پایگاه خبری تحلیلی شستون - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://shastoon.ir/cultural Mon, 24 Sep 2018 14:00:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی شستون http://shastoon.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری -تحلیلی شستون آزاد است Mon, 24 Sep 2018 14:00:29 GMT فرهنگی 60 درآمد نمایش فوتبال در سینماها چه شد/ واریز به حساب خانه سینما http://shastoon.ir/interview/11932/درآمد-نمایش-فوتبال-سینماها-واریز-حساب-خانه-سینما به گزارش شستون؛ سیدضیا هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه وضعیت پرداخت سهم فروش بلیت نمایش مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه در سینماها به صاحبان فیلم ها چه شد، گفت: پس از برگزاری جلسه بررسی چگونگی پرداخت سهم صاحبان فیلم ها از نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها که روز ۳۱ تیر ماه در شورای عالی اکران برگزار شد، جزییات مورد نظر از جمله ارقام فروش بلیت ها و سینماهایی که در این طرح شرکت کردند مشخص و به خانه سینما اعلام شد. وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ سینما به نمایش فوتبال های جام جهانی روسیه اختصاص داده شده بود، بیان کرد: در مجموع سه روز طلایی برای نمایش بازی های تیم ملی ایران در این سینماها در نظر گرفته شده بود، البته در کنار آن تعدادی بازی دیگر بود که فروش بلیت چندانی نداشتند. دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران توضیح داد: برای سرعت بخشیدن به پرداخت های مورد نظر، یک حساب به نام خانه سینما در نظر گرفته شد تا سینماداران مبالغ مربوطه را به این شماره واریز کنند و در نهایت خانه سینما با صاحبان فیلم ها صحبت کند که یا مبالغ مورد نظر به آنها پرداخت و یا صرف امور خیریه شود. وی تاکید کرد: اینکه چند سینما تا امروز مبالغ مورد نظر را پرداخت کرده اند، نمی دانم زیرا این بخش کار برعهده خانه سینما است. هاشمی در پایان گفت: امروز دوشنبه ۲ مهرماه در صورت جلسه شورای عالی اکران قید خواهیم کرد تا ظرف ۴۸ ساعت سینماداران فیش واریزی خود را به کمیته انضباطی کارگروه اکران ارایه دهند. ]]> فرهنگی Mon, 24 Sep 2018 08:29:23 GMT http://shastoon.ir/interview/11932/درآمد-نمایش-فوتبال-سینماها-واریز-حساب-خانه-سینما رزمایش خدمت اقدامی پسندیده است که باید به یک سنت ملی تبدیل شود http://shastoon.ir/interview/11831/رزمایش-خدمت-اقدامی-پسندیده-باید-یک-سنت-ملی-تبدیل-شود به گزارش شستون، بازیگر برجسته و مطرح کشور که ایفای نقشش به عنوان شخصیت «لاوی» برادر بزرگ حضرت یوسف(علیه السلام) در ذهن مردم ایران نقش بسته است نیز به جمع حامیان رزمایش خدمت پیوست و در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار عصرهامون گفت: رزمایش خدمت؛ اقدامی پسندیده و ارزنده است که باید در تمام کشور باب شده و به یک سنت ملی تبدیل شود. وی افزود: این قبیل حرکت های خیرخواهانه و انسان دوستانه نه تنها در استان سیستان وبلوچستان بلکه باید در تمام کشور اجرایی شود که البته این استان و استان هایی مانند هرمزگان، بوشهر، کرمان و... نیاز بیشتری دارند که باید در اولویت قرار بگیرند. زارعی خاطرنشان کرد: رزمایش خدمت باید به دورترین روستاهای ایران هم برسد تا مردم احساس خوبی از خادمان و مسئولان خودشان در نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند اما متاسفانه برخی از مسئولان، آن طور که باید در میان مردم نیستند و به وظیفه خادمی خود به خوبی عمل نمی کنند. این بازیگر سریال آنام بیان کرد: جای بسی خوشحالی است که بسیج بار دیگر به میدان آمده است چرا که این نهاد انقلابی از همان اول انقلاب کارش خدمت به رسانی به مردم و محرومان بوده- هست و خواهد بود و می توان گفت خدمت رسانی به مردم کشور جزءلاینفک بسیج است. زارعی اظهار کرد: بسیج یکی از اصلی ترین ستون های خدمت رسانی در کشور محسوب می شود و همیشه و هرکجا که نیاز باشد بدون هیچ چشمداشتی وارد عمل شده و همیشه در صحنه بوده و خواهد بود و کارش را انجام می دهد. وی تاکید کرد: درست است که بسیج همواره در عرصه خدمت رسانی فعالیت کرده است اما مسئولان نباید در انجام وظایف خود کوتاهی کنند. مسئولان نیز باید از رفتار بسیج الگو بگیرند و خدمات بسیج سرلوحه کار همگان شود چرا که این مسئولان پُست ها و میزهای زیادی را اشغال کرده اند و وظیفه دارند که به مردم خدمت رسانی کنند. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ابراز امیدواری کرد که رزمایش خدمت بتواند اتفاقات خوب و موثری در تمامی کشور و به خصوص در استان سیستان وبلوچستان به ثبت برساند. وی پیشنهاد کرد: مسئولان نیز از این رزمایش ها درس بگیرند و به میان مردم بروند و از نزدیک با دردها و مشکلات آنها آشنا شوند چون این مسئولان حقوق میگیرند، ارتقاء درجه می گیرند و وظیفه دارند تا امورات مردم را حل کنند و تا در میان مردم نباشند هیچ گاه به درستی از مشکلات جامعه مطلع نمی شوند. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 11 Sep 2018 07:57:20 GMT http://shastoon.ir/interview/11831/رزمایش-خدمت-اقدامی-پسندیده-باید-یک-سنت-ملی-تبدیل-شود بیماری «فرهنگ‌زدگی»! http://shastoon.ir/report/11801/بیماری-فرهنگ-زدگی به گزارش شستون؛ به نقل از ایسنا، هنوز هم در کشوری مثل ایران با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله، سازمان و نهاد مشخصی که مسوولیت بررسی و مطالعه علمی فرهنگ‌های قومی- سنتی و گردآوری فولکلر یا فرهنگ عامه را در سرزمینی با این گستردگی فرهنگی و تنوع قومی به عهده داشته باشد، وجود ندارد. کشورهای اروپایی از حدود دو قرن پیش با روش دقیق علمی به پژوهش و گردآوری فولکلر خود پرداخته‌اند و در حال حاضر از نتایج کار پژوهشی و ذخایر فرهنگی مردم استفاده می‌کنند. در کشور آمریکا، سرزمینی که در مقایسه با ایران پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی بسیار کوتاهی دارد، دانش فُلکُلر در دانشگاه‌هایش جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که رشته فولکلر در برخی از دانشگاه‌ها تا مقطع دکترا تدریس می‌شود. این در حالی است که در کتاب‌های درسی مدارس کشور ما که بنیادی‌ترین پایگاه برای شکل دادن به شخصیت فرهنگی کودکان و نوجوانان و هویت بخشی به آنان است، ارزش و بهای شایسته‌ای به فرهنگ عامه داده نشده است.   ایران کشوری است که تنوع قومی و فرهنگی بسیاری بالایی دارد و ما در شهرها و جامعه‌هایی زندگی می‌کنیم که زنجیره‌ی پیوند مردم با گذشتگان‌شان کم و بیش سست شده است، متولیان فرهنگ مملکت هم توجه و دلسوزی ضروری که باید به فرهنگ قومی و سنتی مردم ما داشته باشند، نداشته و ندارند. به همین دلیل مردم دچار فرهنگ زدگی می‌شوند. شباهت «فرهنگ زدگی» با «آل زدگی» علی بلوکباشی- در کتاب «در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ‌های دیگر نگریستن» درباره فرهنگ زدگی یا با خودبیگانگی فرهنگی آورده است: «فرهنگ زدگی» نوعی بیماری و کما بیش چیزی شبیه بیماری «آل‌زدگی» است. آل‌زدگی بیماری مخصوص زنان تازه زا در فرهنگ‌های سنتی است. مردم جامعه‌های سنتی جهان به موجودی وهمی و افسانه‌ای باور دارند که دشمن مادران تازه‌زا و عاشق و شیفته کودکان آنان است. این موجود وهمی در فرهنگ‌های جهان اسم‌های گوناگونی دارد. ایرانیان آن را «آل» می‌نامند.  با توجه به گمان عامه مردم، اگر زنان تازه ‌زا در ده روز اول دوره‌ی زایمان خود تنها و بی محافظ بمانند، آل به سراغشان می‌آید و جگر خودشان یا نوزادشان را می‌برد. اگر این هیولای وهمی و نادیدنی بتواند جگر زائو یا نوزاد را بدزدد و از روی آبها بگذراند، مادر یا کودکش را رنجور و بیمار می‌کند و ریشه رویش زندگی را در وجودشان می‌خشکاند. این بیماری در فرهنگ عامه‌ی ایران به «آل زدگی» معروف است. زن یا کودکی را هم که آل رنجور و بیمار کرده «آل‌زده» می‌خوانند. فرهنگ زدگی نیز مثل آل‌زدگی آفت و بیماری مرموزی است که از زَنِش فرهنگ‌های بیگانه‌ی مهاجم به بن درخت تناور فرهنگ‌های قومی و سنتی وریشه‌ی شخصیت فرهنگی آدمیزادگان در یک جامعه آشکار می‌شود. هنگامی که پایه‌ی شخصیت اجتماعی و فرهنگی مردم جامعه‌ای سست و ناتوان می‌شود، استعداد و آمادگی پذیرش فرهنگ‌های وارداتی را پیدا می‌کند و هیولای بیماری فرهنگ زدگی را می پذیرد. وقتی این بیماری در جامعه‌ای نفوذ کرد، رفته رفته شیره حیات فرهنگی مردم را از رگ عصبیت آنها می‌مکد و آنان را از هویت فرهنگی خود خالی و از میراث اجتماعی‌ نیاکانشان جدا می‌کند. کسانی که به بیماری فرهنگ‌زدگی دچار می‌شوند، همواره فرهنگ‌های بیگانه را پدیده‌ای نیرومند، والا و برتر از فرهنگ آبا و اجدادی خود می‌دانند و فرهنگی را که خودشان در آن زندگی کرده‌اند خوار، بی بها، ناشایست برای زندگی امروز می‌دانند. زمانی که این بیماری فراگیر شود و همه اعضای یک قوم یا جامعه‌ای را مبتلا کند، مثل خوره به جان مردم می‌افتد  و شیره‌ی عصبیت فرهنگی‌شان را می‌خورد و آنان را از «خود» و «فرهنگ خود» جدا و «با خود بیگانه» می‌کند. نخستین گرفتاران فرهنگ‌زدگی در ایران در جامعه ایران، نخستین کسانی که به بیماری فرهنگ‌زدگی گرفتار و با خود بیگانه‌ی فرهنگی و از فرهنگ قومی و سنتی و حاملان آن جدا شدند و به جلوه های فریبنده‌ی فرهنگ‌های غرب علاقه پیدا کردند، از گروه تحصیل کرده و قشر به اصطلاح روشنفکرمآب بودند. بی علاقگی این افراد به فرهنگ سنتی قومی، به ویژه فرهنگ عامه که اَنگ عامیانه و عقب ماندگی به آن زده شده است و وازدگی آنان از فرهنگی که در آن رشد کردند موجب گسستگی بین این قشر تحصیل کرده متجدد و توده‌ی مردم سنتی شد. نتیجه این گسستگی فرهنگی چنین شد که پهنه عملکرد فرهنگ قومی و سنتی که در گذشته عامل مهم و اساسی تنظیم شیوه‌ی زندگی و رفتارهای اجتماعی و اقتصادی مردم در جامعه به شمار می‌رفت، در حوزه اجتماعات مردم طبقات پایین جامعه، از مردم کم سواد یا بی ‌سواد کوچه و بازار شهرها گرفته تا مردم ایلی و روستایی محدود شد. به همین دلیل فرهنگ‌های سنتی نیروی پویایی و زایندگی خود را در جامعه که سازگار با اوضاع زمان و چگونگی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی پیش می‌رفت و پیوسته تحول پدا می‌کرد، از دست داد و از خط انتقال و اشاعه‌ی کتبی و رسمی دور افتاد و به صورت شفاهی صرف در بین عامه‌ی مردم باقی ماند. در این مقطع تاریخی از حیات اجتماعی مردم ایران، فرهنگ سنتی، نقش و اهمیت اثربخش گذشته را که نظم بخشیدن به روابط اجتماعی و تفکر جمعی و تقریر و تبیین ارزش‌های معنوی بود از دست داد و به صورت کالایی درآمد که زینت بخش گفتارها و نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی و آرایه بند جعبه آینه‌های موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و اسباب فراخوانی، جذب «توریست» و سرگرم کردن مردم و تقویت مقاصد سیاسی و اجتماعی حکومت‌ها شد.  این کاربردهای ناروا «فولکلر» یا فرهنگ عامه در سرزمین ما موجب شد که برخی با نادیده گرفتن ارزش و اعتبار اصلی و واقعی فولکلر و کاربرد اساسی آن در انتقال معارف، تجربه‌ها و ارزش‌ها از یک نسل به نسل دیگر در گذر زمان، آن را فقط «جنبه نمایشی یک تمدن» یا « وجه سرگرم کننده یک فرهنگ» ببینند. این گروه اهل اندیشه، با انکار نقش و کارکرد آموزشی- پرورشی، نظم دهی، اعتبار و اقتدار بخشی و زمینه‌ی نیرومند روان شناختی فرهنگ عامه در گذشته، استمرار و تداوم آن در کل جامعه‌های سنتی، فولکلر یا فرهنگ عامه را مثل تفریحات سالم برای ارضای توریست می دانند. فرهنگ عامه در نظر آنها آنقدر نازل و سخیف آمده که از تبدیل فرهنگ‌ها به فولکلر می‌هراسند و آن را با تبدیل هنر به کالای مصرفی و عشق به شهوت و معبد به بازار مکاره برای جذب توریست و سرگرم کردن عامه مردم می‌سنجد. گروهی هیولای آل فرهنگی را به خانه‌ی امن خود راه دادند گسستگی فرهنگی بین گروه باسواد فرهنگ زده و گروه توده‌ی فرهنگ ورعامی، گذشته از این که موجب پس رفت و فرو افتادگی فرهنگ قومی و فرهنگ عامه و حبس آن در ذهن و حافظه شده، مانع انتقال آن به صورت کتبی به نسل‌های بعدی نیز شده است. در نتیجه مردم عامه آنچه را که از فرهنگ گذشته و میراث نیاکان در حافظه جمعی خود دارند به صورت شفاهی به یکدیگر و نسل‌های بعدی انتقال می‌دهند. انتقال فرهنگ و فولکلر و مجموعه دانسته‌ها و تجربه‌ها به صورت شفاهی و تقلیدی و از راه زبان سخت آسیب پذیر است و دیر یا زود روزی ماهیت اصلی خود را تغییر یا از دست می‌دهد یا از میان می‌رود. از طرفی گسستگی فرهنگی بین فرهنگ زدگان و فرهنگ وران عامه، نیروی فهم و درک زبان یکدیگر را که مهم‌ترین عامل مشترک پیوند بین این دو گروه با هم بود، از آن‌ها گرفت و شکافی عمیق بین‌شان به وجود آورد، به طوری که امروز هر یک از این دو گروه به زبانی با مفاهیم و نمادهای گوناگون کم و بیش فهم ناپذیر برای یگدیگر سخن می‌گویند. به این ترتیب گروهی دانسته یا ندانسته حفاظ‌ها را برداشتند و هیولای آل فرهنگی را به خانه‌ی امن خود راه دادند و ریشه‌های فرهنگی و پیوندهای معنوی و عاطفی خود را با گذشته و گذشتگان بریدند و مردمی بی ریشه و خالی از سنت‌های تاریخی- فرهنگی و از همه مهمتر با خود بیگانه فرهنگی شدند.          فرهنگ قومی و فرهنگ عامه مثل قلب تپنده یک قوم و یک ملت می‌ماند. تا زمانی که این قلب بتپد، روح زندگی، بقا و بالندگی فرهنگ را در جامعه زنده و پویا نگه می‌دارد. گردش این مایه فرهنگی در جامعه، نیروی دفاعی و ستیز فرهنگ وران جامعه را در برابر سیل هجوم بیگانگان و سیل فرهنگ‌های غیر خودی تقویت می‌کند . انتهای پیام ]]> فرهنگی Sat, 08 Sep 2018 06:04:31 GMT http://shastoon.ir/report/11801/بیماری-فرهنگ-زدگی موزه ای با دیوارهایی از شعله های آتش در لهستان +تصاویر http://shastoon.ir/report/11789/موزه-دیوارهایی-شعله-های-آتش-لهستان-تصاویر به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛آتش مانند چاقوی دولبه‌ای است که از طرفی زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و تسهیل کرده است و از طرف دیگر قدرت تخریب بالایی دارد که در صورت سهل‌انگاری انسان، خودش را به بدترین شکل موجود نشان می‌دهد. گردشگرانی که به کشور لهستان سفر می‌کنند در جنوب این کشور و شهر زوری با موزه‌ای مواجه می‌شوند که نمای آن با مس پوشیده شده است. این پوشش خاص نمای موزه، نمادی از آتش بوده و با هدف ادای احترام سازندگان موزه، آتش نام گرفته است. موزه آتش بنابر آنچه که در طرح بنایش آمده است، در میان شعله‌های آتش قد کشیده است. نمای ساختمان این موزه نمادی از رقص شعله‌های آتش است. این طرح منحصر به فرد نتیجه تلاش طراحان و سازندگان ساختمان روی زمینی با شکل نامنظم است. گفتنی است؛ شکل ساخت موزه آتش با تاریخ شهر زوری تناسب دارد. شهر زوری در قرن ۱۲ و برهه تاریخی قرون وسطی بنا شد و در زمان ساخت آن، جنگل برای تولید فضای باز تخریب شد. نام این شهر از کلمه زار به معنای آتش، سوختن یا شعله‌های آتش الهام گرفته شده است. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Thu, 06 Sep 2018 05:00:29 GMT http://shastoon.ir/report/11789/موزه-دیوارهایی-شعله-های-آتش-لهستان-تصاویر رضا رشیدپور شنبه به «حالا خورشید» برمی‌گردد http://shastoon.ir/report/11787/رضا-رشیدپور-شنبه-حالا-خورشید-برمی-گردد به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛برنامه «حالا خورشید» حدود یک هفته است بدون رضا رشیدپور و با حضور حمید ترابیان و پرویز نشاط از شبکه سه پخش شد که این اتفاق حواشی و شایعاتی چون قهر رشیدپور را به همراه داشت. اما یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  اعلام کرد رشیدپور این روزها به دلیل کسالت حضور نداشته و قرار است از روز شنبه در برنامه «حالا خورشید» حاضر شود. همچنین با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و صفر، تغییراتی در محتوای این برنامه خواهد شد و «حالا خورشید» با حال و هوای محرم پخش خواهد شد. گفتنی است برنامه «حالا خورشید» شنبه تا پنج شنبه ساعت ۷:۳۰ صبح از شبکه سه پخش می‌شود. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Thu, 06 Sep 2018 04:56:44 GMT http://shastoon.ir/report/11787/رضا-رشیدپور-شنبه-حالا-خورشید-برمی-گردد تاملی بر سخنان لیلای سریال پدر/ چادر نقش دکور صحنه را ندارد http://shastoon.ir/report/11768/تاملی-سخنان-لیلای-سریال-پدر-چادر-نقش-دکور-صحنه-ندارد به گزارش شستون، به نقل از افکار نیوز ؛با پایان رسیدن سریال پدر دور از تمام نقاط قوت و ضعف و آموزه های مثبت و منفی اش ، حواشی مختلفی به وجود آمد که مهمترین آن اقدام خانم ریحانه پارسا در نقش لیلای سریال بود که با حذف عکسهای مربوط به سریال در واکنشی به پخش عکسهای مدلینگ خود گفته: " اگر این روز‌ها عکسی دیده شده که فرق زیادی با تصویر این ماه‌های اخیر داره، بی‌هیچ جبهه‌گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست... این عکس‌ها صرفا توجیهی است که ریحانه هیچ شباهتی (ظاهری) به لیلای دیده شده نداره." به گزارش افکارنیوز، پیج رسمی سریال پدر هم پاسخ داده که "ما عاشق نقشها میشویم نه نقش پردازان "!! البته که قشر مذهبی جامعه جدای از چادری بودن یا نبودن ، میدانند که نه تنها بازیگران را نباید با نقشهایشان قضاوت کنند و بشناسند ، که هیچ دین و رسمی و خصوصا اسلام را نباید به مسلمان ها شناخت و قضاوت کرد ... ما عادت کرده ایم که همه بازیگران را در نقش چادری و مذهبی صرفا در حد همان فیلم و سریال ببینیم و نه در فضای واقعی . کم نبوده اند بازیگران زنی مثل مهناز افشار، نیکی کریمی، فاطمه معتمد آریا، لیلا حاتمی ،باران کوثری ، طناز طباطبایی، الناز شاکر دوست ، مریلا زارعی ، مهراوه شریفی نیا ، نرگس محمدی و خیلیهای دیگر ... که در فیلمهای سفارشی ماه رمضان و جشنواره فیلم فجر و .. که توسط فلان سازمان و موسسه و هزینه های بسیار چنین فیلمهایی بازی کرده اند و حتی جایزه هم گرفته اند و پشت بندش همان کارگردان و بازیگر نقش و فیلمی را کاملا متفاوت تر به دیده مخاطب نشانده اند .. پس تصور اینکه افراد پس از گفتن دیالوگهای مذهبی که صدها بار وسط آن کات شده و تکرار شده اند و چیزی جز نقش بازی کردن نیست ، روح و روانشان متحول بشود ، شاید کمی خنده دار به نظر برسد. بنابراین خیالتان راحت باشد که ما حتی عاشق نقشها هم نمیشویم چه رسد به نقش پردازان آنها! اما نکاتی در مورد استفاده از چادر وجود دارد؛ چادر به عنوان یک عنصر فرهنگی در حوزه پوشش زنان از آن دسته اموری است که در سینما و تلویزیون بازنمایی شده است، شاید اکثرا نویسندگان و کارگردانان و بازیگران دور از این فضا هستند که نمیتوانند به درستی تعاملات ارتباطی و اجتماعی زنان چادری و خانواده های مذهبی را به تصویر بکشند ، چادر نقش دکور صحنه را ندارد ! اینکه امروز بر سر این بازیگر است و فردا نیست نباید تلقی بشود که چادر هم یک نوع لباس جایگزین است که ارزش ویژه ای به صاحب آن نمیدهد ! چادر فقط یک "لباس" نیست؛ بلکه فرهنگی جامع و نوعی بینش و تفکر است. در واقع واژه "چادر" فقط پوششی پارچه‌ای و مشکی را در ذهن افراد متبادر نمی‌کند، بلکه رفتارها، روحیات و معانی را نیز ضمیمه خود دارد و در مجموع یک سبک زندگی کامل و متمایز فردی- اجتماعی را تشکیل می‌دهد. دامنه این سبک زندگی از مهارت‌های ظاهری استفاده درست از پارچه مشکی(چادر) آغاز شده و اموری مانند نحوه آرایش و پوشش‌های جانبی را در برمی گیرد و تا مسائل مربوط به چگونگی تنظیم ارتباطات با نامحرمان گسترش یافته و حتی به حوزه رفتارهای روزمره و معمول زنان چادری در ارتباط با دیگران و در نهایت کیفیت مواجهاتش با خداوند کشیده می‌شود. اجازه ندهیم که چادرنماها ی تلویزیونی به واسطه اجبارهای سلیقه ای رسانه ای ، وجوه رفتاری و اجتماعی و معنوی فرهنگ چادر را خدشه دار کنند و منجر به تمسخر و تضعیف آن بشوند ! صفورا ترقی         ]]> فرهنگی Tue, 04 Sep 2018 06:35:23 GMT http://shastoon.ir/report/11768/تاملی-سخنان-لیلای-سریال-پدر-چادر-نقش-دکور-صحنه-ندارد نمایشگاه لباس عاشورایی امسال چه برنامه‌ای دارد؟/ برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس برای اولین بار http://shastoon.ir/interview/11757/نمایشگاه-لباس-عاشورایی-امسال-برنامه-ای-برگزاری-مسابقه-زنده-طراحی-اولین-بار به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی با حضور طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک برگزار شد،در این مراسم 50 طرح برتر به تولید‌کنندگان پوشاک کشور عرضه و به تولیدکنندگانی که بالاترین تیراژ تولید را پیشنهاد کردند اختصاص یافت. در حاشیه این مراسم با حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید: در آستانه محرم نشستی با طراحان و تولیدکنندگان برگزار کردید، در این خصوص بفرمایید؟ سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در ایام ماه محرم به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس و مشارکت طراحان تولید کنندگان اتحادیه پوشاک تهران و تعدادی از نهادهای دیگر صنفی در تهران برگزار می شود، امسال برای اولین بار حدود 2 ماه قبل از شروع نمایشگاه یک سری اقدامات برنامه‌ای ومحتوایی صورت گرفت . کارگاه سه روزه چگونه برگزار شد؟ یکی از مهمترین اقدامات برای سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزاری کارگاه سه روزه‌ای بود، مبنای بررسی و مفهوم سازی از اقتباس دو عنوان کتاب مجموعه اشعار عاشورایی که پیش از این توسط یک گروه پژوهشگر شاعر منتشر شده و به چاپ رسیده است و از آن اشعار موضوعاتی انتخاب و دست مایه طراحی توسط طراحان شرکت کننده در کارگاه‌های طرح پوسترها به تصویر کشیده شد. این طرح ها اجرا می شود؟ بله، قرار است این تصاویر قالب اجرایی پیدا کند و امکان انتقال این مفهوم بر روی لباس‌ها انجام شود و نهایت در برنامه‌ای که با حضور تولید کنندگان به اجرا در می‌آید امکان تولید آن و تیراژ آن مورد ارزیابی و پیشنهاد تولید کنندگان قرار بگیرد .کار جدیدی است گرچه معتقد هستیم کمی دیر اتفاق افتاد و لازم بود پیش از این زودتر اتفاق رخ می‌داد و تولید کنندگان با برنامه‌ریزی ویژه‌ای کارها را انجام می‌دادند بر این اساس شاید پیش از این، ما در تولیدات فرهنگی موضوعی دست‌مان پر نبود اما امسال با برنامه‌ریزی که در اتاق فکر مجموعه انجام دادند این مبنا را گذاشتند تا محتوا و مبنای لازم را در اختیار دوستان طراح و گرافیک، طراحان لباس و تولید کنندگان قرار دادند . در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی چه برنامه هایی دارید؟ در ایام نمایشگاهمسابقه زنده طراحی لباس  را برای اولین بار خواهیم داشت ،50 گروه ثبت نام کردند و مجموعاً بین۱۶ الی ۱۸ گروه موفق خواهند شد با موضوع عاشورایی و به طور زنده و همزمان در طی سه روز خلق اثر کنند که این رویداد هنرمندانه خواهد بود تمامی مراحل از طراحی روی کاغذ ، نمونه زدن و دوخت لباس را با مفهوم عاشورایی خواهیم داشت همچنین در کنار آن امسال مسابقه تصویرسازی لباس عاشورایی را برگزار می کنیم که در راستای توجه به موضوعات آیینی و مفهومی است و با همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و مؤسسات به انجام خواهد رسید ضمن اینکه پیش از این فراخوانی منتشر شد و طراحان آثار خود را طراحی کردند و انشاءالله در ایام نمایشگاه به نمایش می‌گذارند. در حوزه طراحی و تولید شرایط چگونه است؟  این اقدام در حوزه طراحی و تولید با نگاه کاربردی و اقبال عمومی شکل گرفته است و با آثاری که در بازار پیش از این مشاهده شده متفاوت است، کارهای نمادین که با یک واژه، یک قطعه شعر و استفاده از تکنیک هنر طراحی گرافیک انجام دهد و در حوزه طراحی و تولید توانستند کار بلند و اثربخش‌ خلق کنند و در قالب‌های مختلف لباس و سایر اقلام استفاده کنیم. به طور مثال طرح‌هایی خلق شده است که امکان تولید روسری، شال و پوشش سر فراهم می کند در کنار این طرح ها امکان پارچه‌سازی است که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مسائل غیر از چاپ در این بخش به نمایش می‌گذارند چراکه پارچه‌سازی یکی از ضعف‌های جدی ما در مد و لباس است که در این کارگاه سه روزه‌ آثاری خلق شده است که امکان پارچه‌سازی به صورت تار و پودی نه صرفاً در قالب چاپ انجام شد چراکه ما پیش از این هر تکنیکی را می‌دیدیم‌ با استفاده از تکنیک چاپ بر روی اثر منتقل می شد اما در این رویداد امکان انتقال مفهوم در قالب طراحی در ذات پارچه فراهم شده است. در بخش علمی چه مواردی در نظر گرفته اید؟ کمیته سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش علمی پژوهش‌های مرتبط را شناسایی کرده است، نشست و کارگاه‌های موضوعی را خواهیم داشت که نسبت به توسعه،انتشار و تبیین عاشورایی در حوزه لباس اقدام می‌کنند و این کار با مشارکت اساتید و دانشجویان و طراحان شکل خواهد گرفت. درباره تعداد آثاری که رونمایی شده بفرمایید؟ 50 طرح به نمایش در آمده است و برخی از آنها می توانندبه 10 عنوان زیر شاخه تفکیک داشته شوند.ما نمونه‌هایی را داریم که می تواند یک مجموعه را با یک عنوان طرح در ایام اربعین در قالب‌ لباس و اقلام مورد استفاده قرار بگیرد، مثل کوله پشتی، کفش، شال و روسری و..‌ را با یک عنوان طرح مشاهده می کنیم. رسانه ها در این مسیر چه کارهایی انجام داده اند؟ در این مسیر رسانه ها کارهای متفاوتی انجام داده اند و اتفاق خوبی رخ داده است و جا دارد از رسانه ملی به خصوص باشگاه خبرنگاران  جوان تقدیر و تشکر کنم که کار ارزشمندی سال گذشته انجام داد، بعد از نمایشگاه لباس عاشورایی‌ در جهت تبیین مفاهیم این نمایشگاه توانست با حضور در جامعه نمونه‌هایی ضد فرهنگی و نمونه‌هایی تهاجمی که استفاده‌کنندگان هم مفهوم آن را نمی دانستند را به نمایش در آورد . فرمایش مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) این است که اتفاقاتی که در شبکه‌های معاند و دشمنان ما روی آن دست می‌گذارد به خاطر این است که ما هدفمند کار کرده‌ایم و در این زمینه موثر بودیم و گزارشی که سال گذشته مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان به خوبی رصد کرد و در بین جوانان نمونه‌های تهاجم فرهنگی را نشان داد شبکه‌های معاند آن را به سخره گرفتند و این نشان می‌دهد این کار به خوبی انجام گرفته است. و در اجرای نمایشگاه و تصویر کشیدن آن در مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان  اتفاق افتاد و جای تشکر دارد. وظیفه‌ مردم در قبال این حرکت چیست؟ من به عزیزان و همراهان این توصیه را دارم که صرف نظر از نمونه و الگوها به آن چیزی که می‌پوشند و استفاده می‌کنند توجه کنند .چراکه تصاویر، معانی، جملات بار مفهومی در بردارد بعضی اوقات می‌بینیم لباس‌هایی را استفاده کرده‌اند که با هدف حضور در ایام محرم و عاشورا مورد استفاده قرار گرفته و بهره‌برداری کرده‌اند اما در ذات لباس تصویری وجود دارد که در تعارض مفهوم عاشوراست و من خواهش می‌کنم صرف نظر از نمونه‌ها که هر روز طرح‌های جدید ارائه می‌شود به پوشش خودشان توجه کنند. گفتنی است:دور اول مسابقه زنده طراحی لباس براساس نماد‌های عاشورایی دوشنبه دوازدهم شهریور ماه برگزار می‌شود. انتهای پیام/   ]]> فرهنگی Mon, 03 Sep 2018 06:02:54 GMT http://shastoon.ir/interview/11757/نمایشگاه-لباس-عاشورایی-امسال-برنامه-ای-برگزاری-مسابقه-زنده-طراحی-اولین-بار چرا نویسنده «شب‌های برره» حجاب را مسخره می‌کند؟ http://shastoon.ir/report/11721/چرا-نویسنده-شب-های-برره-حجاب-مسخره-می-کند به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، فضای مجازی یک رسانه قدرتمند بدون قاعده است که در کنار نکات آموزشی و پرورشی به هدایت‌های محتوایی نامأنوس و آلوده می‌پردازند. در این بین سلبریتی‌ها هم بازارشان داغ داغ است و هرچه می‌خواهند می‌گویند و از هرچیزی هم حمایت می‌کنند. متأسفانه عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه صفحه‌های مجازی این دست هنرمندان بی‌هنر را از روی علاقه کاذب و برخی اوقات از روی کنجکاوی، دنبال می‌کنند. اینکه می‌گوییم بی‌هنر دلیل دارد؟ چون هنرمند واقعی با خاک صحنه خوردن در فضای هنری به جایی می‌رسد و نه ارتباط و زد و بندبازی‌های مرسوم امروز که برخی از تهیه‌کنندگان با گرفتن پول و توجه به سفارش سرمایه‌گذاران، نابازیگری را سلبریتی‌ می‌کنند. این دختر یا پسر جوان که یک شبه مشهور می‌شوند، به سبب دلباختگی ظاهری یک محبوبیت مصنوعی هم پیدا می‌کند. آنقدر این پروپاگاندای رسانه، جاه‌طلب شده که خط و مشی هم تعیین می‌کند. زیرا امروز همین تعداد فالوئرها را مبنای انتخاب بازیگران، کارگردانان و حتی مجریان قرار می‌دهند. امروز دیگر نمی‌پرسند فلان بازیگر به لحاظ علمی چه دانشی دارد و یا چقدر تجربه بازی دارد؛ این سوال رد و بدل می‌شود که چقدر فالوئر دارد و مطالبش چقدر لایک می‌شوند؟ پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انگار اصلاً مطلوب جامعه نیست و تبدیل شده به نمایش تعیین‌تکلیف‌های سلبریتی‌ها که درباره هرچیزی اظهارنظر می‌کنند. متأسفانه این موج توجه را سلبریتی‌ها اصطلاحاً ژست اپوزیسیون به خود می‌گیرند تا دیده شوند. امروز دیگر فرق نمی‌کند که فلان سلبریتی چقدر سواد و اطلاعات دارد، فقط می‌بینند و فالو می‌شوند. جالب است بدانید از مسئولان گلایه می‌کنند اما نه انتقادها درست و اصولی‌اند و نه توصیه‌ها متقن و راهبردی... یک تصویری از بهترین لباس‌ها و ماشین‌های خودشان می‌گذارند و خیلی متظاهرانه می‌گویند چرا به فکر مردم نیستید؟ یکی از این سلبریتی‌ها امیرمهدی ژوله نویسنده‌ طنز تلویزیون است که این‌ روزها در نمایش خانگی و سینما ایفای نقش می‌کند و برای برنامه «خندوانه» هم برخی اوقات می‌نویسد اما به دلیل اظهارنظرهای بدون قاعده‌اش چندی است در تلویزیون او را نمی‌بینیم. جالب است بدانید همین تلویزیون که او آنقدر سیاست‌هایش را به سخره می‌گیرد روزگاری پله ترقی بسیاری از جمله ژوله‌ای بوده که شناسنامه‌اش به همین صداوسیما برمی‌گردد. فکر نمی‌کنیم این طنزپرداز را هیچ سینما و بخش خصوصی می‌توانست آنقدر به جامعه هنری بشناساند تا حدی که او امروز فیلم هم بازی کند. حالا می‌بینیم نه تنها در مورد هرچیزی اظهارنظرهای واهی نشان می‌دهد و همه‌چیز را به مضحه می‌گیرد، حجاب را یک نوع خاصی هدف قرار داده است. یک زمانی می‌بینیم کنایه‌آمیز به دختر خردسالش نکاتی در مورد حجاب اسلامی می‌گوید که بسیاری واکنش نشان می‌دهند. الان هم به تلویزیون اعتراض می‌کند چرا بازیگرانش باید حجاب داشته باشند. در عین اینکه به همین حجاب فعلی تلویزیون هم خیلی‌ها انتقاد به حقی دارند. این نویسنده که خودش بایستی الگوسازی و فرهنگسازی را فریاد بزند به صف سلبریتی‌های بی‌سواد پیوسته و دنبال ترویج سبک زندگی غربی است. انگار این دست سلبریتی‌ها فراموش کرده‌اند که علی‌رغم مدگرایی و گرفتن ژست‌های کاذب، وظیفه هدایت فرهنگی هم دارند. آقای ژوله! اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند. از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد، بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد. در اسلام، حجاب مانع گمراهی و خودنمایی و حافظ حرمت و آداب عفت حیاست. حالا اگر شما به عنوان یک پدر می‌خواهید فرزندتان به گونه‌ای دیگر رشد پیدا کند با یک اصول و سبک دیگری، برای جامعه تعیین تکلیف نکنید و آنقدر سیاست‌های درست تلویزیون را که به حجاب و عفاف اهمیت می‌دهد را زیر سوال نبرید. جالب است که خودتان هم نوشته‌اید که چقدر تلویزیون به شما میدان داده تا امروز شناخته شوید. آنتن تلویزیون را در اختیارتان قرار دهند روی استیج «خندوانه» هرچیزی می‌خواهید بگویید و هر انتقادی داشته باشید و بعد حرف از سانسور می‌زنید. روزگاری که پشت سر هم در تلویزیون کار می‌کردید این حرف و حدیث‌ها نبود. چرا آن موقع درباره حجم خانم‌ها و آرایش و غبغب فلان بازیگر صحبت نکردید؟ فراموش کرده‌اید تلویزیون بایستی مروج اسلامی باشد که ملت ایران به آن پایبند هستند و اینکه انتقاد می‌کنید در رسانه‌ملی خانم‌ها نمی‌توانند سوت و جیغ بزنند و یا بلند بخندند و حتی چیزهای دیگری هم گفته‌اید خجالت می‌کشیم که روزگاری فیلم‌هایی دیده‌ایم نویسنده‌اش شما بوده‌اید. که آنقدر عامیانه و سطحی به مسائل نگاه می‌کنید و خبری از توجه به درون‌مایه‌های اخلاقی و دینی نیست. با تمام انتقاداتی که به برخی از سیاست‌ها و اتفاقات تلویزیون می‌رود اما قاطبه مردم با این نوع ممیزی‌ها و نظارت‌ها موافق هستند که عفاف و حیا در رسانه ملی زیر سوال نرود. به همین خاطر وقتی در برنامه طنز ترکیبی مثل «خندوانه» یا «دورهمی» از این خطوط قرمز عبور می‌شود همه اعتراض می‌کنند. آقای ژوله! این‌ها ممیزی و سانسور نیست؛ شما اگر برای تربیت فرزندتان نگران نیستید، رسانه‌ملی ما باید در این قبال هوشیار باشد و با نهایت مواظبت و مراقبت رفتار کند تا محتوای نامرغوبی به جامعه ارائه نشود. همین امروز هم در برخی از اوقات بسیاری واکنش نشان می‌دهند که ناظرین نسبت به خطوط قرمز بی‌توجهند و می‌گذارند استندآپ کمدی‌های نامتجانس هم روی آنتن برود. یک مقداری اصولی‌تر و جامع‌تر به موضوعات نگاه کنید؛ فرق شما با برخی از سلبریتی‌های فالوئرزده این است که جنابعالی نویسنده هستید و آن‌ها در زمره هنرمندان بی‌هنری هستند که هیچ شناسنامه و کارنامه قابل اعتنایی ندارند. انتهای پیام// ]]> فرهنگی Tue, 28 Aug 2018 07:04:44 GMT http://shastoon.ir/report/11721/چرا-نویسنده-شب-های-برره-حجاب-مسخره-می-کند «دست های آبی» از تاثیر موسیقی بر بچه های اوتیسم می‌گوید http://shastoon.ir/report/11685/دست-های-آبی-تاثیر-موسیقی-بچه-اوتیسم-می-گوید به گزارش شستون؛ مستند «دست های آبی» به کارگردانی عبدالله حیدری امروز شنبه سوم شهریور ماه در سومین جشنواره فیلم «سلامت» نمایش داده می شود. این اثر مستند در مورد نوازندگی و خوانندگی گروهی از نوجوانان اوتیسم و همراهی بچه های مبتلا به سندروم دان است. این فیلم با رویکرد تاثیر موسیقی بر روند بهبودی این افراد و اهمیت نقش آموزش و پشتکار مستمر و حمایت خانواده های دارای فرزندان اوتیسم تهیه و تولید شده است. عبدالله حیدری کارگردان این مستند درباره تاثیر موسیقی بر بیماران گفت: نواختن موسیقی در افرادِ دارای ضایعات و اختلالات حرکتی می تواند موجب بهبود در هماهنگی حرکات ظریف و حرکات بزرگ آنها شود. نواختن گروهی موسیقی نیز به فرد دارای اختلال رفتاری می آموزد تا چگونه در ساختارهای گروهی فعالیت کرده و رفتارهای خود را با دیگران تطبیق دهد. وی بیان کرد: بسیاری از کودکان دارای اوتیسم با تمرین و تلاش توسط معلم پیانو و آوازشان در نوازندگی این اختلال را پشت سر گذاشته و با هنر خود با جامعه ارتباط برقرار کرده اند و ما در این مستند تلاش کرده ایم بخشی از این روند را به تصویر کشیم. از جمله عوامل این پروژه می توان به تهیه کننده، کارگردان و تصویربردار: عبداله حیدری، تحقیق و پژوهش: آیلین آگاهی، تدوین: نیلوفر عباسی، موسیقی متن: مسعود نعمتی اشاره کرد. مستند «دست های آبی» امروز شنبه سوم شهریور ماه ساعت ۲۰ الی ۲۲ در سالن چهار سینما چارسو نمایش داده می شود.   منبع:مهر ]]> فرهنگی Sat, 25 Aug 2018 06:18:36 GMT http://shastoon.ir/report/11685/دست-های-آبی-تاثیر-موسیقی-بچه-اوتیسم-می-گوید رقابتی سالم و هیجان انگیز میان دو مسابقه تلویزیونی/ چرا حمید گودرزی برای اجرای «پنج ستاره» انتخاب شد؟ http://shastoon.ir/interview/11680/رقابتی-سالم-هیجان-انگیز-میان-دو-مسابقه-تلویزیونی-چرا-حمید-گودرزی-اجرای-پنج-ستاره-انتخاب به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه «پنج ستاره» بزرگترین مسابقه تاریخ تلویزیون است که با طراحی و سناریویی جذاب تلاش می‌کند تا در فصل جدید تولیدات تلویزیون بتواند مخاطبان گسترده‌ای را پای خود بنشاند. این پروژه در چارچوب یک برنامه با گونه «مسابقه - بازی» است که عموم مردم با شرکت در این برنامه و حضور در آن، یکی از مهمترین چالش‌های خود را تجربه کنند. ابتدا اشکان خطیبی اجرای این برنامه را در دست گرفت اما در ادامه حمید گودرزی به عنوان مجری این برنامه معرفی شد. محمود بابایی تهیه کننده مسابقه ریلیتی شو «پنج ستاره» در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فصل دوم این برنامه و جایگزینی حمید گودرزی به جای اشکان خطیبی توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می خوانید. چرا مجری برنامه تغییر کرد؟ قرار این بود که برنامه با اجرای آقای خطیبی ادامه پیدا کند اما ایشان به دلیل آنکه درگیر برنامه خندوانه، اجرای تئاتر و کنسرت هایشان بودند، خیلی وقت نمی‌کردند تا به مسابقه برسند به همین دلیل تیم کارگردانی، نویسنده‌ها، طراحان سوال برنامه را تغییر دادیم و از آقای گودرزی به جای ایشان استفاده کردیم. چگونه به اسم آقای گودرزی رسیدید؟ به دنبال یک مجری بازیگر بودیم که امتحان خودش را پس داده باشد، ضمن آنکه ایشان در نظرسنجی که هر ساله در شبکه‌های تلویزیونی برگزار می‌شود توانسته بودند به عنوان چهره اول سال دست یابند؛ بنابراین در این فرصت کمی که تا تولید برنامه داشتیم بهترین گزینه آقای گودرزی بودند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که ایشان در همان شروع فصل اول از گزینه‌های جدی ما بودند، اما به دلیل آنکه مشغول فیلم برداری پروژه‌ای بودند، نتوانستیم در خدمتشان باشیم. گزینه‌های دیگری هم برای اجرا در نظر داشتید؟ بله. محسن کیایی، سروش صحت، امیرحسین آرمان و محمد حسین میثاقی هم مطرح بودند ولی با کمک اتاق فکر برنامه و مدیران شبکه به این تصمیم رسیدیم که با توجه به زمان کم پیش تولید، یک مجری بازیگر را که از شهرت بالایی هم برخوردار است را برای اجرای برنامه انتخاب کنیم. آیا همزمانی دو مسابقه «پنج ستاره» و «برنده باش» می‌تواند به دیده شدن برنامه آسیب بزند؟ برنامه ما پنج شنبه و جمعه‌ها ساعت ۹ الی ۱۰ شب به روی آنتن خواهد رفت و برنامه «برنده باش» پس از اخبار شبکه سه، بنابراین حتما همزمانی پخش اتفاق نخواهد افتاد. ما زمانی که یک فصل کامل برنامه را به روی آنتن شبکه پنج بردیم، بازخورد‌های مثبتی دریافت کردیم و در جشنواره تلویزیونی هم توانستیم خوش بدرخشیم و از همان موقع به فکر ساخت فصل‌های بعدی برنامه افتادیم. این رنگ آمیزی و فرم مشابه برنامه ما و شبکه سه در حالی است که بضاعت برنامه ما بسیار کمتر از آن هاست، اما سعی خواهیم کرد رقابت خوب و سالمی داشته باشیم. ارزیابی شما از دو قسمت برنامه که با مجری جدید به روی آنتن رفته ، چگونه است؟ با این که ما فصل دوم را باید زودتر به آنتن می‌رساندیم، نتوانستیم پیش تولید کاملی داشته باشیم، ولی با همه این تفاسیر در همین برنامه اول توانستیم قابل قبول عمل کنیم و هرچه برنامه جلوتر برود، خیلی بهتر و هماهنگ‌تر برنامه را روانه آنتن خواهیم کرد. انتقاد‌هایی از برنامه‌های با شکل میلیونرشو در رسانه‌ها شده است، نظر شما در این رابطه چیست؟ مسابقه هفته با اجرای آقای منوچهر نوذری که از برنامه‌های ماندگار و پر مخاطب تلویزیون به حساب می‌آید، توانسته بود در زمینه سرگرمی بسیار موفق عمل کند و مخاطبان بسیاری را هر هفته درگیر برنامه خود کند. برنامه ما هم به نوعی دنباله این مسابقه با فضای امروزی است که تلاش می‌کند تا مردم را به سمت مطالعه و کتاب خوانی سوق دهد. در روزگار ما که شبکه‌های اجتماعی وقت مردم را بیهوده گرفته اند باید اولویت‌های سرگرمی‌های هدفمند را به طور جدی تری در رسانه دنبال کرد. به نظرم هر چیز جای خودش را دارد و دلیل نمی‌شود برای آنکه بتوانیم سریال سازی کنیم از برنامه‌های دیگر تلویزیون غافل شویم. ضمن آنکه بودجه این دو حوزه اصلا قابل قیاس با هم نیست و هزینه تولید برنامه‌هایی شبیه ما بسیار کمتر از ساخت مجموعه‌های نمایشی است. این انتقاد‌ها همیشه بوده و خواهد بود، اما در کل به نظرم ترغیب مردم به دانستن و اطلاعات عمومی بالا منجر به رشد جامعه خواهد شد. سیاست‌های کلی برنامه و طراحی سوال‌ها به شکلی انجام می‌شود؟ این نکته حائز اهمیت است که ما در فضای جنگ نرم به سر می‌بریم و برنامه‌های سرگرمی و مسابقه‌ها در این عرصه تنگاتنگ رقابت، می‌تواند راهبرد‌های کلی را پیش ببرد و جناب آقای علی عسگری هم در صحبت هایشان در مراسم افق رسانه به این نکته اشاره کرده اند که می‌توان با استفاده از چهره‌های مطرح و محبوب برای برنامه سازی، جوانان را به رسانه‌های داخلی ترغیب کرد. پتانسیلی که در برنامه ما در زمینه طراحی سوال‌ها وجود دارد، به کمک هدف‌های کلی برنامه خواهد آمد و تیم اتاق فکر برنامه اهمیت خاصی در این زمینه قائل است. انتهای پیام / ]]> فرهنگی Sat, 25 Aug 2018 05:28:42 GMT http://shastoon.ir/interview/11680/رقابتی-سالم-هیجان-انگیز-میان-دو-مسابقه-تلویزیونی-چرا-حمید-گودرزی-اجرای-پنج-ستاره-انتخاب