800
۰
کارشناس ارشد روانشناسی مطرح کرد؛

آسیب های اجتماعی در کمین خانواده زندانیان/ رفتار خشن والدین، ‏عامل بزهکاری در کودکان است

فرشته عسکری گفت: زندانی شدن سرپرست خانواده زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی برای اعضای خانواده زندانیان است.
آسیب های اجتماعی در کمین خانواده زندانیان/ رفتار خشن والدین، ‏عامل بزهکاری در کودکان است
به گزارش شستون؛ فرشته عسکری، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در گفتگو با عصرهامون، بیان کرد: در دهه های اخیر با توجه به افزایش تبهکاری و جرم برای مقابله با مجرمان و دور نگه داشتن مجرم از جامعه، توجه مسئولان قضایی به مجازات زندان معطوف شد، که این امر سبب توسعه نظام زندان ها و افزایش آمار زندانیان شده است.

وی با توجه به این که آمار زندانیان در سال های اخیر افزایش داشته است، گفت: اکنون یکی از مشکلات جدی کشور، ورود سالانه بیش از هزار نفر به واسطه ارتکاب جرم به زندان است.

این کارشناس با اشاره به اینکه اصلاح سلامت روان خانواده زندانیان چاره از بین رفتن مشکلات معیشتی است، افزود: تحقیقات بیانگر آن است که موقعیت جغرافیایی در مشکلات روان پزشکی و وقوع جرم نیز موثر است.

تاثیر خشونت والدین بر فرزندان

وی اضافه کرد: زندانی شدن سرپرست خانواده زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی برای اعضای خانواده زندانیان است، به همین جهت خانوارهای نیازمند که سرپرست آن ها به دلیل ارتکاب جرائم غیر عمد در زندان به سر می برند، تا زمانی که شرایط بازگشت فرد زندانی به خانواده فراهم شود، تحت حمایت هستند.

عسکری در ادامه تاکید کرد: براساس آمار موجود در  مناطق مختلف، ۳۰ تا ۸۰ درصد دلیل کج رفتاری و مجرم شدن کودکان و نوجوانان از بین رفتن بنیان خانواده آنان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل سوق دهنده کودک به بزهکاری، رفتار خشن والدین می باشد و نیز خانواده ای که یکی از والدین در زندان است، در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش به سزایی دارد.

این مشاور تربیتی در خصوص این که فرزند چنین خانواده هایی، افراد ناتوان و بدگمان هستند، گفت:  لغزش و جرم والدین از بابت بدآموزی، تقلید کودک و احساس شرم ساری فرزندان، عامل مخربی در تربیت فرزندان است و تحقیقات نشان داده که ۵۰ درصد چنین کودکانی وارد زندان می شوند.
 
وی افزود: زندانی بودن یکی از اعضای خانواده زمینه ایجاد دو دسته عوارض برای همسر و فرزندان دارد، که این دو دسته عوارض وجوه مشترکی دارند و تعامل این ها سبب بروز مشکلات زیادی برای خانواده است.

عسکری بیان کرد: محققان و اندیشمندان تاکید دارند، کودک برای رشد سالم و کامل روانی، نیاز دارد که کودکی مناسبی داشته باشد، نقش والدین در آرامش و سلامت کودکان بسیار موثر است.

این مدرس دانشگاه گفت: بدیهی است غیبت والدین به ویژه اگر در زندان مطرح شود، آثار زیانباری برای کودک دارد، علاوه بر برخورد دار نبودن از محبت و توجه به ارشادی های والدین، باید متحمل کنایه های مرتبط با جرم والدین نیز باشد.

وی خاطر نشان کرد: کودکی که یکی از والدینش در زندان است، از لحاظ پذیرش اجتماعی در بین همسالان هم مدرسه ای خود و دیگر موقعیت ها، با مشکلات فراوانی روبرو است و همواره احساس های منفی را با خود حمل می کند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 25180
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *