800
۰
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان خبر داد؛

کارگاه دومین موزه زنده دنیا روستای جهانی کلپورگان فعال است/احداث غرفه جهت رونق اقتصادی برای سفالگران

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری سراوان‌گفت: کارگاه دومین موزه‌زنده روستای جهانی کلپورگان فعال است و در حال حاضر قریب به ۶۰ نفر در آن محل مشغول به کار هستند.
کارگاه دومین موزه زنده دنیا روستای جهانی کلپورگان فعال است/احداث غرفه جهت رونق اقتصادی برای سفالگران
به گزارش شستون؛ در روزهای اخیر برخی از رسانه ها از تعطیلی دومین موزه زنده دنیا که به تازگی به عنوان اولین روستای صنایع دستی در جهان به ثبت‌رسیده است، خبر دادند.
در پیگیری هایی که خبرنگار شستون جهت صحت و سقم این ماجرا ازحمزه ندرت زهی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری ‌و صنایع دستی سراوان داشت، وی ضمن تکذیب مطالب منتشر شده مبنی بر تعطیلی کارگاه سفال کلپورگان، گفته در روستای کلپورگان سه گروه به سرپرستی آسیه دهواری، پروانه دهواری و گل بی بی مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه به طور میانگین در هر گروه تعداد ۲۰ نفر مشغول به ساخت سفال هستند، گفته است پروانه دهواری به مدت یک سال در کارگاه‌ سفال به عنوان‌ مربی آموزشی فعالیت داشت که پس از ثبت جهانی روستای کلپورگان، قرار شد تا کارگاه به موزه زنده خاک و مرکز آموزش‌تبدیل شود و‌ زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فعالیت کند.

کارگاه سفال متعلق به تمامی مردم کلپورگان است
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان در تکمیل مطلب فوق، اضافه کرده است محمد عظیم بارک زایی با صدور حکمی از سوی استان به عنوان مسئول موزه خاک و‌ مرکز آموزش انتخاب معرفی شده است تا در ساعات اداری در طول روز در کارگاه حضور داشته باشد.
ندرت زهی می‌گوید قرار بر این شد تا هر سه گروه در غرفه هایی که در بیرون کارگاه برای رونق اقتصادی روستا احداث شده است، فعالیت کنند و از کوره کارگاه فقط جهت پخت سفال استفاده شود که در این میان فقط پروانه دهواری مخالف کرده و گفته موضوع را به رسانه‌ها خواهد کشاند.
به گفته وی کارگاه سفال کلپورگان در حال حاضر در حال فعالیت است و به هیچ‌عنوان تعطیل نشده است و اگر با پیشنهاد ذکر شده موافقت نشود، از هر گروه سه استادکار ماهر در کارگاه مشغول به ساخت سفال و بقیه افراد در غرفه های احداث شده استفاده کنند.

ارسال نامه به معاون صنایع دستی کشور
پروانه دهواری سفال کار مطرح شهرستان سراوان از تعطیل شدن موزه سفال کلپورگان به خبرگزاری ایسنا خبر داده و گفته است قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه درِ کارگاه را قفل کنند که با مقاومت وی این کار عملی نشده است.
وی با اشاره به ملاقات خود و پیشکسوتان سفالگری که موی شان را در این کارگاه سپید کرده‌اند با رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان، گفته است، رئیس میراث فرهنگی دلیل این کار را تبدیل شدن  کارگاه به موزه را عنوان کرد.
به گفته پروانه دهواری حدود ۲۵ سفالگر در کارگاه و ۲۵ نفر دیگر در خانه برای وی کار می کنند که اگر قرار باشد کارگاه را تعطیل کنند، پس سفالگران چکار کنند!؟ به جای آنکه بعد از ثبت جهانی به فکر رونق سفالگری این منطقه و وسعت آن باشند، می‌خواهند تنها جایی که به واسطه آن ارزیابان شورای جهانی روستا را ثبت کرده‌اند، تعطیل کنند!؟
وی گفته هنرمندان سفالگر کلپورگان نامه ای را به‌ معاون صنایع دستی و هنر های سنتی کشور نوشته اند تا از بسته شدن دومین موزه دنیا جلوگیری شود.
بهروز عیسی زهی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفته با توجه به تجربیات ناخوش آیندی که از قبل داشته اند و شکایت های سایر سفالگران، تصمیم گرفته شده تا کارگاه پخت سفال را از انحصار یک فرد و گروه در آورده و با مدیریت و مسئولیت اداره میراث فرهنگی سراوان مدیریت شود ،چون وقتی به فرد خاصی اختصاص داده شود، دیگران نمی توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.
وی معتقد است قبل از این کارگاه پخت سفال کلپورگان در اختیار مردم به صورت اختصاصی قرار داده می شد اما به دنبال جهانی شدن سفال کلپورگان و اینکه باید تعداد زیادی در این رشته و صنعت فعالیت داشته باشند، تصمیم بر این شد تا زمینه برای استفاده تعداد زیادی از سفالگران فراهم شود.

نظارت میراث فرهنگی بر کارگاه سفال بهترین روش است
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری گفته مدیریت جدید کارگاه سبب می شود اکثر مردم روستا از این کارگاه استفاده کنند، و‌ معتقد است بهترین راه چاره نظارت میراث فرهنگی بر این کارگاه بود.
عیسی‌زهی با اشاره به هزینه های انجام شده برای بهره برداری سفالگران از کارگاه، به دنبال مدیریت جدید کارگاه، رقابت بیشتر بین صنعتگران فراهم شده و کیفیت محصولات افزایش یافته و هزینه سفال نیز کاهش می‌ یابد.
غادا هیجاوی رئیس شورای صنایع دستی اقیانوسیه و اسیا به همراه همکار خود کوین‌ موری برای ارزیابی ظرفیت های روستای کلپورگان جهت ثبت به عنوان اولین روستای صنایع دستی صبح روز دوشنبه ۲ مردادماه سال جاری وارد سراوان شدند.
در شهریور ماه سال جاری بود که خبر جهانی شدن این روستا لبخند را بر لبان مردم استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سراوان نشاند که در آذر ماه سال جاری لوح ثبتی روستای جهانی کلپوکان توسط غادا هیجاوی و احمد الفارسی تقدیم مردم سراوان شد.
سفال کلپورگان با توجه به اینکه توسط زنان با دست ساخته می شود و هیچ نوع چرخ سفال سازی در مراحل ساخت آن کاربرد ندارد که کارشناسان قدمت سفال در کلپورگان را به‌ قبر از پیدایش چرخ و در هفت هزار سال قبل تخمین زده اند.

انتهای پیام/ الف.د
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 10134
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *