پایگاه خبری تحلیلی شستون - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://shastoon.ir/cultural Thu, 24 May 2018 14:33:53 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی شستون http://shastoon.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری -تحلیلی شستون آزاد است Thu, 24 May 2018 14:33:53 GMT فرهنگی 60 مهران مدیری سریال ۹۰ قسمتی می‌سازد/ اجرای یک تاک‌شو با گلزار/ زمان پخش "هفت" به مدیر شبکه ۳ واگذار شد http://shastoon.ir/report/11031/مهران-مدیری-سریال-۹۰-قسمتی-می-سازد-اجرای-یک-تاک-شو-گلزار-زمان-پخش-هفت-مدیر-شبکه-۳-واگذار به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی میرباقری معاون سیما در حاشیه نخستین نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی، در جمع خبرنگاران در خصوص پخش و خریداری بازی های جام جهانی گفت: ما در هر صورت تدارک ویژه‌ای برای جام جهانی داریم که بخشی از آن مربوط به پخش صدرصدی بازی‌ها است بطوری که  همه بازی‌ها پخش خواهد شد.‌ وی افزود: با توجه به دستوراتی که ارائه شده، امروز ۱۰ درصد از جغرافیای کشورمان زیر پوشش شبکه های دیجیتال نیستند، اما با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده، مشکل آن ها هم برطرف خواهد شد. میرباقری در خصوص اجرای برنامه هفت ادامه داد: برنامه هفت جزء برنامه های شبکه سه سیما است و از نظر ما هیچ محدودیتی برای اجرای برنامه وجودندارد و با توجه به تغییر مدیریتی که انجام شده، تمهیداتی اندیشه شده و هر زمان که تشخیص بدهند برنامه را شروع خواهند کرد. معاونت سیما با اشاره به تغییر و تحولات مدیران در شبکه های مختلف سیما و جوانگرایی اظهار کرد: سیاست اصلی ما در صدا و سیما، نگاه جوانگرایی در حوزه برنامه سازی است، ما امروز در بخش تهیه کنندگان سیما، هزار برنامه ساز داریم که مشغول به کار هستند. وی ادامه داد: ما بدترین شیوه در بحث جوانگرایی می دانیم که تحولات و تغییرات هر شبکه را از مدیران ارشد مجرب  شروع کنیم، چرا که انرژی و خلاقیت جوانی خود را باید در عرصه تولید و بین برنامه سازان و مدیران هر گروه از شبکه های سیما خود را نشان بدهد تا در نهایت این تغییرات در رده مدیریت های کلان قرار بگیرد. از این رو این خبرهایی که درباره تغییر مدیریتی در شبکه ها گفته می شود مصداق یک توهم است و صدرصد می گویم که هیچ کدام از گزینه های انتخابی که بیان شده وجود ندارد. وی در خصوص اجرای محمدرضا گلزار در یک برنامه جدید با ساختار تاکشو بیان کرد: بله این برنامه وجود دارد و آقای فروغی مدیر شبکه سه در تدارک کارهای این برنامه است. معاون سیما در خصوص ساخت سریال مهران مدیری خاطر نشان کرد: آقای مدیری علاقه مند به ساخت یک سریال  بعد از «دورهمی» بود که هم اکنون او در حال مذاکره است و ما نیز مسئولیت را به سیما فیلم سپرده ایم. میرباقری با اشاره به ارائه طرح اولیه فیلمنامه توسط مدیری گفت: ما منتظر ساخت یک سریال ۹۰ قسمتی هستیم. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 22 May 2018 05:34:01 GMT http://shastoon.ir/report/11031/مهران-مدیری-سریال-۹۰-قسمتی-می-سازد-اجرای-یک-تاک-شو-گلزار-زمان-پخش-هفت-مدیر-شبکه-۳-واگذار حسین شهاب درگذشت http://shastoon.ir/report/11001/حسین-شهاب-درگذشت به گزارش  شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین شهاب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که به دلیل مشکلات کلیوی و نارسایی کبد در بیمارستان بستری بود، ساعتی پیش در بیمارستان درگذشت. پیکر این هنرمند فقید صبح یکشنبه تشییع می شود و محل آن متعاقبا اعلام خواهد شد. این بازیگر در فیلم‌های سینمایی مختلفی چون «ماموریت»، «مرد شب»، «بازداشتگاه» و... به ایفای نقش پرداخته است. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sat, 19 May 2018 05:02:57 GMT http://shastoon.ir/report/11001/حسین-شهاب-درگذشت شرط اعضای تیم ملی فوتسال بانوان برای حضور در تیم پاری سن ژرمن/ آرزوی جالب و خنده‌دار جناب خان http://shastoon.ir/report/10994/شرط-اعضای-تیم-ملی-فوتسال-بانوان-حضور-پاری-سن-ژرمن-آرزوی-جالب-خنده-دار-جناب-خان به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ رامبد جوان برنامه شب گذشته را با اشاره به فصل اردیبهشت و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب آغاز کرد و همانند فصل های گذشته برنامه، یک کتاب به بینندگان معرفی کرد. در ادامه این برنامه، جوان میزبان بانوان قهرمان فوتسال کشورمان شد. نسیمه غلامی از اعضای تیم ملی فوتسال بانوان در ابتدای این گفتگو گفت: تیم ما سه، چهار روز قبل به ایران برگشت. در این روز‌ها چیزی برای ما بالاتر و بهتر از این نبود که دل مردم را شاد کردیم. فرشته کریمی یکی دیگر از بازیکنان، با اشاره به اهمیت حضور در مسابقات آسیایی ادامه داد: این مسابقات برای ما شیرینی خاص خودش را داشت. همه ما فقط خدا را شکر می‌کنیم و بسیار خوشحالیم که تیم برتر شدیم. فاطمه اعتمادی عضو دیگر تیم ملی فوتسال بانوان گفت: از همان اول احساس می‌کردیم، اول هستیم و به دوم شدن فکر نمی‌کردیم؛ البته همه مردم از ما حمایت کردند و همیشه دعا می‌کردیم که بعد از مسابقات، شرمنده مردم نباشیم. کریمی همچنین افزود: علاقه به بازی فوتبال از بچگی در وجود همه ما بود. تا زمانی می توانستیم در کوچه و خیابان ها بازی کنیم، اما خب بعد از سن تکلیف دیگر نمی شد. برای همین به سمت فوتسال گرایش پیدا کردیم و از همان اول خانوادهایمان خیلی از ما حمایت کردند. اگر کسی پشتوانه ما نبود، الان تیم ملی هم نداشتیم. اما در ادامه،  جناب خان در استودیوی خندوانه، حاضر شد و قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان را تبریک گفت. او پس از یک‌گفتگوی کوتاه با مهمانان برنامه، گفت: همه قبول داریم که با پشتکار، توانمندی و قدرت می توانیم به آرزوهایمان برسیم. من هم می‌خواهم با پشتکار و قدرت «خانم گل جهان» شوم. همین حرف باعث تعجب و خنده حضار و رامبد جوان شد. جوان در واکنش به حرف جناب خان گفت اول اینکه تو برای این کار خیلی پیر شدی و بعد هم تو مردی و نمی‌توانی خانم گل جهان شوی؛ تو می‌توانی آقای گل جهان شوی! جناب‌خان همچنین، در پاسخ به سوال یکی از اعضای تیم ملی فوتسال بانوان درباره راه اندازی تیم بانوان پاری سن ژرمن اظهار کرد: قرار است با خانم‌های نیمار و دیگر فوتبالیست‌های جهان تیم پاری سن ژرمن بانوان را تشکیل دهیم. اینجا بود که رامبد جوان به جناب‌خان گفت اما آنها تجربه بازی فوتبال ندارند و جناب خان هم به اعضای تیم ملی فوتسال بانوان کشورمان پیشنهاد داد تا در تیمش حاضر شوند. کریمی با استقبال از این پیشنهاد گفت: ما با کمال میل این پیشنهاد را قبول می کنیم؛ البته اگر با همین حجاب باشیم.   انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sat, 19 May 2018 04:45:46 GMT http://shastoon.ir/report/10994/شرط-اعضای-تیم-ملی-فوتسال-بانوان-حضور-پاری-سن-ژرمن-آرزوی-جالب-خنده-دار-جناب-خان از رتبه ۸ کنکور تا بازی در فیلم "لاتاری"/ کرمعلی: ساخت فیلم درباره قاچاق دختران ایرانی تصمیمی جسورانه بود http://shastoon.ir/report/10886/رتبه-۸-کنکور-بازی-فیلم-لاتاری-کرمعلی-ساخت-درباره-قاچاق-دختران-ایرانی-تصمیمی-جسورانه به گزارش شستون؛ زیبا کرمعلی از جمله بازیگرانی است که می‌تواند آینده روشنی در سینمای ایران داشته باشد، بازیگری که برای اولین‌بار در فیلم سینمایی «لاتاری» ایفای نقش کرد و توانست بیش از حد انتظار از یک بازیگر تازه‌ کار ظاهر شود. کرمعلی علاوه  بر بازیگری، در رشته کارگردانی سینما در دانشگاه هنر تحصیل می‌کند و در صحبت‌هایش گفته است که به زودی یک فیلم کوتاه می‌سازد. او که روزی رتبه 8 کنکور سراسری شده است، علت انتخاب رشته کارگردانی سینما را علاقه‌ای می‌داند که از کودکی و نوجوانی به آن پیدا کرده است. او می‌گوید که علاقه‌ دارد بازیگری را ادامه دهد؛ اما کارگردانی را بیشتر از بازیگری دوست دارد. **** *خانم کرمعلی چه شد که سینما را به عنوان آینده کاری خود انتخاب کردید؟ علاقه‌مند شدن من به حوزه سینما به سن 12 سالگی باز می‌گردد. در آن سالها من به صورت جدی شروع به نگارش برای نشریه مدرسه کردم و داستان‌های کوتاه و بلند می‌نوشتم و حتی وبلاگ هم داشتم. *یعنی به صورت جدی نویسندگی می‌کردید؟ برای خودم کاملاً جدی بود اما هنوز به اندازه کافی جسارت و شجاعت نداشتم که دامنه مخاطبان نوشته‌هایم را گسترده‌تر کنم. حتی داخل وبلاگم با نام مستعار مطلب می‌نوشتم.  البته در زمانی دوستی بود که به شدت من را  برای نشر نوشته‌هایم تشویق کرد اما احساس کردم هنوز زود است. هنوز هم تک تک نوشته‌هایم را نگه داشته‌ام که مهمترین آن شاید زمانی است که سالهای زیادی از زندگی‌ام را صرف آن کرده‌ام و منتظرم زمانش برسد تا آن را آماده نشر کنم. به غیر از آن، نوشتن از همه چیز تبدیل به عادت شده بود تا زمانی که دریافتم صفحه کاغذ تخیلات مرا ارضا نمی‌کند و لازم است تمام این نوشته‌ها بصری شوند! سینما شوند!  و تقریبا 13 سالگی بود که مصمم شدم سینما را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنم.  *از 12 سالگی دوست داشتید که در سینما کار کنید، پس چرا وارد رشته ریاضی شدید؟ دوست داشتم امکانی بود تا بتوانم رشته سینما را برای مقطع هنرستان انتخاب کنم که در آن زمان در شهر کرج این رشته برای دختران ارائه نمی‌شد و از آنجا که کیفیت تحصیل و آموزش در سایر  هنرستان‌ها به شدت ضعیف بود، برای دستیابی به نتیجه بهتر در کنکور هنر تصمیم گرفتم از رشته‌های نظری یکی را انتخاب کنم که نهایتاً انتخابم ریاضی بود و دیپلم من ریاضی شد و پیش دانشگاهی را در رشته هنر گذراندم. البته که اگر به عقب برمی‌گشتم به جای ریاضی، علوم انسانی را برای دیپلم انتخاب می‌کردم. چرا که امروز بیشتر از ریاضی به کارم می‌آمد. *رتبه 8 کنکور شدید؟ بله؛ البته قرار بود بهتر بشوم اما چون آخر کار کمی خسته شده بودم و شاید حتی بی‌انگیزه، از فضای درس خواندن فاصله گرفتم و نهایتا 8 شدم. البته از این نتیجه کاملاً راضی و خوشحالم. *بعد از کنکور چه اتفاقی افتاد؟ بعد از کنکور… شاید پررنگ ترین خاطره برای من، بیماری شدید پدربزرگم است که در روزهایی که خبر رتبه کنکورم رسید، خلاف بقیه خانواده‌ها چندان فرصت شادی پیدا نکردیم و کاممان تلخ بود.  بعد هم که ورود به دانشگاه و باقی ماجراها. *از همان اول می‌دانستید که دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران را انتخاب می‌کنید؟ بله؛ از همان اول برنامه‌ام ادامه تحصیل در رشته کارگردانی سینما در دانشگاه هنر بود. به من گفته بودند برای ورود به سینما تئاتر لازم است رتبه زیر 100 داشته باشید که البته بعداً فهمیدم رتبه بسیار بهتری نیاز است! و طبیعتا تمام برنامه ریزی‌ها و هدفم کسب بهترین رتبه برای ورود به دانشگاه مورد علاقه‌ام بود. *از انتخابتان و دانشگاهتان راضی هستید؟ انتظارم از دانشگاه زیاد نبود. با توجه به اینکه مشاور کنکورم، خودش دانشجوی سال بالایی رشته سینما بود، خیلی از شرایط نامساعد آموزشی در دانشکده را برای من تشریح کرده بود؛ به همین خاطر چندان منتظر اتفاق خاصی نبودم و شاید دلیلی که خلاف بقیه هم سالانم دچار سرخوردگی نشدم همین آمادگی قبلی بود. برای جبران ضعف سیستم آموزشی سعی کردم خودم از همان ترم اول فنی را یاد بگیرم و در همین راستا سعی کردم تا حد مطلوبی تدوین بیاموزم که به نظرم یکی از بهترین اقداماتم بود و در نتیجه می‌توان گفت از مسیری که طی کرده‌ام راضی‌ هستم اما از وضعیت تحصیلی در دانشگاه خیر! متأسفانه وضعیت آموزشی و امکانات دانشکده سینماتئاتر علی رغم اسم و اعتبار بزرگی که به دوش می‌کشد به شدت ضعیف و شکست‌خورده‌است.  گواهش هم اعتراضات اخیر دانشجویان دانشکده علیه ضعف‌های شدید مدیریتی‌است. امیدوارم به زودی اتفاقاتی رقم بخورد تا این وضعیت نامساعد کمی سامان پیدا کند و این همه امید استعدادهای تازه ناامید نشود. *جلو تر می‌رویم، شما همراه سایر اعضای انجمن علمی سینما تصمیم می‌گیرید نشستی را پیرامون فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در دانشکده سینما و تئاتر  برگزار کنید. من و دوستانم در انجمن علمی تصمیم گرفتیم فیلم ماجرای نیمروز را اکران کرده و پس از آن نیز جلسه نقد و بررسی آن با حضور عوامل انجام شود. مسئولیت دعوت عوامل با من بود. این اکران مقارن بود با اکران فیلم در سینماهای کشور. من موضوع را با آقای مهدویان در میان گذاشتم و او بسیار استقبال کردند و مرا برای این رویداد یاری دادند و نهایتاً شرایط حضور او و پنج نفر از عوامل فیلم  از جمله آقای امینی در دانشکده ما فراهم شد.  *و چه شد که محمدحسین مهدویان شما را برای فیلم «لاتاری» انتخاب کرد؟ بعد از نشست، آقای مهدویان با من صحبت کردند و گفتند که در حال نگارش فیلمنامه تازه ای هستند و خود و آقای امینی گمان می‌کنند که یکی از نقش‌ها مناسب من است. من آن روز حتی نمی‌دانستم فیلم چه موضوعی دارد، داستان آن تاریخی است یا در زمان حال رویدادی را جلو می‌برد. آقای مهدویان صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت که اگر علاقه‌مند باشم آقای امینی به زودی قراری را ترتیب خواهند داد. چنین شد و نهایتاً همکاری ما شکل گرفت. *آقای مهدویان در آن روز به شما نگفت که نقشی که به پیشنهاد کرده است، نقش اول زن فیلم است؟ خیر. راستش را بخواهید در آن روز‌ها به هر چیزی فکر می‌کردم، به جز بازیگری. اوایل همان بودن در کنار تیمی حرفه‌ای و کاربلد برای من هیجان انگیز بود. اینکه نقش چیست یا چقدر دیده می‌شود تغییری در تصمیم من ایجاد نمی‌کرد. تمام چیزی که می‌خواستم این بود که انجامش دهم و از بودن کنار کارگردان فیلم تحسین برانگیز «ایستاده در غبار »  تجربه کسب کنم. *پدرتان وقتی فهمید که قرار است بازیگری کنید، چه واکنشی نشان داد؟ پدرم اوایل فکر نمی‌کرد که موضوع جدی باشد. بعد که پروژه جدی‌تر شد و گفتند که نقشی که قرار است ایفا کنم نقش اول فیلم است، کمی ترسیده بودم، چرا که تا به حال در هیچ فیلم یا تئاتری ایفای نقش نکرده بودم. البته که ترس به مرور از بین رفت و خواستن جانشین آن شد. پدر نیز اوایل هر چند رضایت کافی نداشت اما بعدها در گفت‌وگو و تعامل با من و آشنایی بیشتر با شرایط کار رضایت و اطمینان پیدا کرد. *محمد حسین مهدویان در کارگردانی و بازی گرفتن از بازیگرها، آدم سخت گیری است؟ او در بازی گرفتن از بازیگر بسیار جزئی‌نگر، دقیق و جدی هستند. ما در فیلم سینمایی «لاتاری» آقای امینی را به عنوان بازیگردان نیز داشتیم و خب حضور ایشان خودش نقطه قوتی برای هر پروژه و هر کارگردانی است. ایشان در کنار آقای مهدویان همواره به بهترین نحو بازیگران را هدایت کرده و برای ارائه بازی یکدست و کم اشکال یاور کارگردان بود. *شما تئوری کارگردانی سینما را در دانشگاه آموخته بودید، وقتی در فیلم سینمایی «لاتاری» به صورت عملی با کاری که یک کارگردان باید انجام بدهد رو به رو شدید، از انتخاب رشته کارگردانی سینما پشیمان نشدید؟ البته که نه! خب لاتاری اولین حضور من در سینمای بلند بود اما پیش از آن تجربه حضور در پروژه‌های فیلم‌های کوتاه به عناوین دیگر را داشته‌ام و حقیقتاً پروژه‌های فیلم کوتاه امروز سینمای ایران، از نظر کیفی و تکنیکال چیزی کم از سینمای بلند ندارند! کما اینکه در بسیاری مواقع فشارهایی که فیلمسازان فیلم کوتاه متحمل می‌شوند به دلیل کمبود بودجه، بسیار بیشتر است. پس طبیعتاً بودن سر صحنه «لاتاری» نه تنها برای من ترسناک نبود، بلکه اعتماد به نفس من را برای فیلمسازی و کارگردانی دو چندان کرد. *برخورد شما با ساعد سهیلی به عنوان پارتنر چطور بود؟ ایفای نقش جلوی او برایتان سخت بود؟ تمرینات من با آقای امینی آغاز شد که البته در ادامه امیر حسین هاشمی هم برای کمک به من به برخی تمرین‌ها ملحق شد.  صادقانه و عامیانه بگویم! شاید مدت‌ها طول کشید تا یخ من جلوی همین دو فرد آب بشود! روزی که قرار بود ساعد را برای اولین بار ببینم و تمرین کنیم نگران بودم و استرس داشتم اما درست زمانی که متن را در دست گرفتیم و شروع به خواندن کردیم، تمام استرس و نگرانی دور ریخته شد!  نشانی از ترس نبود. البته که برخورد دوستانه و گرم ساعد سهیلی در این موضوع به شدت موثر بود. چیزی که تا پایان پروژه وجود داشت. *خانم کرمعلی، خوش شانسی شما این بود که با گروهی وارد سینما شده‌اید که انسان‌های درستی هستند. برخی از افراد از طریق راه‌های غیر عرفی وارد سینما می‌شوند، راه‌هایی که عموماً راه درستی نیستند و از آنها سوء استفاده می‌شود. آیا درباره این گونه ورود به سینما چیزی شنیده‌اید و اطلاعاتی درباره آن دارید؟ بله اطلاع دارم؛ این موضوع از جمله موضوعاتی است که درباره آن زیاد می‌شنویم و تنها مربوط به سینمای ایران نمی‌شود و در تمام دنیا شیوع پیدا کرده است. آدم‌های بی‌اخلاق در هر صنفی وجود دارد، در سینما نیز وجود دارد؛ اما به نظرم گاهی خود ما خانم‌ها نیز در این موضوع مقصر هستیم و اعتماد زودهنگام ما را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد. البته که این حرف به هیچ عنوان به معنای رفع تقصیر از طرف مقابل نیست! به هیچ عنوان! فرد بی اخلاق و سوء استفاده‌گر طبیعتاً از سمت هیچ فردی تبرئه نمی‌شود اما فکر می‌کنم برای تغییر این شرایط اگر ما خانم‌ها از خودمان شروع کنیم زودتر و بهتر نتیجه خواهد داد. لازم است ما خانم‌ها شجاعت دفاع از مرزهای اخلاقی خود را بیاموزیم. گاهی اوقات بی مبالاتی‌هایی از سمت خود ما اتفاق می‌افتد که بستر را برای افراد سوء استفاده گر مهیا می‌کند. فکر می‌کنم لازم است ما اول خواسته‌ها و مرزهای اخلاقی خود را بشناسیم و بدانیم که این دو در کنار هم مفهوم پیدا می‌کنند. اگر خواسته‌ها به قیمت فدا کردن اخلاق به دست بیایند، بعد از حصولشان خودبه خود برای ما بی معنی خواهند شد.  متاسفانه این موضوعات تلخ وجود دارد و برای حل آن باید اصلاحاتی اجتماعی صورت پذیرد. *برخوردی با اینگونه از فیلمسازان داشته‌اید؟ بله؛ ولی چون من آدم حساسی هستم و معمولاً تمام جوانب را در نظر می‌گیرم، زود متوجه این موضوع شدم و با آن گروه همکاری نکردم. گاهی با یک تحقیق جزئی می‌توان این موضوعات را متوجه شد. متاسفانه در جهانی زندگی می‌کنیم که راحت نباید اعتماد کرد. باید پیش از ورود به هر کاری تمام جوانب آن سنجیده شود. *بازیگری را ادامه می دهید؟ بله. و تلاش می‌کنم در آن مسیر رو به جلو پیش بگیرم و بهتر شوم. *فیلمنامه را به شما دادند و شما خواندید و متوجه شدید که داستان راجع به قاچاق دخترهای ایرانی به دبی است نظر شما راجع به داستان فیلم چه بود. از قبل اطلاع داشتید که چنین اتفاقی می‌افتد ؟ بله می‌دانستم که برای خانم‌ها و دختر‌های کشورمان چنین اتفاقاتی می‌افتد، چه در دبی و چه در هر جای دیگری اما تا آن زمان به این دقت پیگیر این موضوع نشده بودم. ساخت فیلم بر مبنای چنین ایده‌ای به نظرم تصمیم جسورانه‌ای بود که از جانب گروه سازنده گرفته شد. شخصاً به این فکر کردم که شاید کاراکتر نوشین و مسیری که سر راهش قرار می‌گیرد باعث شود حتی فقط یک نفر که ممکن است در معرض چنین سوء استفاده‌ای باشد، بیشتر درنگ کند و بیشتر پیگیر شود و همین شخصیت نوشین را برای من ارزشمندتر کرد.  *اولین بار چه زمانی نسخه نهایی فیلم را تماشا کردید؟ من نسخه‌هایی ناتمام از فیلم‌ را دیده بودم، ولی نسخه نهایی آن را روز اول نمایش در جشنواره فیلم فجر تماشا کردم. در پردیس آزادی و کنار پدر و مادرم. *قبل از فیلم سینمایی «لاتاری» تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را داشتید؟ سالهای پیش مخاطب جشنواره بودم؛ اما اولین بار بود که به عنوان عوامل فیلم در جشنواره شرکت داشتم. *فیلم در کاخ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و نشست خبری آن برگزار شد؛ از سؤالاتی که امکان مطرح کردن آن بود نمی‌ترسیدید؟ برای اولین بار بود که در یک نشست خبری حضور می‌یافتم اما از سوالاتی که ممکن بود پرسیده شود ترسی نداشتم. کلا چندان آدم ترسویی نیستم و طبیعتاً برای پاسخ به سوالات احتمالی هم آمادگی داشتم. اما خب تقریباً هیچ سوالی از بازیگران پرسیده نشد و نشست جنبه‌ای سیاسی به خود گرفت و سوالات همه خطاب به آقای رضوی و آقای مهدویان بود. مثل هر اثر دیگری، برخی فیلم را به شدت دوست داشتند و برخی دیگر هم خیر. *نظر خودتان چه بود آیا فیلم خطرناکی بود ؟ به نظرم به جای اینکه به یک فیلم نگاه امنیتی داشته باشیم، بهتر است آن را نقد کنیم. حکومتِ هیچ کشوری را به خاطر آثار هنری‌اش محاکمه و قضاوت نمی‌کنند! ما می‌توانیم آثار را نقد کنیم اما نگاه امنیتی به فیلم‌ها و هر اثر هنری نتیجه‌اش تنها محدود کردن دامنه تخیلات و ذهن هنرمندان و فیلمنامه نویسان و نهایتاً تشدید سانسور است. البته این مطلب فقط محدود به لاتاری نیست و هر اثری را شامل می‌شود. بزرگترین رنجی که آثار سینمایی ما می‌کشند همین عقیم ماندن فیلمنامه‌ها ومحدود شدنشان به هزار و یک مرز و قانون نوشته و نانوشته است. *جشنواره فیلم فجر به روز‌های پایانی خود رسید و نامزدهای دریافت سیمرغ اعلام شدند، شما آن روز چه حسی داشتید؟ فیلم ما دیده شده بود و از این بابت همه خوشحال بودیم اما خب جدای از احتمالات دیگر، حداقل اطمینان داشتم که ساعد سهیلی نامزد بازیگر نقش اول خواهد بود. البته که از نقش آفرینی بی نظیر آقای حجازی فر هم نباید آسان گذشت. *گفتید که فیلم کوتاه می سازید. در چه مرحله‌ای هستید؟ بله و اکنون در مرحله نوشتن فیلمنامه هستیم. *قبلا فیلم کوتاه ساختید؟ کارگردانی نکردم اما در مقام‌های دیگر همکاری داشته ام. تدوینگر، منشی صحنه و دستیار کارگردان بوده‌ام. *یعنی به زودی شما یک فیلم کوتاه می‌سازید؟ بله. به امید خدا. *برخی از کارگردانان سینمای ایران از جمله محمدحسین مهدویان، علاوه بر کارگردانی فیلمنامه اثر را هم خود می نویسند. نظر شما درباره این موضوع چیست، آیا با این انگاره که کارگردان خود نویسنده فیلمنامه اثر هم باشد موافقید و تصمیم دارید در کارهایی که تولید می‌کنید خود نویسنده فیلمنامه نیز باشید؟ خیلی قائل به این نیستم که حتماً تمام آثاری که بسازم، خود فیلمنامه اش را نوشته باشم. در حال حاضر هم به دوستان فیلمنامه نویسم پیشنهاد دادم که اگر فیلمنامه‌ای در دست دارند و علاقه دارند که اثری با آن فیلمنامه تولید شود، بدهند تا به صورت مشترک و با همکاری یک دیگر آن اثر را تولید کنیم؛ چرا که به نظر من خود این همکاری چالش جذابی‌ست که دو فرد با دو تفکر مختلف تلاش کنند با هم همراه شده و دو برداشت مختلف از یک متن را به تصویر واحد برسانند. اما در اینباره یک بحث وجود دارد، این که عموماً افرادی که فیلمنامه های خوبی دارند، می‌خواهند خود آن را کارگردانی کنند. بنابراین کسی قبول نمی‌کند که فیلمنامه‌اش را در اختیار دیگری بگذارد. در واقع تقریباً همکاری بین گروه فیلمنامه نویسی و کارگردانی در کشور ما و به ویژه میان دانشجویان این رشته بسیار اندک است. *برخی از فیلمسازان در آثارشان دغدغه‌های مشترکی را دنبال می‌کنند، مثلاً یک فیلمساز تصمیم می‌گیرد که در فیلمهایش دغدغه‌های اجتماعی مردم را به تصویر بکشد، فیلمساز دیگر پا فراتر می گذارد دغدغه های سیاسی خود یا مردم را به تصویر می‌کشد. آیا شما هم در آینده کاریتان تصمیم دارید که دغدغه مشترکی را دنبال کنید؟ نه؛ قائل به این نیستم که یک فیلمساز الزاماً باید مسیر واحدی را در فیلمهایش دنبال کند و خود هم تصمیم ندارم در آثاری که می‌سازم مسیر واحدی را پیمایش کنم، مثلاً فقط بخواهم موضوعات اجتماعی را دنبال کنم. اما شخصاً به تاریخ ایران علاقه‌مند هستم و دوست دارم که فیلم تاریخی بسازم. البته ساخت یک فیلم تاریخی در کشور ما کار سختی است، چرا که هم توانایی بالایی را می‌طلبد و هم بودجه بسیاری نیاز دارد اما به هر حال آرزوی نهایی من، ساخت فیلم درباره بازه تاریخی قبل از اسلام ایران است؛ چون درباره آن تاکنون صحبت نشده و به نظرم این بخش از تاریخ ما در حوزه فرهنگی بسیار مهجور مانده است. فکر می‌کنم صحبت کردن از گذشته و تشریح آن برای نسل‌های جدیدی که شاید بسیاری از شخصیت‌های بزرگ و قهرمانان ملی‌شان را نمی‌شناسند، قدمی در راه افزایش میزان خودباوری میان ما باشد. عدم خودباوری مشکلی‌ست که تمامیت جامعه امروز ما از آن رنج می‌برد و از این باب آسیب می‌خورد. البته که علل زیادی پشت سر این ضعف فرهنگی‌است اما به هر حال گمان می‌کنم مرور هویت و فرهنگ ملی‌مان باعث می‌شود این خود کم بینی در برابر جهان که حقیقتاً میان تک تک ما رخنه کرده است، نه به طور کامل اما اندکی کمرنگ‌تر شود. گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و حماسه‌های بزرگ پشتوانه مردم ماست. گنجینه‌ای که در گذر سال‌ها به فراموشی سپرده شده و شاید لازم است به ما یادآوری شود تا بدانیم همچنان هم قدرت ایجاد بزرگترین تغییرات در دستان ماست.      امیدوارم روزی برسد که بتوانم به این آرزو نزدیک شوم. *با توجه به صحبت های شما، شاید بتوان این سوال را به میان آورد که چرا برخی از فیلمنامه نویسان کشورمان، با توجه به این که می‌دانند ما در ادبیات کشورمان آثار غنی داریم به سمت اقتباس از آثار خارجی در فیلمنامه خود می‌روند؟ به نظرم بخشی از این موضوع به سبب وجود برخی محدودیت‌هاست. متاسفانه وقتی فیلمسازی به سمت ساخت چنین آثاری می‌رود با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شود که این محدودیت‌ها زبان اثر را الکن  و ناقص می‌کند. مثلاً مرحوم علی معلم برای ساخت فیلم «کورش بزرگ» چقدر تلاش کردند و هنوز هم آن اثر به سرانجامی نرسیده است. یا از شاهنامه فردوسی که بی شک یکی از بزرگترین آثار ادبی ایران و جهان است، چرا تاکنون اثر سینمایی فاخری تولید نشده است؟ باید از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران فرهنگی پرسید که چرا قهرمانان ملی خودمان تاکنون در حاشیه و مهجور مانده‌اند. شاید دلیل دیگر این موضوع هم، به همان عدم خودباوری ما بازگردد که سبب می‌شود کمتر به آثار ادبی تولید شده در کشور خودمان روی بیاوریم و ترجیح بسیاری از فیلمساران ما اقتباس از آثار ادبی سایر کشورهاست که امتحان خود را پس داده‌اند. البته که در این میان انصافاً آثار درخشانی هم در اقتباس از آثار خارجی تولید شده‌اند که شاید «شبهای روشن» آقای موتمن یکی از بهترین آنهاست اما همچنان هم جای خالی ادبیات فارسی در آثار امروز ما به شدت احساس می‌شود. منبع:تسنیم ]]> فرهنگی Sat, 07 Apr 2018 06:59:33 GMT http://shastoon.ir/report/10886/رتبه-۸-کنکور-بازی-فیلم-لاتاری-کرمعلی-ساخت-درباره-قاچاق-دختران-ایرانی-تصمیمی-جسورانه امتیاز مثبت ۰ تلگرام چه بلایی بر سر خانواده های ایرانی آورده است؟ http://shastoon.ir/report/10885/امتیاز-مثبت-۰-تلگرام-بلایی-سر-خانواده-های-ایرانی-آورده به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که روابط چهره به چهره که موجب صفا و صمیمت بود به خاطر افراط در استفاده از اینترنت از بین رفته است؛ از همین روست که می گوییم شبکه های اجتماعی امروز نقش پررنگی در متزلزل شدن خانواده ها داشته است. سال‌های گذشته گفتگو بین اعضای خانواده چند ساعت بود حالا به چند دقیقه رسیده است؛ طبق اظهار نظر معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، گفت‌وگوی بین‌نسلی در خانواده‌ها از 2ساعت به 20دقیقه کاهش یافته است. در بین پیام‌رسان‌هایی که در ایران فعالیت می کنند تلگرام  نقش پر رنگ‌تری در میان مردم دارد. بر اساس همین موضوع سراغ چند جامعه‌شناس و روانشناس رفتیم تا از تاثیرات این پیام‌رسان بر خانواده‌هایی ایرانی بپرسیم. انتشار اخبار کذب، کاهش روابط خانوادگی و ایجاد روابط نامشروع نتیجه استفاده از تلگرام امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امروزه افراد بسیاری از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند که البته نحوه استفاده از آن بستگی به شخصیت افراد، تربیت افراد، تربیت خانوادگی و فرهنکی افراد دارد. از این رو تلگرام همانند یک شمشیر دو لبه است که عده ای می توانند از آن درست استفاده کنند و عده دیگری استفاده نادرستی از آن داشته باشند. قرایی ادامه داد: محتوای نامناسب و کاهش ارتباطات خانوادگی یکی از نقاط منفی پیام رسان ها می باشد؛ از زمانی که استفاده از تلگرام و امثال آن در کشور رایج شده، به تدریج روابط خانوادگی کاهش پیدا کرده است. این پیام‌رسان توانایی آسیب زدن به بنیان خانواده، شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب را دارد؛ می تواند با انتشار گسترده یک خبر دروغ و شایعه آن را به حقیقت تبدیل کند. این جامعه‌شناس در ادامه اظهار داشت: طیق بررسی‌های انجام شده زنان شوهردار از طریق تلگرام و امثال آن با مردان غریبه ارتباط برقرار می‌کنند؛ با ایجاد این رابطه نامشروع بنیان و کانون یک خانواده از هم می‌پاشد. در نتیجه بی‌شک تلگرام تاثیرات منفی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی زیادی داشته است. البته کسانی این عمل را انجام می دهند که باورهای دینی ضعیفی دارند و به ارزش‌ها پایبند نیستند. امان‌الله قرایی مقدم در پایان با اشاره به محتوای نامناسب تلگرام اظهار داشت: هدف از ایجاد چنین پیامی انتقال محتوای نامناسب است تا جوانان را از درون پوچ و با تغذیه آنها افراد یک جامعه را شبیه هم کنند. اینها که هدفشان ترویج فرهنگ ایرانی نیست و بر اساس مدل دهکده جهانی در صدد ایجاد جامعه ای با افرادی شبیه هم هستند. تلگرام و ایجاد شکاف هایی در ارتباطات عاطفی زناشویی سمیه محمدی، روانشناس، در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تاثیر تلگرام بر خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: به دلیل عدم بسترسازی مناسب برای استفاده از این برنامه یا برنامه‌های مشابه و همچنین عدم آگاهی کامل والدین از راه‌های کنترل و عدم استفاده درست آثار سوء زیادی دیده می شود. متاسفانه اطلاعات و محتوای تلگرام که در حد و مناسب اعضا نبوده، خروجی منفی نامناسب مثل رفتارهای ضد هنجار، روابط پر آسیب و غیرمتعارف داشته است. این کارشناس ارشد روان شناسی افزود: به دلیل جذابیت های کاذب ایجاد شده در این محیط برای نوجوانان و عدم آگاهی کامل از نحوه استفاده از این اپلیکیشن تاثیر زیادی در اتلاف وقت و فعالیت های مفید دیگر شده است، البته درصد پایینی از جوانان از این برنامه در جهت کسب درآمد، اطلاع رسانی و آموزش و کارآفرینی هم استفاده می کنند. سمیه محمدی با اشاره به تاثیر تلگرام بر زندگی زناشویی گفت: ایجاد شکاف‌هایی در ارتباطات عاطفی زناشویی، بستر مناسبی برای افکار پارانوییدی و همچنین شرایط آسان‌تر برای روابط خارج از خانواده موارد آسیب‌پذیر پیام‌رسان تلگرام بوده است. گروه‌های دوست‌یابی یا گاهی همسریابی، بیش از همه به روابط زناشویی آسیب می زنند. تلگرام و آسیب به بنیان خانواده ایرانی فاضل محمدی، جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تاثیرات منفی تلگرام در جامعه ایرانی، اظهار داشت: بدون تردید،ظهور و بروز و عرصه چنین فناوری‌هایی در حوزه های متعدد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قابل بررسی است اما تاثیرات اجتماعی این نرم‌افزارها در جامعه ایرانی به مراتب بیشتر از جوامع دیگر به نظر می رسد. محمدی گفت: این نرم‌افزارها به میزانی در میان اقشار اجتماعی و به‌خصوص جوانان و نوجوانان رسوخ و رسوب پیدا کرده که تاثیرات آن در اوقات فراغت این قشر از جامعه ایرانی نیز مشهود و ملموس به نظر می رسد. اين استاد دانشگاه افزود: با گذشت چند سال از فعاليت پيام‌رسان‌هايی همچون تلگرام در داخل كشور، امروزه شاهد فروپاشی بنيان خانواده‌های ايرانی هستيم. ديگر روابط خانوادگی كه جزيی از رسوم مردم ما بود در كشور ديده نمی شود. همه مردم به تلگرام روی آورده اند؛ به‌طوری‌كه فرزند برای درخواست آب از مادر خود در تلگرام پيام می دهد. فاضل محمدی دانشجوی  دكترای جامعه شناسی گفت: هدف پيام رسان هايی همچون تلگرام كه متكی به قوانين جمهىوی اسلامی ايران نيست از قبل مشخص بود و هدف اصلی آسیب به خانواده های ایرانی بود؛ بايد سال‌ها پيش به فكر پيام‌سان‌های داخلی می بودیم تا مثل امروز نوجوانان ما با انبوهی از محتواهای غير اخلاقی مواجه نشوند. اضافه کردن چند واحد درس در دبیرستان و در درس تعلیمات اجتماعی به مبحث شبکه‌های اجتماعی مجازی در قالب سواد رسانه ای می تواند مثمر ثمر واقع شود. بیشتر بخوانید: تلگرام اسب سرکشی که بنیان خانواده های ایرانی را هدف گرفته است فعالیت آزادانه هزاران کانال ضد دینی، ضد الهی و ضد ایرانی در تلگرام+ اسناد چرا تلگرام در خارج از ایران محبوب نیست؟   گزارش از سعید پیرزاده انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sat, 07 Apr 2018 06:56:56 GMT http://shastoon.ir/report/10885/امتیاز-مثبت-۰-تلگرام-بلایی-سر-خانواده-های-ایرانی-آورده ساعت پخش و بازپخش سریال‌های نوروزی http://shastoon.ir/report/10818/ساعت-پخش-بازپخش-سریال-های-نوروزی به گزارش  شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ امسال هم شبکه‌های تلویزیونی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سریال‌های نوروزی را برای مخاطبان در نظر گرفته اند. سریال‌هایی که اغلب در قالب طنز می‌توانند لحظات خوشی را برای بینندگان رقم بزنند. شما می‌توانید ساعت پخش و بازپخش مجموعه های تلویزیونی سیما در نوروز را در ادامه این گزارش مشاهده کنید. سریال «پایتخت ۵» شبکه یک سیما در نوروز ۹۷، سریال پایتخت را به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری روی آنتن می‌برد. این سریال از سه شنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۲:۱۵، در ۱۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود. این مجموعه تلویزیونی به غیر از یونان و ترکیه در داخل کشور در مناطقی مانند شیرگاه، ساری، قائمشهر، جاده، جنگل، شمال شرق تهران، فرودگاه، شهرک سینمایی دفاع مقدس و... تصویربرداری شده است. سریال «پایتخت» مانند فصل‌های گذشته خود به نویسندگی محسن تنابنده آماده پخش می‌شود و محسن تنابنده، احمدمهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، سارا و نیکا فرقانی، مجتبی بلال حبشی، مصطفی بلال حبشی، سلمان خطی و... از بازیگران فصل جدید این سریال هستند. سریال «کلاه قرمزی» عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی» بعد از گذشت یک سال در تعطیلات نوروز امسال به شبکه دو سیما برمی گردند. این مجموعه عروسکی در نوروز ۹۷، به کارگردانی ایرج طهماسب، هرشب ساعت ۲۰ به روی آنتن می‌رود. سریال «تعطیلات رویایی ۲» این مجموعه به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی مجید اوجی برای شبکه دو ساخته شده است و هم اکنون عوامل این سریال در جزیره کیش مشغول تصویربرداری پایانی هستند. «تعطیلات رویایی ۲» از اولین شب فروردین ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود و بازپخش آن ساعت‌های یک بامداد و ۱۲ و ۱۶ روز بعد است. تصویربرداری این سریال ۱۱ دی ماه در شهر شیراز کلید خورد و پس از گرفتن تصاویری در این شهر گروه به تهران آمده و سپس برای ادامه کار به کیش رفتند. محمدرضا شریفی نیا، افسانه بایگان، محمود عزیزی، افسر اسدی، رضا یزدانی، علی صادقی، علی اوجی، مریم معصومی، خاطره حاتمی، لاله اسکندری و مرتضی علی آبادی از دیگر بازیگران این سریال هستند. سریال «دیوار به دیوار» شبکه سه سیما هم مثل هر سال، سریال نمایشی را برای این ایام در نظر گرفته است. در حالی که پیش از این قرار بود، سریال «آرماندو» در ایام نوروز از این شبکه پخش شود؛ با تغییر کنداکتور سریال «دیوار به دیوار ۲» ساخته سامان مقدم جایگزین آن شد. این سریال از چهارشنبه اول فروردین ساعت ۲۰:۴۵ پخش می‌شود و تکرار آن ۲ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۴:۲۰ روز بعد روی آنتن می‌رود. بازیگران «دیوار به دیوار ۲» عبارتند از: فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، میترا حجار، گوهر خیراندیش، مسعود رایگان، حسن زارعی، علی شادمان، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، علی قربان زاده، رضا ناجی و سام نوری. سریال «هیئت مدیره» سریال «هیئت مدیره» به تهیه کنندگی مهران رسام ساخته و در ایام نوروز از ابتدای فروردین پخش می‌شود. در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۳ می‌توانید این سریال را روی آنتن شبکه پنج ببینید. در آن بازیگرانی نظیر ثریا قاسمی، مریم امیرجلالی، حدیث میرامینی، احسان کرمی، امیررضا دلاوری، رابعه مدنی و الیکا عبدالرزاقی، لیلی رشیدی، زهرا داوودنژاد، رحیم نوروزی و کمند امیرسلیمانی به ایفای نقش می‌پردازند. لوکیشن اصلی این سریال در منطقه چیتگر واقع شده است. خواننده تیتراژ این سریال نیز به زودی مشخص خواهد شد. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sun, 18 Mar 2018 04:47:19 GMT http://shastoon.ir/report/10818/ساعت-پخش-بازپخش-سریال-های-نوروزی محمدرضا گلزار مجری تلويزيون می‌شود؟ http://shastoon.ir/report/10816/محمدرضا-گلزار-مجری-تلويزيون-می-شود به گزارش شستون؛ هاشم رضایت تهیه‌کننده برنامه های تلویزیونی، در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتشار خبری مبنی بر ساخت برنامه تلویزیونی «میلیونر شو» با اجرای محمدرضا گلزار گفت: من و حمید رحیمی نادی یک سالی است که کاری انجام نداده‌ایم و مثل همیشه به دنبال طرح و کاری بزرگ بودیم. ما به اتفاق هم طرح برنامه ای را به شبکه سه سیما ارائه کرده ایم و هم اکنون در مرحله پیش تولید و  طراحی دکور آن هستیم. وی در ادامه بیان کرد: ساخت این برنامه کار بزرگی است و هنوز برای انتخاب مجری به قطعیت نرسیده ایم. ان شاء الله در اولین فرصت درباره جزئيات برنامه با رسانه ها صحبت خواهیم کرد. تهیه کننده برنامه «دورهمی» افزود: ما هم اكنون مشغول طراحی دكور اين برنامه هستیم و ان شاء الله در صورت اتمام توليد، به پخش اردیبهشت ماه می رسد. رضایت درخصوص عنوان برنامه گفت: اسم برنامه «میلیونر شو» نیست و هنوز تصمیمی برای ساختار نهایی آن نگرفته ايم. گفتنی است؛ امروز در برخی رسانه ها خبری مبنی بر ساخت برنامه ای وي‍ژه، با عنوان ميليونر شو با اجرای محمدرضا گلزار منتشر شده بود. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sun, 18 Mar 2018 04:43:53 GMT http://shastoon.ir/report/10816/محمدرضا-گلزار-مجری-تلويزيون-می-شود انتقاد صریح کتایون ریاحی از مهران مدیری/ هدیه جالب خانم بازیگر به موزه دورهمی! http://shastoon.ir/report/10814/انتقاد-صریح-کتایون-ریاحی-مهران-مدیری-هدیه-جالب-خانم-بازیگر-موزه-دورهمی به گزارش  شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه تلویزیونی دورهمی، شب گذشته با حضور کتایون ریاحی روی آنتن رفت. مدیری در این برنامه که به مناسبت روز زن ضبط شده بود اما در زمان مقتضی به پخش نرسید، گفت: دقت کردید اکثر سخنرانان مراسم روز زن، مرد هستند و اکثر آقایان هدیه روز زن می‌گیرند. کلاً آقایان به حضور در مجالسی که درباره بانوان است، علاقه مندند و آن چیزی که خیلی آقایان را اذیت می کند، تابلوی ورود آقایان ممنوع است! در ادامه این برنامه حامد همایون برای اجرای اولین قطعه خود به نام "دیوونه بازی" روی صحنه دورهمی حاضر شد. مدیری در ادامه بیان کرد: خیلی وقت‌ها بدون اینکه متوجه باشیم در طول روز مشغول فیلم بازی کردن هستیم، اما کنار مادرمان از معدود جاهایی است که نمی توانیم فیلم بازی کنیم. هرچقدر هم که بازیگر خوبی باشیم، باز هم از بازی کردن خسته می شویم. ببینید این نیاز روحی به مادر چقدر شدید است که در ژاپن و اروپا مادر اجاره می دهند! سپس، کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون به گفتگو با مدیری پرداخت.  وی در خصوص آغاز فعالیت هنری خود گفت: من از وقتی که سواد خواندن و نوشتن آموختم، چیزهایی مثل رویا و قصه هایم را می نوشتم. کم‌کم علاقه ام به نوشتن بیشتر شد و زمانی فقط برای بچه ها نوشتم. بعد از آن فیلمنامه نویسی و بعد بازی در اولین کارم به نام زیر سایه همسایه را تجربه کردم. وی در ادامه در خصوص سن خود گفت: سن من را همه می دانند و هرچقدر که به نظر می آیم، همان را می گویند. من متولد دی ماه هستم و دی ماهی ها بی نظیر، صبور و خیلی خانواده دوست هستند و کمی خاصیت رهبری دارند. ریاحی در ادامه درباره روند بازی خود اظهار کرد: بعد از زیر سایه همسایه یک سینمایی بازی کردم که بنا به دلایلی نصفه کاره ماند و بعد فیلم پاییزان را بازی کردم. وی در خصوص کم کاری خودخواسته در این سالها گفت: الان ۱۵ سال است که بازی نکرده‌ام؛ گفتم که دیگر بازی نمی‌کنم و یادم است شما در آن زمان گفتید نهایتاً دو سال بتوانم دوام بیاورم! اما اگر بدانم بازی در کاری نقطه عطف بازیگری و کارنامه هنری من می شود، باز هم بازی می‌کنم. هنوز این اتفاق نیفتاده است. ریاحی در خصوص دلایل خداحافظی اش از بازیگری گفت: دلایل خیلی زیادی داشت؛ خیلی از آنها مربوط می شود به شرایط سینما و دلایل شخصی و ... . بخشی که مربوط به سینما می شود، هنوز ادامه دارد و احساس می کنم آن بلوغی که سینما و سینماگران ما باید به آن برسند را نداریم.‌ ریاحی در ادامه، خطاب به مدیری گفت: یک نمونه از این موارد در ارتباط با خود شماست. می خواهم از شما انتقاد کنم آقای مدیری! من بعد از زلزله کرمانشاه خیلی اتفاقی برنامه شما را می دیدم و شما به عنوان یک همکار، دیگر دوستان ما را که به مناطق زلزله زده رفتند؛ سلبریتی، دولبریتی و یه‌لبریتی خطاب می کردید. گاهی یک بلوغی اتفاق می افتد که هر اندازه هم که عظیم باشد، باز کم است‌؛ اما خوب است. وقتی کسی یک تریبون دارد و می تواند، صدای چند نفر باشد و یک بحران را به فرصت تبدیل کند، باید از آن بهترین بهره را ببرد. امیدوارم روزی به این بلوغ برسیم که اگر ما فیلمی می سازیم، تریبون یک جامعه باشیم. مدیری در پاسخ به انتقاد ریاحی گفت: من قضاوت نکردم و فقط از مهمان ها پرسیدم که برای کمک به مناطق زلزله زده رفتید یا خیر. بعد هم گفتم بجز بعضی ها که رفتند و باعث کمک شدند، یک عده هم رفتند که فقط دیده شوند. ریاحی در ادامه گفتگو، درباره بازی خود در سریال «یوسف پیامبر» گفت: همه کارهایم را خیلی دوست دارم؛ اما یوسف پیامبر و نقش زلیخا یک چیز دیگر است. وی در خصوص وضعیت سینمای امروز گفت: فیلم ها را دنبال می کنم؛ این روزها در سینما فیلم هایی را دیدم که خیلی به آینده سینمای کشورمان امیدوار شدم و احساس کردم چرخه سینما خوب پیش می رود. ریاحی در پاسخ به سوال همیشگی مدیری درباره عاشق شدن گفت: به خاطر این سوال نمی‌خواستم به برنامه بیایم و رفتم زیر سُرم (خنده). اما بگذارید برایتان یک قصه تعریف کنم؛ روزی یک مار عاشق می شود و بعد از ماه ها که با خود کلنجار می رود، تصمیم می گیرد با عشق خود صحبت کند. روزی که عزمش را جزم می کند و جلو می رود، می‌بیند عشقش شیلنگ بوده! ما همه عاشق تصورات ذهنی خودمان می شویم، اما وقتی جلوتر می رویم، می بینیم شیلنگ است. مدیری هم با اذعان به تجربه خود در عشق های شیلنگی، پاسخ ریاحی را تحسین کرد و گفت: پاسخ هوشمندانه و زیرکانه ای بود. بازیگر مجموعه تلویزیونی پس از باران درباره تجربه نویسندگی خود گفت: بیشتر از سی سال است که می نویسم و فقط دو جلد کتاب چاپ شده دارم‌. من قصه های نیمه تمام زیاد دارم که فقط به خاطر اسمش نمی توانم تمامشان کنم. در ادامه این گفتگو طبق رسم همیشگی مدیری از دوران کودکی مهمان خود پرسید و به اشتباه گفت: شما در کودکی گویا خیلی «شیطان» بودید؟ که در همین هنگام، خودش، ریاحی و همه حضار به این نوع بیان و سوتی مدیری خندیدند. مجری دورهمی گفت: مثلا خواستم خیلی مودبانه صحبت کنم به جای «شیطون» گفتم «شیطان»! (خنده) ریاحی همچنین در برنامه دیشب، با انتقاد از آلودگی هوای تهران گفت: ای کاش مدیران ما این برنامه را ببینند؛ هوا آلوده است اما باز در طرح زوج و فرد، آرم طرح ترافیک می فروشند! ریاحی در پایان، بر خلاف دیگر مهمان های دورهمی با هدف کمک به کودکان کم شنوا و ناشنوا، به موزه دورهمی ۱۰ دختر و ۱۰ پسر ناشنوا،  به اضافه ۲ فرزند افغان داد تا موزه هزینه آنها را بر عهده بگیرد! مهران مدیری هم با کمال میل پذیرفت. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sun, 18 Mar 2018 04:40:26 GMT http://shastoon.ir/report/10814/انتقاد-صریح-کتایون-ریاحی-مهران-مدیری-هدیه-جالب-خانم-بازیگر-موزه-دورهمی ماجرای عاشق شدن بازیگر فیلم «دوئل» در کوچه باغ‌های شمیران/ کنایه مهران مدیری به رانت‌های اداری http://shastoon.ir/report/10806/ماجرای-عاشق-شدن-بازیگر-فیلم-دوئل-کوچه-باغ-های-شمیران-کنایه-مهران-مدیری-رانت-های-اداری به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهران مدیری، دیشب در برنامه دورهمی از مجوز و نحوه گرفتن آن برای برخی کارها گفت. او در بخشی از استندآپ کمدی خود اظهار کرد: یکسری خواننده داریم که زیر زمین هستند و خیلی تلاش می‌کنند بیایند روی زمین. اما به نظر خواننده‌های زیرزمینی هرچه بیشتر به زیر زمین بروند، محبوب‌تر می‌شوند! وی در ادامه بیان کرد: رئیس بازی‌های رایانه‌ای گفته بازی‌های رایانه‌ای برای ورود به بازار باید مجوز داشته باشند. راست هم می‌گوید بازی‌های ما همه جنگی شده است و حتی کوچکترین بچه‌ها را هم درگیر خودش کرده است. همچنین، قرار است به زودی محیط بانان کشور به جلیقه ضدگلوله مجهز شوند، از بس با مجوز و بی مجوز به آن‌ها شلیک شد. البته ناگفته نماند، بعضی‌ها به جای این همه کاغذ بازی‌ یک کارت دارند که همه جا به کارشان می‌آید! در ادامه برنامه، سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون به صحنه دورهمی آمد و همان ابتدا درباره تغییر نامش گفت: اسم اصلی من احمد سعید حق پرست راد است، اما از همان دوران مدرسه و دبیرستان هیچ کس من را با اسم احمد سعید صدا نکرد و همه سعید می‌گفتند. فامیلی من را هم همیشه راد صدا می‌کردند و در تیتراژ فیلم‌هایی هم که بازی کردم؛ سعید راد ثبت شد. بازیگر فیلم سینمایی «دوئل» در خصوص اولین حضور خود در سینما اظهار کرد: سابق بر این، من قهرمان بولینگ بودم. در گذشته بازیگر‌ها و هنرمند‌ها به باشگاه بولینگ رفت و آمد داشتند. یک شب امیر نادری و مرحوم زرین دست به باشگاه پرسپولیس آمدند و من را دیدند و پیشنهاد بازی دادند و من کار بازیگری را از سال ۱۳۵۰ تا به امروز ادامه دادم. وی در پاسخ به سوال مدیری درباره چرایی ماندگاری نقش هایش در سینما، ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل این بود که سینما و کارم را جدی گرفتم. برای هر نقش و شخصیتی که به من پیشنهاد می‌شد و می‌شود؛ مطالعه می‌کنم. مدیری در ادامه این گفتگو به چهره راد اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد، شما آدم جدی هستی؟ راد در جواب گفت: به موقع جدی می‌شوم، اما همه اینها بستگی به کارم دارد. سر کار با کسی شوخی ندارم. در ادامه این گفتگو، سعید راد به آشنایی خود با مهران مدیری در خارج از کشور اشاره کرد. او گفت: زمانی که در دیار غربت بودم، برنامه آقای مدیری را به عنوان یک برنامه وطنی از کانال های ماهواره ای می دیدم و آن زمان با خودم می گفتم چه استعدادهایی در کشور ما در حال پرورش و رویش هستند. وی درباره وضعیت امروز فیلمسازی و سینمای ایران گفت: به نظرم هجوم این همه بازیگر و کارگردان به سینمای امروز اصولی نیست. من همیشه می‌گویم مگر سینمای ما چقدر ظرفیت بازیگری و کارگردانی دارد؛ که هر کسی بیاید و با بودجه خیلی کم فیلم بسازد و برود. متاسفانه امروز دیگر فیلم‌هایی مثل دوئل ساخته نمی‌شوند؛ اگر هم ساخته شوند پر از جلوه های ویژه هستند.  دیگر در قصه‌هایمان قهرمان نداریم. راد در خصوص عاشق شدن خود با اشاره به اینکه دو بار ازدواج کرده است، اظهار کرد:  (باخنده) در فواصل مختلف سنی عاشق شده ام. یک‌بار کلاس سوم دبیرستان بودم. شب‌های جمعه در کوچه باغ قدیمی شمیران دخترخانمی که خیلی هم محجوب بود، از آنجا رد می شد و هربار دل من شروع می کرد به تپیدن. یک روز تمام حرف هایم را حفظ کردم تا با او صحبت کنم. بالاخره تمرین کردم که وقتی رد می‌شود، بگویم سلام و گفتم: "سلام خانم" و او گفت: "کوفت! ". بعد از آن باز هم عاشق شدم اما دیگر سلام نکردم (خنده). بازیگر فیلم سینمایی «چ» با ابراز علاقه خود نسبت به بازی شهاب حسینی، حامد بهداد و فریبرز عرب نیا و محمد رضا فروتن تصریح کرد: یک نسلی بعد از ستاره‌های سینما آمدند که در میان آنها نوید محمدزاده و هومن سیدی یک جنس بازی استثنایی دارند. وی ادامه داد: من حدود ۵۸ فیلم سینمایی و ۱۲ کار دیگر در تئاتر و تلویزیون کار کردم. دو تئاترم در آمریکا به روی صحنه رفت؛ در این کارنامه به هیچ عنوان از کسی و یا کاری ناراضی و از انتخاب‌هایم پشیمان نیستم. سعید راد در پایان این گفتگو، ۲۵ اثر از فیلم‌های سینمایی خود را به موزه دورهمی اهدا کرد. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sat, 17 Mar 2018 07:50:55 GMT http://shastoon.ir/report/10806/ماجرای-عاشق-شدن-بازیگر-فیلم-دوئل-کوچه-باغ-های-شمیران-کنایه-مهران-مدیری-رانت-های-اداری «رخ در رخ» به تماشاخانه «دا» می‌آید/ استحاله انسان معاصر http://shastoon.ir/report/10762/رخ-تماشاخانه-دا-می-آید-استحاله-انسان-معاصر به گزارش شستون؛ رزگار خاطری کارگردان نمایش «رخ در رخ» درباره روی صحنه بردن این اثر نمایشی گفت: قرار است از نیمه دوم فروردین ماه ۹۷ نمایش «رخ در رخ» را در تماشاخانه «دا» به صحنه ببرم که این اثر نوشته ناصرحسینی مهر است و از مجموعه «رخ در رخ و سه نمایشنامه دیگر» وی انتخاب شده که در فاصله سال های ۷۷ تا ۸۰ در کلن آلمان نوشته شده است. وی با اشاره به اینکه این مجموعه قرار است بعد از اجرای نمایش مجددا چاپ شود، بیان کرد: «رخ در رخ» و کلا همه نمایشنامه های این مجموعه درباره افراد مهاجر و رانده شده ای است که در موقعیتی گرفتار شده اند و به صورت تجریدی از حالت انسانی خارج و دچار استحاله می شوند. این افراد در وجودشان دچار مسخی می شوند که آنها را به موجوداتی غیرطبیعی تبدیل می کند که معلوم نیست چه هستند. این بازیگر تئاتر درباره انتخاب تماشاخانه «دا» برای اجرا متذکر شد: به این دلیل تماشاخانه «دا» را برای اجرا انتخاب کردم چون آنجا فضایی متفاوت دارد و اتمسفر زیرزمین و فضای نموری که برای اجرا مد نظرم بود در این تماشاخانه که قبلا یک حمام قدیمی بوده است، یافت می شود. نکته دیگر اینکه این تماشاخانه سازوکار سخت دیگر تماشاخانه های خصوصی را برای گرفتن اجرا ندارد و همین مساله، کار ما را راحت تر کرد. خاطری یادآور شد: ملیکا عبداللهی، غلامحسین بهرامی و خودم بازیگران این نمایش هستیم و افروز شاهین فر، شیوا حسینی‌مهر، غزاله باقری، نگین احسانی و ساغر صباحی نیز دیگر عوامل نمایش را تشکیل می دهند. وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: نمایشنامه «رخ در رخ» به تنهایی انسان عصر ما می پردازد و نکته مهمتر در این اثر نوع نگارش ناصر حسینی مهر است چون این نوع نگارش شکل تازه ای در نمایشنامه نویسی ایران به حساب می‌آید که جذاب و بدیع است. منبع:مهر ]]> فرهنگی Sat, 10 Mar 2018 05:54:05 GMT http://shastoon.ir/report/10762/رخ-تماشاخانه-دا-می-آید-استحاله-انسان-معاصر