به گزارش
شستون؛ به نقل از
عصرهامون، احداث خط آهن چابهار - مشهد به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران، جزو مصوبات سفرهای اعضای هیئت دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود.
در 15 آذرماه سال 1389 در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار – زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان بود، آغاز و مقرر شد تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد.
اما چون منبع مالی برای تزریق به این پروژه وجود نداشت، فعالیت آن تعطیل شد تا این که قرارداد ساخت این پروژه سال 92 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بسته شد، به موجب این قرارداد مقرر شد طی 5 سال یعنی تا پایان سال 96 عملیات محور چابهار – زاهدان به پایان برسد.
اما این مهم محقق نشد و در مهر ماه 95، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میزان پیشرفت این پروژه را 30 درصد اعلام و اذعان کرد که از آنجایی که این پروژه به صورت جدی و سه شیفت در حال پیشرفت است، پیشبینی میشود تا سال 97 به بهرهبرداری برسد.
اما هنوز سوت قطار در محور چابهار – زاهدان شنیده نمی شود و مردم این استان باید همچنان سختی های جاده های کم عرض و دو طرفه را به جان بخرند تا بتوانند در این مسیر تردد کنند و در این میان خیلی ها به مقصد نمی رسند.
این در حالی است که طی سال های اخیر با رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار و رونق صادرات و واردات از طریق این بندر کامیون های زیادی در مسیر تردد دارند که خود در آمار بالای تصادف جاده ای تاثیرگذار است و بهره برداری از این خط ریلی نقش بسزایی در کاهش ترافیک جاده ای و تصادفات خواهد داشت.
از طرفی اهمیت این پروژه به اندازه ای است که رهبر معظم انقلاب با برداشت 300 میلیون یورو جهت تسریع در ساخت این طرح بزرگ ریلی از صندوق توسعه ملی موافقت کرده اند و به گفته مسئولان امر مانعی برای ساخت این پروژه وجود ندارد.