800
۰

"​خود اشتعالی" نخلستان؛ بحرانی ویژه و اختصاصی در سیستان وبلوچستان/ خاکستر شدن نخل ها در فقر امکانات

خرما؛ یکی از اصلی ترین و البته با کیفیت ترین اقلام کشاورزان و نخل داران در سیستان وبلوچستان محسوب می شود که با توجه به خاک مرغوب و شرایط دمایی و آب وهوایی در منطقه محصول نهایی نخل کاران به دلیل شرایط و کیفیت بالا به کشورهای مختلف صادر می شود.
"​خود اشتعالی" نخلستان؛ بحرانی ویژه و اختصاصی در سیستان وبلوچستان/ خاکستر شدن نخل ها در فقر امکانات
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، اگر خرمای تولیدی استان بدون هیچ مانع و خطری به مرحله بسته بندی برسد می تواند ارزآوری خوبی برای استان داشته باشد که در این میان نخل داران نیز حاصل تلاش های یکساله خود را گرفته و با امید دوچندانی برای سال آینده گام بر می دارند.

در کنار شرایط و اقلیم خاص سیستان وبلوچستان که این استان را در تولید خرما منحصر به فرد کرده است اما گرمای سوزان و نبود امکانات موجب شده تا هر ساله نخل داران این استان در چندین مرحله به چشم خود شاهد زنده سوزی نخل های بارور و مثمر خود باشند.

بامری یکی از نخل داران منطقه سرباز است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند سال است که گرمای هوا موجب شده تا خرمای تولیدی ما مرغوب تر از همیشه باشد اما این گرما در برخی موارد به حدی زیاد می شود که به یکباره نخلستان ها آتش گرفته و حاصل دسترنج شبانه روزی یک سال مان خاکستر می شود.

وی افزود: سازمان های جهادکشاورزی و دستگاه های بیمه گر بارها نیز به ما اعلام کرده اند که نسبت به بیمه نخل ها اقدام کنیم اما مردم این منطقه با فقر و تنگدستی مواجه 
یکی از اصلی ترین موارد بحران ها در سیستان وبلوچستان بحث "خوداشتعالی نخلستان ها" است که جزو بحران های جدید و خاص ثبت شده در این استان می باشد.
 
هستند و از عهده خرج و مخارج بیمه بر نمی آیند که در نهایت تنها کسی که ضرر این کار را می بیند خود کشاورز و نخل دار است.

وی ادامه داد: پس از آنکه آتش سوزی ها طی دو سال گذشته بیشتر شد آنها که توانمندتر بودند موفق شدند تا نخلستان های خود را بیمه کنند اما افراد زیادی هستند که فقر و نداری مانع شده و هر سال در غم سوختن نخل های خود می سوزند.

در همین رابطه معاون سابق امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان در آخرین روزهای کاری خود در گفتگو با عصرهامون گفت: به طور معمول در کشور حدود 10 بحران اصلی شناخته شده داریم اما این استان به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی که دارد علاوه بر این موارد بالغ بر 5 بحران اختصاصی خود را نیز داراست.

باقر کرد افزود: کِشند قرمز یکی از نمونه این بحران هاست که در سواحل دریایی رخ می دهد و لطمات زیادی به محیط زیست وارد می کند. سونامی و خطر فوران آتش فشان از جمله دیگر موارد بحران در استان محسوب می شود که آتش فشان تفتان در شهرستان خاش طی سال گذشته 3 مرتبه منطقه را به دلیل انتشار گازهای سمی و احتمال فوران با بحران مواجه کرد.

به گفته کرد؛ یکی دیگر از اصلی ترین موارد بحران ها در سیستان وبلوچستان بحث "خوداشتعالی نخلستان ها" است که جزو بحران های جدید و خاص ثبت شده در این استان می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصول گرم سال در مناطقی مانند راسک، 
سال گذشته به دلایل مختلف بالغ بر 12 هکتار از نخلستان های منطقه در آتش سوخت که خسارت های زیادی به کشاورزان وارد کرد که اگر نخل ها بیمه بودند به طور حتم به سود افراد خواهد بود
 
سرباز و بزمان و دیگر شهرهای جنوبی استان دمای هوا به بالای 50درجه می رسد به یکباره و بدون دخالت عامل انسانی و صرفاً به دلیل گرمای شدید و بیش از حد، نخلستان های منطقه آتش گرفته و بحران جدی را برای مردم به وجود می آورد.

معاون امور عمرانی استاندار سیستان وبلوچستان تاکید کرد: این استان دارای گستردگی بسیار زیادی است و همین بعد مسافت ها باعث شده تا میزان امکانات نیز در تمامی نقاط مستقر نشود که البته ناگفته نماند در این بحث پراکندگی نخلستان ها و فاصله زیادی که تا شهر و حتی روستاها و بخش دارد مزید بر علت شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون، شهرداری ها تنها به منظور خاموش کردن آتش تنها در حوزه استحفاظی شهری خود امکان تردد دارند اما بسیاری از نخلستان ها خارج از این محدوده و حتی بخش ها هستند که در زمان آتش سوزی طبیعتاً خودروهای آتش نشان عملکرد خوبی نخواهند داشت و روند خاموش کردن عقب خواهد افتاد.

کرد گفت: در کنار فاصله های زیاد نخلستان ها تا مراکز آتش نشانی، در شهرستان های جنوبی استان با کمبود امکانات اطفاء حریق هم مواجه هستیم که در این خصوص نیز رایزنی هایی با سازمان دهیاری ها و شهرداری های وزارت کشور انجام داده ایم و کمک های نیز اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: به منظور  کاهش میزان خسارات ناشی از آتش سوزی پیشنهاد داده ایم تا ایستگاه های سیار در مناطق بحرانی تعبیه شود تا در صورت بروز آتش بتوانند سریعتر خود را به محل برسانند.

12هکتار 
طی 5 ماه گذشته سال قبل بیش از 48 آتش‌سوزی در نخلستان‌های بخش جالق رخ داد که در پی آن بیش از 3000 درخت بارور و بیش از 6000 پاجوش از بین رفت.
 
نخلستان خاکستر شد
فرماندار سرباز هم در این باره به خبرنگار عصرهامون گفت: این شهرستان در مجموع 5هزار و100 هکتار نخیلات دارد که سال گذشته تنها 726 هکتار از آن بیمه شد و الباقی نسبت به بیمه کردن باغات خود اقدام نکردند.

 محمد انور بجار زهی افزود: امسال هم از ابتدای سال تاکنون 257هکتار از نخیلات بیمه شده است که با توجه به فصل گرما طبیعتاً این آمار بیشتر نیز خواهد شد.

به گفته بجارزهی؛ سال گذشته به دلایل مختلف بالغ بر 12 هکتار از نخلستان های منطقه در آتش سوخت که خسارت های زیادی به کشاورزان وارد کرد که اگر نخل ها بیمه بودند به طور حتم به سود افراد خواهد بود و توصیه می کنم نخل داران در اسرع وقت نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند.

48آتش سوزی طی 5ماه
در همین رابطه بخشدار بخش جالق شهرستان سراوان نیز گفته بود که طی 5 ماه گذشته سال قبل بیش از  48 آتش‌سوزی در نخلستان‌های بخش جالق رخ داد که در پی آن بیش از 3000 درخت بارور و بیش از 6000  پاجوش از بین رفت.

وی افزود: جمع آوری نشدن شاخه های خشک و ضایعات درختان خرما  با توجه به گرمای شدید و خشکسالی منطقه از دلایل آتش گرفتن نخل‌ها است که نبود راه دسترسی در نخلستان‌ها نیز موجب دیر مهار شدن و گسترش حریق می‌شود.

وی همچنین خواستار همکاری همه دستگاه های مربوطه برای هرس درختان خرما در بلوچستان و جمع‌ کردن ضایعات این درختان شد.
 
انتهای پیام/
 
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 14087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *