800
۰
در سایه بی تدبیری مسئولان

جولان جیرجیرکها بر فضای مهران

بیش از سه هفته از جولان جیریرکها در آسمان و زمین مهران می گذرد اما تدبیر مسئولان برای مبارزه با این آفت که زندگی مردم را مختل کرده بی نتیجه مانده است.
[dv[dv;
[dv[dv;
 به گزارش شستون نقل از خبرنگار آوای مهران در این روزها گرمای طاقت فرسای مرداد و در اصطلاح محلی خرما پزان هجوم جیرجیرکها در شب هنگام مشکلات بسیاری را برای ساکنان این منطقه گرمسیری به وجود آورده است.
بسیاری از شهروندان مهرانی در گفتگو با خبرنگار ما معتقدند مسؤلان تنها چند خیابان را به صورت نمادین سم پاشی کرده اند اما سایر مناطق شهر را به حل خود رها کرده اند.
محمد زنگنه از شهروندان مهرانی می گوید:با غروب آفتاب اگر سری به خیابان ها، معبرها و کوچه‌های محله های مهران بزنی با پوشیده شدن لایه ای از سیاهی روی آسفالت جیرجیرک ها را می بینی که زندگی را بر ساکنان این شهرستان مرزی سخت کرده است.
وی اظهار کرد:هجوم سیل آسای این حشره تنها در بیرون از منازل نیست بلکه جیرجیرک ها به داخل منازل نیز هجوم برده‌اند که این امر باعث سلب آسایش و آرامش زندگی افراد شده است.
عظیم نورالهی دیگر شهروند مهرانی نیز معتقد است:تولید صدای ناهنجار این حشرات برای شهروندان مشکل ساز شده و علاوه بر اختلال در خواب و زندگی ، سلامت افراد را نیز تهدید می کنند چرا که گزش این حشرات به خصوص بر روی پوست کودکان باعث خارش و قرمزی پوست می شود و علاوه بر این عاملی نیز برای ترس و وحشت کودکان شده است.
وی تاکید می کند:مزارع و باغ ها نیز از هجوم جیرجیرک ها در امان نیستند و نیاز است که مسوولان برای خلاصی شهروندان از هجوم این حشرات که زندگی آن ها را مختل کرده است آن هم در روزهای خرما پزان که مردم فقط در ساعاتی از شب می توانند به واسطه گرمای سوزان هوای این منطقه بیرون بروند، فکری کنند.
بنابر گزارش کارشناسان محیط زیست شرایط تکامل ورشد جیرجیرکها با خیلی از حشرات دیگر متفاوت است، لاروهای جیرجیرک ها 4-3 سال و گاهی تا 7 سال در داخل خاک بسر می برد و سپس حشره کامل از آنها خارج و به سمت درختان پرواز می کند. از آنجا که لاروها از پوست وشیره ریشه درختان تغذیه می کنند این عمل آنها سبب خشک شدن پوست درختان شده و می تواند آثار زیانباری برجای بگذارد.
بر اساس این گزارش هجوم جیرجیرک ها در شهر مهران بیشتر از نقاط دیگر استان است وبه راحتی در کوچه و خیابان های این شهر جولان می دهند.همچنین پرواز دسته جمعی جیرجیرک ها و سقوط آزاد آنها بر سر و روی رهگذاران به خصوص در شب و زیر نور چراغ ها باعث آزار واذیت آنها شده است.
علاوه بر این پیدا شدن این حشرات در خانه و زندگی شهروندان باعث برهم زدن آرامش و ترس کودکان هم شده است.
با این حال در نشست شورای سلامت شهرستان که روز 28 تیرماه گذشته برگزار شد مقرر گردید که با سم پاشی سطح شهر و کانون تجمع این حشره از ازدیاد آنها جلوگیری و بر علیه آنا مبارزه صورت گیرد امامتاسفانه تا کنون کار عملی که بتواند تمام سطح شهر را تحت پوشش خود قرار دهد به چشم نمی خورد و شاهد افزایش این حشره در نقاط مختلف شهر بویژه در شب هنگام هستیم.
امیدواریم مسوولان امر تدبیری را اتخاذ کنند تا مردم از این معضل رهایی پیدا کرده و در آسایش و آرامش زندگی کنند.
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 1977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *