خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام می‌شد. این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بعدازظهر دیروز اظهارات جدید و عجیبی درباره سیستم ELT بیان کرد. عابدزاده در این‌باره گفت: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است. وی بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز  (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقه‌ای ارسال می‌کند. وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است، گفت:‌ تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هر سال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دنیا توجه ویژه‌ای به ELT دارد و در هر پرواز ELT باید شرایط خاصی برای ارسال سیگنال داشته باشد، افزود:‌ هنوز این سیستم به صورت 100 درصد راندمان ندارد و بر اساس گزارش‌های جهانی 40 تا 50 درصد در شرایط مختلف پاسخگو نیست. به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند. بیشتر بخوانید؛ سیستم ELT هواپیمای آسمان فعال بود/ ماهواره‌ها سیگنال آن را دریافت نکردند به گزارش تسنیم، تیم کارشناسی فرانسوی شب گذشته وارد تهران شده‌اند و قرار است در یافتن دلایل بروز سانحه برای ای تی آر آسمان به سازمان هواپیمایی کشوری کمک کنند. اگر اعلام مقصر بودن خلبان هواپیما -که معمولا یک پای ثابت سوانح حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور است که تمام مسافران و خدمه آن جان خود را از دست می‌دهند- را فاکتور بگیریم و با فرض بررسی‌های کامل و جامع، دلیل واقعی سقوط هواپیما احتمالا در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد. از سوی دیگر صحت و سقم اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ارسال سیگنال توسط سیستم ELT هواپیمای آسمان نیز مشخص می‌شود، اظهارنظری که مشخص نیست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به چه چیزی آن را مطرح کرده است. چراکه هنوز جعبه‌های FDR و DVR این هواپیما پیدا نشده که بتواند بر اساس اطلاعات آن درباره عملکرد سیستم‌های هواپیما از جمله ELT اظهارنظر کرد. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Wed, 21 Feb 2018 05:17:46 GMT http://shastoon.ir/report/10615/ابهام-جدید-سقوط-atr-آسمان طرح سوال مجمع نمایندگان استان از وزیر کشور در رابطه با سیاست های اقتصاد مقاومتی/ صندوق توسعه ملی به قلک دولت تبدیل شده است http://shastoon.ir/interview/10610/طرح-سوال-مجمع-نمایندگان-استان-وزیر-کشور-رابطه-سیاست-های-اقتصاد-مقاومتی-صندوق-توسعه-ملی-قلک-دولت-تبدیل-شده محمد نعیم امینی فرد در گفت و گو با شستون با اشاره به وجود ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور و استان، اظهار کرد: اخیرا مجمع نمایندگان استان سیستان و‌بلوچستان از وزیر در رابطه با عملکرد این ستاد در ارتباط با سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی سوال مطرح کرده اند. وی گفت: طبق برآوردی که انجام داده، ستاد اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان عملکرد فوق العاده ای نداشته و به اعتقاد وی عملکرد متوسطی هم نداشته است. نماینده مردم ایرانشهر علت عدم تحقق سیاست های ستاد اقتصاد مقاومتی را جوزدگی و‌ شعازدگی عنوان‌کرد و ادامه داد: برنامه منسجم که منجر به نتیجه شود را در اقتصاد استان سیستان و بلوچستان مشاهده نکرده است‌. امینی فرد اضافه کرد: سیاست گذاری ها واقع بینانه و بر اساس منابع و مصارف مشخص نیست و‌ بسیاری از رویکردها اتکا به راهبردهای دولتی دارد و در بخش خصوصی به سیاست ۷۴۴ عمل نمی کنیم. وی در پایان با بیان عدم مشاهده تحقق شعار سال در استان، خاطر نشان کرد: صندوق توسعه ملی به قلک دولت و بقیه ارگان ها تبدیل شده است. انتهای پیام/الف.د ]]> اقتصادی Wed, 21 Feb 2018 04:56:11 GMT http://shastoon.ir/interview/10610/طرح-سوال-مجمع-نمایندگان-استان-وزیر-کشور-رابطه-سیاست-های-اقتصاد-مقاومتی-صندوق-توسعه-ملی-قلک-دولت-تبدیل-شده برای کسب سود بیشتر باید چه کارهایی انجام دهیم؟ http://shastoon.ir/report/10561/کسب-سود-بیشتر-باید-کارهایی-انجام-دهیم به گزارش شستون؛ در چند سال اخیر برندهای متعددی در کشورمان متولد شده‌اند؛ بعضی از این برندها موفق بوده و برخی دیگر در فضای رقابتی حذف شده‌اند. امروزه اصلی‌ترین دلیل در شکست کسب و کارهای کوچک و بزرگ پیروی نکردن از برنامه های علمی برندسازی است. برندسازی مناسب و رعایت نکات مهم در کسب و کارهای نوین به تنهایی باعث سود بیشتر خواهد شد. در این مطلب به نکات و مسائل مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسب و کار، دانستن آنها مهم است، خواهیم پرداخت.  روابط عمومی فعالیتی که به منظور برقراری ارتباط میان یک شرکت و مخاطبان کلیدی آن شرکت صورت می گیرد را روابط عمومی می نامند. روابط عمومی با بخش های منتخب از عموم جامعه به منظور تاثیرگذاشتن بر احساسات و عقاید یک شخص، محصول، شرکت یا باور ارتباط برقرار می کند.  فعالیت های روابط عمومی به صورت یک واحد درون سازمانی و یا از راه برون سپاری به یک شرکت متخصص در امور روابط عمومی انجام می شود. بی شک تشکیل یک تیم روابط عمومی مناسب و انجام دقیق اصول این حرفه باعث موفقیت در کسب و کارهای نوین خواهد شد. خبر و آگهی آگهی یا خبر به اطلاعاتی می گویند که ارزش خبری در خصوص یک رویداد، شخص و یا محصول را داراست و از طریق رسانه های ارتباطی با هدف جلب نظر افکار عمومی منتشر می شود.  باید گفت فعالیت تدریجی است که جامعه را از بخش خاصی که هدف شماست، آگاه می کند و حمایت گروه ها و اشخاص هدف را جلب می کند. نکته مهم هزینه نداشتن خبر است؛ چنانکه اطلاعات ارائه شده ارزش خبری داشته باشد برای انتشار آن هزینه پرداخت نمی شود. بازاریابی ارتباطی بازاریابی ارتباطی معمولا مبتنی بر یک برنامه بلندمدت اجرا می شود و به جای تمرکز بر خرید مقطعی، به یک برنامه بلند مدت تکیه می کند. در این نوع بازاریابی نیازی به درآمد و سود در فروش های مقطعی نیست چرا که تمرکز بر کسب سود در طول زمان خواهد بود. در صورتی که درک درستی از بازار هدف ایجاد شود، و بر اساس برنامه مدون شرکت اقدام کند، کسب و کارهای نوین در مدت معینی و طبق برنامه به سود مناسبی خواهند رسید.  جایگاه سازی مجدد به تغییر فضای بازار یا ایجاد شرایط لازم برای معرفی یک محصول جدید و یا تغییر جایگاه یک محصول در ذهن مشتریان به خاطر شکست قبلی  جایگاه سازی مجدد می گویند. برخی از کسب و کارهای نوین به خاطر اینکه به طور نامناسب به بازار عرضه شده اند یا به صورت تاثیر گذار جایگاه سازی نشده اند با شکست روبرو می شوند. باید گفت همیشه این امکان وجود دارد که ارزش یک برند را از طریق جایگاه سازی مجدد ارتقا داد.  نرخ بازخورد بازاریابی مستقیم درصد بازخوردی که یک شرکت از بازاریابی مستقیم به دست می آورد را نرخ بازخورد بازاریابی مستقیم می گویند که تحت عنوان نرخ بازگشت نیز شناخته می شود. این نرخ از طریق فرمول تقسیم تعدادی افرادی که به کمپین بازاریابی پاسخ داده اند بر تعداد ایمیل ها و یا نامه های ارسالی به دست می اید و بر حسب درصد محاسبه می شود. قطعا محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، به کسب و کارهای نوین کمک خواهد کرد تا با بازاریابی اصولی، سود مناسبی را دریافت کنند. نقاط ارتباط با برند موقعیت های بسیاری وجود دارد تا مشتری در آن موقعیت با برند در ارتباط باشد که نقش حیاتی و مهم در وفاداری به برند دارد. این موقعیت ها به افزایش بهره‌وری مشتریان از برند و سطح رضایت آنان از برند منجر خواهد شد. بیشتر بخوانید:  چه عواملی باعث موفقیت کسب و کارهای اینترنتی می‌شود؟ برای جلوگیری از شکست کسب و کارهای نوین چه باید بکنیم؟   منبع:باشگاه خبرنگاران ]]> اقتصادی Sat, 17 Feb 2018 07:41:53 GMT http://shastoon.ir/report/10561/کسب-سود-بیشتر-باید-کارهایی-انجام-دهیم رانت ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی واردات خودرو به جیب چه کسانی رفت؟ +جدول http://shastoon.ir/report/10515/رانت-۳-۰۰۰-۰۰۰-۰۰۰-۰۰۰-تومانی-واردات-خودرو-جیب-کسانی-رفت-جدول به گزارش شستون؛ دولت در یک سال اخیر با تصمیمات و مصوبات خود، موجب به هم ریختن بازار خودروهای وارداتی شد. در ۱۰ ماه نخست امسال نزدیک به ۴۶٬۰۰۰ خودرو خارجی به کشور وارد شده است که مجموع ارزش گمرکی آنها ۱.۲۰۳.۲۳۵.۳۰۵ دلار بوده است. بدین ترتیب میانگین قیمت پایه خودروهای وارداتی به کشور در سال جاری بیش از ۲۶٬۰۰۰ دلار بوده است. به قیمت پایه خودروها، هزینه‌های رسمی چون تعرفه (۴۰ تا ۵۵ درصد)، مالیات بر ارزش افزوده (۹درصد)، هزینه اسقاط چهار خودرو فرسوده (۱۰ میلیون تومان) اضافه می‌شود. آنگاه سود دلال و واردکننده و عرضه‌کننده نیز به این رقم اضافه می‌شود تا خودرو به دست مشتری برسد.   با توجه به اظهارات مسئولان صنفی، قیمت خودروهای وارداتی در سال جاری فقط به خاطر تصمیمات دولت، بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. با احتساب صرفا قیمت پایه خودروهای وارداتی، واردکنندگان و دلالان خودروهای وارداتی در سال جاری بین ۱۸۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون دلار سود بادآورده علاوه بر حاشیه سود مرسوم، به جیب زده‌اند  که با دلار ۴٬۷۰۰ تومانی فعلی سود بادآورده بازار خودرو بین ۱٬۰۰۰ تا ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان برآورد می‌شود. اما با احتساب هزینه تمام‌شده خودروهای وارداتی بابت تعرفه و مالیات و سایر عوارض، قطعا رقم سود بادآورده از ۳۰۰۰ میلیارد تومان بیشتر می‌شود. واردات خودرو در ۱۰ ماهه ۱۳۹۶ تعداد دستگاه ارزش دلاری خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۲۶٬۷۴۶ ۶۸۲٬۵۲۷٬۱۶۰ خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۹٬۲۱۱ ۵۲۰٬۷۰۸٬۱۴۵ مجموع ۴۵٬۹۵۷ ۱٬۲۰۳٬۲۳۵٬۳۰۵ رانت افزایش ۵۰ درصدی قیمت   ۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار      البته این محاسبه به غیر از گرانی خودروهای خارجی به بهانه افزایش  قیمت دلار است. همچنین باید خودروهای وارداتی در سال قبل که در سال جاری به فروش رفته را نیز به این آمار اضافه کرد تا سود هنگفتی که از تصمیمات دولت‌های یازدهم و دوازدهم به جیب برخی رفته را محاسبه کرد. لازم به ذکر است اقدامی که موجب ایجاد این رانت عظیم شد، در هفته‌های پایانی دولت یازدهم و توسط محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت اتخاذ شد. اکنون به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور باید با به موضوع رانت در واردات خودرو رسیدگی کنند تا مشخص شود این مسئله، پشت پرده‌ای داشته یا فقط ناشی از سوءمدیریت وزارت صنعت بوده است.   منبع: مشرق ]]> اقتصادی Wed, 14 Feb 2018 06:03:03 GMT http://shastoon.ir/report/10515/رانت-۳-۰۰۰-۰۰۰-۰۰۰-۰۰۰-تومانی-واردات-خودرو-جیب-کسانی-رفت-جدول قیمت واقعی دلار چقدر است؟ http://shastoon.ir/report/10513/قیمت-واقعی-دلار-چقدر به گزارش شستون؛ به نقل از تسنیم، سخنگوی دولت در واکنش به افزایش قیمت قابل ملاحظه دلار گفته است، با محاسبات ما قیمت دلار زیر 4 هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد. مگر چه اتفاقی افتاده که قیمت دلار این همه بالا رفته، فقط در بازار تقاضای کاذب بوجود آمده است. ما از نظر دخل و خرج ارزی مشکلی نداریم و ما کمبود منابع ارزی نداریم بلکه آنچه به بازار ارز به صورت تقاضا تحمیل می شود بیش از تقاضای معمول و موثر است. از سوی دیگر گاه در خبرها می‌بینیم که یک اقتصاددان استدلال کرده که قیمت واقعی دلار الان بیش از هشت هزار تومان است و دولت در حال ارزان فروشی آن بدلائل پوپولیستی است. همینطور اقتصاددان دیگری شدیدا معتقد است قیمت واقعی دلار الان کمی بیش از هزار تومان است و دولت برای جبران بودجه توفنده جاری خود دارد ارز را بسیار گران می فروشد. باز شبیه این ارقام بسیار گفته می شود(3500، 4300،4800،6500،...) واقعا کدام عدد صحیح است؟ علت این همه اختلاف چیست؟ برای محاسبه نرخ ذاتی دلار راههای زیادی پیشنهاد شده اما در ایران معمولا روی تعدیل نرخ ارز با تفاوت تورم ایران و امریکا بحث می شود. موضوع اینجاست که این روش شدیدا به سال پایه حساس است و با انتخاب سال های پایه مختلف تقریبا همه اعداد بالا قابل نتیجه گیری هستند. در واقع این که قیمت چه سالی را واقعی بدانیم و بعد ان را سالانه با تفاوت تورم دو کشور تعدیل کنیم شدیدا محل اختلاف است. در این باره که سال پایه کی باشد، هیچ اجماعی نیست و هر کس نظر خود را دارد. سال ٥٧،٦٨،٨١،٨٧،... هر کدام طرفدارانی دارند. همه آنها هم دلایل خود را دارند. برای فهم اثر گذاری سال پایه موضوع زیر جالب است: معمولا استدلال می شود علت جهش ارزی سال 90 میخکوب کردن ارز توسط دولت احمدی نژاد است. با انتخاب یک سال پایه متناسب( مثلا ٨٧ یا ٥٧) می توان نشان داد در سال 90 بعد از تعدیل نرخ به 1800 عملا قیمت حول و حوش نرخ ذاتی بوده و علت جهش صرفا منع دسترسی بوده. حال اگر سال پایه را ٨١ بگیریم قیمت ارز سال 90 بسیار بسیار پایینتر از نرخ ذاتی است. اما ابهام هنوز تمام نشده. کسانی معتقدند برای نرخ گذاری واقعی علاوه بر تعدیل سالانه باید  ارز نفت را هم از عرضه خارج کرد چون فروش ثروت است نه درامد و کسانی هم موافق نیستند. بعد سوال تازه آن است که اگر بپذیریم نرخ واقعی نرخ بدون ارز نفتی است، فرق ارز نفت با ارز حاصل از صادرات سنگ آهن چیست؟ سنگ آهن هم مصداقی از ثروت فروشی است پس باید آن را هم لابد حذف کرد، و باز این ابهام درباره بخشهای دیگری از صادرات ممکن است مطرح باشد. باز کسانی معتقدند نرخ ارز پایین است چون قیمت کالای خارجی پایینتر از قیمت کالای داخلی می افتد و تراز تجاری مثل سال جاری منفی میشود. آیا تنها عامل گرانتر بودن کالای داخلی نرخ ارز است؟ کشور ایران یکی از بالاترین نرخ های واقعی سود تسهیلات و سپرده  را در جهان هستی دارد که تولید کننده خارجی عموما درگیر آن نیست. این امر باعث می شود یا هزینه تولید و یا سود مطالبه شده توسط تولید کننده بالاتر از طرف خارجی باشد. شاید اگر بحران سیستمی بانکی حل می شد و نرخ پایین می امد نرخ کالای ایرانی هم کمتر می شد و بدون نیاز به تغییر نرخ بهره تراز تجاری، تراز تر می شد. باز حتی همین گزاره اخیر یک پیچ دیگر هم دارد. نرخ بهره بالا تقاضای ریال را بالا می برد و پایین آمدن نرخ بهره می تواند تقاضای ریال را کم و تقاضای ارز خارجی را افزایش دهد. باز محاسبه شدت و ضعف این دو اثر متناقض به این سادگی ها نیست. اشاره شد که اکتفا به تعدیل نرخ دلار نسبت به تفاوت تورم  ایران و آمریکا عملا مبهم است و از این راه کشف  ارزش ذاتی دلار در بازار ایران تقریبا نشدنی است. فرض این روش این است که تنها عامل موثر در تغییر ارزش ذاتی دلار، تفاوت تورم دو کشور است و  ضمنا مدافعان این روش معتقدند اگر نرخ ارز را شناور کنیم و آن را در یک بازار با کارایی اطلاعاتی کامل ( بازاری که همه اطلاعات موثر بر نرخ فورا به اطلاع همه بازیگران می رسد و خود را ازادانه در نرخ منعکس می کند) مبادله کنیم عملا به همین قیمت خواهیم رسید. خود این فرض ها دارای إشکالات قابل توجه است: اولا در موارد بسیاری که دستکم کارایی اطلاعاتی نیمه قوی یا حتی قوی برای بازار قابل شناسایی است نرخ مبادله فعلی ابدا ربطی به این تفاوت تورم ندارد. به عنوان مثال بازار مبادله دلار کانادا و دلار امریکا هم به لحاظ تنوع بازیگران و هم به لحاظ گردش آزاد اطلاعات بسیار از هر بازار قابل تصور ارز در ایران کارا تر است اما تغییرات قیمتی در آن  به ازای سالهای پایه مختلف کوچکترین تناسبی با تفاوت نرخ تورم دو کشور ندارد. دقت کنید که انتخاب سال پایه با توجه به ثبات عمومی عوامل موثر بر نرخ دلار کانادا نسبت به ریال ایران، در مثال فوق بسیار راحتتر و کم مناقشه تر است. شاید بتوان کشوری یافت  که ارز با  تفاوت تورم آن  و امریکا تعدیل شود و بازار کارایی هم داشته باشد ( من همه کشورهای جهان را بررسی نکرده ام)  اما مثال کانادا با ان روابط ارگانیک و وسیع و دسترسی، نشان می دهد قیمت ارز شناور در بازار کارا لزوما با ادعای طرفداران تعدیل نرخ با تورم هم خوان نیست. فرض هواداران گزاره تعدیل با تورم، آن است که منحنی عرضه و تقاضای ارز بالاخره زمانی به تعادل رسیده و بعد از آن همیشه قیمت واقعی( تعدیل شده به تورم نسبی ) ارز در همان نقطه باقی میماند و وظیفه سیاستگذار همین ماندن در نقطه سال قبل( در قیمت واقعی و نه اسمی) است. اما این عزیزان اصلا توجه نمی‌کنند که  به خصوص در ایران اتفاقات بسیاری رخ می دهد که منحنی عرضه ارز را شدیدا و ناگهان به بالا یا پایین می کشد. این وقایع بنیادین هرگز با تعدیل یا عدم تعدیل ارز با تورم توضیح داده نمی شوند و اصلا منحنی عرضه جدیدی می‌سازند که ربطی به تعادل قبلی ندارد که بتوان با ارقام تاریخی برای آن قیمت گذاری کرد. این وقایع گاه تعادلی در قیمت بالاتر می سازند، چون منحنی جابجا شده( بسته شدن یوترن بانک نور اسلامی دبی در سال 90، بسته شدن دبی در سال ٩٦، مشکل ارز پتروشیمی در سال ٩٥،...) یا اثر کاهشی علیرغم تشدید تقاضا و افزایش تورم دارند( ظهور اتاق مبادلات و استقرار ابر شبکه صرافی در سال 90 و ٩١) حتی گاه محصول جدیدی متولد می شود( ارز مبادله ای که بر خلاف تصور مردم صرفا یک ارز یارانه ای نیست) یا محصول حاشیه ای اصلی می شوند( دلار سلیمانیه در سال ٩٦). کدام یک از این ها به تورم ربطی دارند؟ یا کدام یک را می توان با گزینه تعدیل تورم نرخ گذاری کرد؟ معنای این حرف این نیست که نباید به  تعدیل نسبت به تورم توجه کرد ولی مطالبی بسیار مهم تر وجود دارد که بدلیل عدم وجود دانش بین اقتصاددانان محترم ابدا به آنها توجهی نمی شود. ]]> اقتصادی Wed, 14 Feb 2018 05:59:07 GMT http://shastoon.ir/report/10513/قیمت-واقعی-دلار-چقدر ورود موقت پورشه، مازاراتی، بوگاتی و هامر ممنوع شد http://shastoon.ir/report/10493/ورود-موقت-پورشه-مازاراتی-بوگاتی-هامر-ممنوع به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، با بخشنامه یک دستگاه دولتی، ورود موقت خودروهای سواری با برندهای پورشه، هامر، مازاراتی، بوگاتی و خودروهای تشریفاتی و لوکس مشابه امکان‌پذیر نمی‌باشد. به گزارش تسنیم، ورود موقت عبارت است از ورود کالای معین برای مدت معین با تعلیق حقوقی که به ورود قطعی آن تعلق می‌گیرد به‌شرط خروج مجدد از کشور. به‌طور کلی واردات موقت از حقوق ورودی معاف هستند اما تنظیم و تسلیم اظهارنامه و انجام تشریفات گمرکی برای واردات موقت الزامی است. برحسب اینکه کالای موضوع واردات موقت، مجاز، مشروط یا ممنوع باشد، نوع تضمین آن متفاوت است و به‌موجب قانون و نظر گمرک ایران تعیین می‌شود. به این ترتیب گمرکات اجرایی موظف شدند از صدور پروانه ورود موقت  برای خودروهای مورد اشاره یا تمدید مدت تردد آنها و موافقت با ورود خودروهای مذکور تحت رویه‌های کارنه دو پاساژ خودداری کنند. گفتنی است، سال گذشته گمرک ایران اعلام کرده بود که صدور پروانه ورود موقت برای اتومبیل‌های وارده به کشور صرفاً برای آن دسته از افراد انجام می‌شود که مقیم خارج از کشور بوده و شرط شش ماه اقامت متوالی را در کشور مربوطه داشته باشند. مدت مجاز اقامت خودروهایی که به‌صورت ورود موقت به کشور وارد می‌شوند، سه ماه است و پس از مدت فوق باید از کشور خارج شوند و تمدید مهلت‌های مذکور منوط به موافقت قبلی گمرک ایران خواهد بود. انتهای پیام/* ]]> اقتصادی Tue, 13 Feb 2018 04:50:53 GMT http://shastoon.ir/report/10493/ورود-موقت-پورشه-مازاراتی-بوگاتی-هامر-ممنوع رکوردشکنی با واردات ۴۶ هزار خودرو؛ ۱.۲ میلیارد دلار ارز خارج شد + جدول http://shastoon.ir/report/10492/رکوردشکنی-واردات-۴۶-هزار-خودرو-۱-۲-میلیارد-دلار-ارز-خارج-جدول به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری 26700  خودرو با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است. همچنین 19200 خودرو  با حجم 2000تا 2500 سی سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها بیش از 520 میلیون دلار بوده است. به این ترتیب تنها در این دو مورد (به غیر از خودروهای هیبریدی)نزدیک به 46 هزار خودرو وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال قبل تنها 44 هزار خودرو از مدلهای مذکور به کشور وارد شده بود. میزان واردات خودرو در 9 ماهه ابتدایی سال جاری در جدول زیر قابل مشاهده است.  تا پایان آذر ماه در خصوص اقلام خودرویی مورد اشاره 46 هزار دستگاه وارد کشور شده بود. گفتنی است، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی برخی دستگاههای دولتی، به طور کلی در 10 ماهه ابتدایی سال 58 هزار خودرو وارد کشور شده است. دلیل اختلاف آمار واردات خودرو از سوی گمرک و سایر دستگاههای دولتی هنوز مشخص نشده است. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Tue, 13 Feb 2018 04:48:30 GMT http://shastoon.ir/report/10492/رکوردشکنی-واردات-۴۶-هزار-خودرو-۱-۲-میلیارد-دلار-ارز-خارج-جدول میزان افزایش مزد سال 97 چقدر است؟ http://shastoon.ir/report/10480/میزان-افزایش-مزد-سال-97-چقدر به گزارش شستون؛ به نقل از فارس، کمیته‌های تعیین دستمزد سال 97 کارگران از دو ماه پیش با حضور شرکای اجتماعی از کارفرمایان و کارگران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش بررسی هزینه‌های سبد معیشت و راهکارهای اعمال تبصره دوم ماده 41 قانون کار در مزد سال آینده کارگران از دستورکارهای این کمیته‌های مزدی است. بنابر این گزارش قرار است در این هفته گزارش نهایی سبد معیشت به شورای عالی کار ارسال شود تا درباره نحوه اعمال آن در سبد هزینه‌های کارگری تبادل‌نظر صورت پذیرد. طبق آخرین بررسی‌ها دولت و کارفرمایان باید مسیری را مورد توافق قرار دهند تا بر اساس آن علاوه‌بر نرخ تورم، هزینه‌های سبد معیشت کارگری نیز در میزان دستمزد کارگری مورد توجه قرار گیرد. به گزارش فارس، دویست و شصت و نهمین نشست شورای عالی کار ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 29 بهمن‌ماه سال 96 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود که نمایندگان کارگری، کارفرمایی و معاونت روابط کار وزیر به نمایندگی از دولت حضور خواهند داشت. ارائه گزارشات مربوط به کمیته‌های تشکیل‌شده (کمیته دستمزد ـ کمیته روابط کار)، بررسی اولیه پیرامون حداقل مزد سال 97 و سایر مواردی که در اختیارات شورای عالی کار است، از مهم‌ترین دستورکارها خواهد بود. پیش از این علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه تعیین دستمزد سال 97 کارگران گفته بود که علاوه‌بر نرخ تورم مبلغی برای جبران هزینه‌های کارگری بر مزد کارگران اضافه خواهد شد. در این باره احمد مشیریان معاون روابط کار ربیعی نیز گفته بود که میزان افزایش حداقل مزد می‌تواند بیش از سایر سطوح مزدی باشد تا فاصله دو دستمزد کمتر شود. طبق آخرین بررسی‌های خبرنگار فارس دولت و شرکای اجتماعی قصد دارند به توافقی دست یابند تا بر اساس آن علاوه‌بر افزایش مزد مبنای کارگری به میزان بیش از تورم اعلامی بانک مرکزی، رقمی در مزایای مزدی ازجمله بن کارگری، حق مسکن و پایه سنوات اضافه شود. بر اساس این گزارش هم‌اکنون بن کارگری 110 هزار تومان و حق مسکن 40 هزار تومان پرداخت می‌شود. ]]> اقتصادی Mon, 12 Feb 2018 05:54:51 GMT http://shastoon.ir/report/10480/میزان-افزایش-مزد-سال-97-چقدر افزایش چراغ خاموش قیمت پروازها یک ماه مانده به پایان سال/ گرانی سهم مردم از بازار شب عید http://shastoon.ir/report/10468/افزایش-چراغ-خاموش-قیمت-پروازها-یک-ماه-مانده-پایان-سال-گرانی-سهم-مردم-بازار-شب-عید به گزارش شستون؛ به نقل از  عصرهامون، در روز های اخیر در تماسی که برخی شهروندان با پایگاه خبری عصرهامون داشتند  خواستار پیگیری کاهش و حذف پرواز ماهان از سطح زاهدان شدند.   همچنین شهروندان اعلام کرده بودند که قیمت پروازها به دلیل کاهش پروازهای ماهان افزایش یافته است. در ادامه در تماسی که خبرنگار عصرهامون با حسن اعرابی مقدم مدیر کل اداره کل فرودگاه ها داشت، وی با بیان اینکه اینکه پروازهای ماهان از سطح زاهدان حذف نشده بلکه پروازهای این شرکت کاهش یافته است، گفت: 6 ماه قبل شرکت هواپیمایی ماهان هر شب پرواز داشت که در حال حاضر به دو روز در هفته کاهش یافته است. وی ادامه داد: در حال حاضر به جای شرکت ماهان شرکت زاگرس خدمات دهی می کند. اعرابی مقدم دلیل افزایش قیمت پروازها را نزدیک شدن به عید نوروز عنوان کرد و افزود: نزدیک سال جدید افزایش قیمت اتفاق می افتد. انتهای پیام/   ]]> اقتصادی Mon, 12 Feb 2018 05:25:52 GMT http://shastoon.ir/report/10468/افزایش-چراغ-خاموش-قیمت-پروازها-یک-ماه-مانده-پایان-سال-گرانی-سهم-مردم-بازار-شب-عید فرمانده قرارگاه خاتم: حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم http://shastoon.ir/report/10415/فرمانده-قرارگاه-خاتم-حدود-۳۳-هزار-میلیارد-تومان-دولت-طلب-داریم به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار عبادالله عبداللهی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان تشکیل شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده راه مقدس شهدا باشیم. وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت کشور به‌گونه‌ای است که باید همه با مدیریت جهادی و انقلابی و اعتقادی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری تلاش کنیم گفت: باید با جدیت بحث اشتغال را دنبال کنیم و به دولت‌ها دراین زمینه کمک می‌کنیم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه امروز قرارگاه خاتم موتور محرک سازندگی در کشور و بازوی توانمند اجرایی و فنی در همه دولت‌ها است افزود: با همه تنگناهای مالی که در همه دولت‌ها وجود داشته، تلاش کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه امروز در 10عرصه بزرگ در کشور فعالیت داریم و اگر حضور قرارگاه نبود مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف داشتیم خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و گاز قرارگاره توانست واردات بنزین را قطع کرده و تا پایان سال به مرحله صادرات هم خواهیم رسید. سردار عبداللهی با بیان اینکه در حوزه آب که چالش بزرگ کشور است از 45 میلیارد متر مکعب مخازنی که در سطح کشور ساخته شده 25 میلییارد متر مکعب مخازن و سدهایی بوده که توسط قرارگاه ساخته شده است افزود: حدود 62 سد در کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ساخته شده است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه از سه سال و نیم پیش اولین جلسه در حضور سردار جعفری در استان کرمان داشتیم و تاکید کردند که قرارگاه وارد شود گفت: در حال حاضر بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان در استان کرمان پروژه داریم  که در حوزه آب 5 پروژه عظیم داریم و طویل ترین تونل به طول 38 کیلومتر در حال احداث است. وی با بیان اینکه در حوزه صنعت کارخانه احیا و فولاد و کنستانتره مس را داریم افزود: در حوزه شهری 6 پروژه شهری داریم و در بازدیدی که امشب از دو پروژه انجام شد، پیشرفت قابل قبولی دارند. سردار عبداللهی با اشاره به اینکه حدود 33 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم که بالغ بر هزار میلیارد تومان آن در استان کرمان است اظهار داشت: در پروژه‌های شهری کرمان مطالبات زیادی داریم که باید یک فکر اساسی برای پروژه‌های شهری توسط شهرداری و شورای شهر شود تا بتوانیم آنها را جمع کنیم و از آنجا که مردم درگیر آن هستند، باید زودتر تامین مالی شوند و بعضی از پروژه‌ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. انتهای پیام/ط ]]> اقتصادی Thu, 08 Feb 2018 07:18:10 GMT http://shastoon.ir/report/10415/فرمانده-قرارگاه-خاتم-حدود-۳۳-هزار-میلیارد-تومان-دولت-طلب-داریم