800
۰
آیا چاقی و دیابت با هم ارتباط دارند؟

خطر ابتلا به دیابت در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است/ عارضه های پوستی در کمین مبتلایان به قند خون

دیابت نوعی بیماری است که خود را با افزایش قند خون نشان می‌دهد و در صورت کنترل نشدن عوارضی بر بدن می گذارد که یکی از آنها عارضه های پوستی مانند خارش و عفونت می باشد.
خطر ابتلا به دیابت در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است/ عارضه های پوستی در کمین مبتلایان به قند خون
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون، همیشه به ما گفته شده که چاقی و اضافه وزن برای سلامتی ما ضرر دارد اما در واقعیت نمی دانیم دقیقا چه تاثیراتی بر روی سلامتی می گذارد.

چاقی خطر ابتلا به دیابت و فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که این شرایط با بیماری قلبی همراه است.

دیابت شامل اختلالاتی است که از طریق بالا بودن قند خون بیمار قابل شناسایی است، افزایش قند خون بیمار، ناشی از عدم توانایی بدن در تولید میزان کافی هورمون انسولین است که این هورمون در تنظیم و کاهش قند خون نقش دارد.

دیابت می تواند باعث عارضه های پوستی شود

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در گفت وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه افراد دیابتی باید خیلی مواظب پوست خود باشند، گفت: دیابت می تواند باعث عارضه های پوستی مانند خارش و عفونت شود که برای از بین بردن آنها علاوه بر کنترل میزان قند خون باید از پوست هم مواظبت کرد.

وی افزود: برای مراقبت از پوست باید روزانه با آب گرم و صابون ملایم دوش گرفت ولی از آب خیلی گرم و یا صابون های معطر دوری کرد، بعد از حمام نیز از مقدار کمی لوسیون مرطوب کننده برای بدن استفاده کرد به غیر از نواحی بین انگشتان پا، زیرا این نقاط در صورت مرطوب بودن مستعد بروز عفونت قارچی هستند.

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم های غذایی؛ جلوگیری از بروز هرگونه خراشیدگی، سوراخ شدگی و سایر جراحت‌ها و یا استفاده از دستکش وقتی کارهایی مثل باغبانی انجام می‌دهید که احتمال آسیب دسیدن به دست‌هایتان زیاد هست، و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

میزان ابتلا به پرفشاری خون و دیابت در کدام گروه بیشتر است؟

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در بسیاری موارد بیماران مبتلا به دیابت دارای اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: میزان ابتلا به پرفشاری خون هم در افراد مبتلا به دیابت یا دارای اضافه وزن بیشتر از سایر افراد است.

فیروزکوهی ادامه داد: يكی از مشكلات اصلی افراد مراجعه كننده به كلينيک دیابت در سنين میان‌سالی و سالمندی، فشارخون بالای كنترل نشده است این در حالیست که با تغييرات ساده در سبک زندگی خود مانند كاهش مصرف نمک، رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای و تحرک و ورزش می‌توان به ميزان قابل‌توجهی فشارخون بالا را در افراد مبتلا به این بیماری كنترل کرد.

راهكارهای تغذیه‌ای برای كنترل فشارخون

وی در ادامه به عمده راهكارهای تغذیه‌ای برای كنترل فشارخون اشاره کرد و گفت: تصميم به كاهش وزن و دريافت رژیم‌های غذایی علمی و اصولی زیر نظر مشاوران تغذيه، داشتن فعاليت بدنی منظم، مصرف به اندازه سبزيجات و میوه‌‌ها در برنامه غذایی، رفع کمبود کلسیم از عوامل موثر است، اگر چه كمبود كلسيم موجب افزايش فشارخون و درنتيجه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف روزانه چند حبه سير، خودداری از پاشيدن نمک روی غذا و مصرف روزانه لبنيات کم‌چرب مثل شير و ماست و دوغ‌های کم‌نمک پاستوريزه کم‌چرب به ميزان ۳ - ۲  واحد در روز می‌تواند کمک کننده باشد.

فیروزکوهی اظهار کرد:  اجتناب از مصرف دخانيات باید در دستور کار باشد چرا که استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، خطر ابتلا به فشارخون بالا، گرفتگي عروق و نهایتاً ايجاد حمله‌ قلبی و سكته می‌شود.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 25916
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *