800
۰
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی:

نوشیدن آب زیاد بدون رعایت نکات تغذیه ای باعث مسمومیت روزه دار می شود

منصور شهرکی گفت: مصرف آب زیاد همراه غذا باعث رقیق شدن شیره گوارشی، اختلال در هضم مواد غذایی، ایجاد نفخ و بروز مشکلات گوارشی و مسمومیت روزه دار می‌شود.
نوشیدن آب زیاد بدون رعایت نکات تغذیه ای باعث مسمومیت روزه دار می شود
به گزارش شستون؛ منصور شهرکی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: روزه داری عموما فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله به طور مثال کاهش التهاب، کمک به کاهش وزن و پایین آوردن سطح کلسترول از فواید روزه‌داری است، روزه داری به بدن کمک می‌کند تا گلوکز موجود در خون بهتر کنترل شود.

وی افزود: دریافت مواد غذایی در حجم زیاد می‌تواند بسیاری از مشکلات در راستای خواب ایجاد می کند و منجر به افزایش وزن و چاقی می شود، نوع غذا بر اساس سلیقه تعیین می شود بهتر است از آب در حین غذا استفاده نشود نوشیدنی های گازدار به مقدار زیاد در ایام ماه مبارک رمضان توصیه نمی شود.

کارشناس تغذیه با اشاره به رفع تشنگی در زمان افطار تصریح کرد: روزه داران بلافاصله بعد از وعده افطار آب خالی به مقدار زیاد می‌خورند و در وعده سحر نوشیدن آب در اولویت قرار می‌گیرد و این نوشیدن زیاد آب باعث مسمومیت می شود؛ بهترین زمان نوشیدن آب در وعده شام و موقع خواب است و آب از دست رفته به دلیل فعالیت فیزیکی در وعده شام و خواب بهتر است استفاده شود از مواد غذایی شور استفاده نشود خوردن میوه جات در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: غذاهای پرنمک در وقت افطار و سحر استفاده نشود و افراد دیابت و فشارخون از نظر علمی نمی‌توانند روزه بگیرند، فشار خون بیماری مرگبار است.

شهرکی با اشاره به روزه گرفتن بیماران دیابتی تشریح کرد: فرد بیمار مخصوصا فشارخون و دیابت با پزشک خود مشورت کند و نسخه دارویی بگیرد ولی در حالت عادی استفاده از غذاهای پرنمک و بیرون بر زمان ماه مبارک رمضان استفاده نشود.

وی ادامه داد: در برخی موارد بعد از مشورت با پزشک و ارزیابی شرایط بیمار، با رعایت رژیم غذایی مناسب دیابت در زمان سحر و افطار، روزه‌داری امکان‌پذیر است. در این موارد نیز توصیه می‌شود که تقریبا ۲ ساعت قبل و بعد از افطار و سحر حتما میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند.

کارشناس تغذیه و درمان اظهار کرد: بیماری کرونا یک مسئله که به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد در حال حاضر به عنوان متخصص واکسیناسیون انجام شود از نظر تغذیه موادی که آنتی اکسیدان مواد پروتئینی برای جلوگیری از کرونا بهتر است.

ورود حجم زیادی از مواد غذایی به سیستم گوارشی آسیب خطرناکی وارد می کند

وی افزود: در وعده افطار فرد حدود 14 ساعت دریافت مواد غذایی نداشته بهتر است از سیستم گوارش آرام و پیوسته کار کند اگر حجم زیادی از مواد غذایی ورود به سیستم گوارشی در خصوص مسائل هضم و جذب مشکل ایجاد می شود.

شهرکی گفت: در این مدت طولانی نیاز فرد به آب بیشتر از بقیه مواد در اولویت قرار می گیرد توصیه این است که با یک مواد غذایی به صورت مایع و درجه حرارت تقریباً معادل حرارت بدن استفاده شود.

به گفته وی؛ به طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

این کارشناش تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشاان کرد: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه های غذایی اصلی (گروه نان و غلات، گروه میوه ها،گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و گروه حبوبات و مغزها) و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.


انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcam0n6y49nyu1.k5k4.html
 
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 25168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *