800
۰

محصولات کشاورزی روستای مورت در تصرف حاکمان دوران پهلوی/ خدمات درخشان سپاه پاسداران در مرزی ترین نقطه ایران

با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین های حاصل خیز در روستای مورت و برداشت محصولات زراعی با کیفیت در این مطنقه، دسترنج مردم توسط حاکمان زورگو زمان پهلوی به عنوان مالیات اخذ می شده است.
محصولات کشاورزی روستای مورت در تصرف حاکمان دوران پهلوی/ خدمات درخشان سپاه پاسداران در مرزی ترین نقطه ایران
به گزارش  شستون، روستای مورت یکی از روستاهای بخش مهرگان  شهرستان سراوام در نزدیگی مرز ایران و پاکستان است که با توجه به موقعیت جغرافیایی در گذشته در مسیر کاروان های تجاری پنجگور پاکستان به سراوان قرار داشته که در زمان پهلوی توجه ای به آن نشده است.
 
فضل کریم بهرامی رئیس شورای اسلامی روستای مورت و رئیس شورای بخش مهرگان در گفت و گو با شستون اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب تجار با شتر و چهارپا مسیر مورد نظر را طی می کردند که روستای مورت در مسیر کاروان های تجاری قرار داشته است.
 
وی افزود: روستای مورت به دلیل دارا بودن مردم خونگرم، مهمان نواز و شوخ طبع بودن به محل اتراق تجار و مسافرین ‌و گردشگران مبدل شده بود.
 
رئیس شورای بخش مهرگان شهرستان سراوان گفت: از سوی دیگر این روستا به عنوان قطب کشاورزی منطقه از نظر تولید محصولات محلی از جمله بادمجان، کدو ، فلفل و ترنج منحصر به فرد بوده که قبل از انقلاب مورد توجه حاکمان محلی  به دلیل منابع خویش بوده اما از امکانات اولیه در روستا خبری نبود.
 
بهرام زهی با اشاره به عدم وجود آب لوله کشی و بهداشتی و همچنین عدم برق رسانی به روستای مورت قبل از انقلاب، اذعان کرد: مردم روستا به علت نبود مدرسه بیسواد بوده که نزدیک ترین مدرسه برای تحصیل در آسپیچ قرار داشته است.
 
 
وی ادامه داد: نظر به عنایات  نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حاضر این روستا دارای آب لوله کشی، برق، مدرسه، فروشندگی نفت و مسیر های ارتباطی آسفالت می باشد  که پس از انقلاب  از طرف جهاد سازندگی مدرسه هشت کلاسه نیز در این روستا احداث شده است.
 
رئیس شورای بخش مهرگان با اشاره به عدم رسیدگی به مردم توسط حاکمان زمان قبل از پیروزی انقلاب، تصریح کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه رسیدگی به مردم منطقه نشده به طوریکه محصولات کشاورزی و  دام ها  و همچنین  دسترنج مردم از طرف حاکمان محلی به  عنوان مالیات  به زور و ظلم از آنها گرفته می شده است.
 
بهرام زهی با توجه به اینکه مردم ضعیف منطقه بیشترین آسیب را در زمان پهلوی دیده اند، یادآور شد: نکته  مهم و حائز اهمیت ورود سپاه در طرح امنیت و محرومیت زدایی در منطقه به ویژه در حوزه مدرسه سازی است که با توجه به مرتفع شدن کمبود فضای آموزشی جای تقدیر و تشکر  دارد. 
 
وی همچنین احداث زمین ورزشی روستای مورت را از دیگر خدمات این نهاد انقلابی عنوان و اضافه کرد: نیروهای انقلابی سپاه به ویژه گروه مهندسی صاحب الزمان (عج) اصفهان به معنای واقعی صداقت، جدیت و اخلاص در کارهای فرهنگی، سازندگی و رفع محرومیت تلاش های فراوانی را انجام داده اند.  
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 13362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *